Najdôležitejšie udalosti vo vede v roku 2013

Cesta Voyageru mimo slnečnú sústavu, objavy na Marse aj prielom v boji proti HIV. Pozrite si najväčšie vedecké udalosti roka.

Sonda Voyager.(Zdroj: SITA/AP)
1.Voyager opustil slnečnú sústavu

Najväčšia vedecká udalosť tohto roku sa vlastne stala už v roku 2012. A má ju na svedomí vec, ktorú by ste technickými parametrami hľadali skôr vo vesmírnom múzeu.

Napriek tomu však sonda Voyager 1 naďalej funguje a dokázala to, čo sa nepodarilo ešte žiadnemu ľudskému vynálezu. Americká NASA tento rok potvrdila, že v auguste 2012 sa ako prvá človekom vyrobená vec dostala v užšom zmysle slova mimo našej slnečnej sústavy. Znamená to, že častice z našej hviezdy už nemajú na sondu dominantný vplyv.

Ako prvý artefakt ľudskej civilizácie teraz Voyager letí v medzihviezdnom priestore, čím sa táto sonda zaradila medzi našich najväčších vesmírnych priekopníkov.

V polovici decembra sa Voyager 1 nachádzal 18,9 miliardy kilometrov do Slnka, čo je viac ako 126-násobok vzdialenosti Slnka a Zeme. O polohe sondy nám stále hovorí fungujúci vysielač, ktorý má výkon len ako žiarovka v chladničke a ktorého signál k nám letí sedemnásť hodín.

Na pôvodnú misiu k Jupiteru a Saturnu, s ktorou sonda štartovala v roku 1977, sa už pomaly zabudlo. Teraz má Voyager 1 novú: preskúmať, čo sa nachádza v priestore, odkiaľ aj naše Slnko vyzerá len ako jedna z mnohých jasnejších hviezd.

001-voyger_r9207-r604-st.ir3-_t600.jpeg

2.Na Marse boli podmienky vhodné na život

Vesmírne vozidlo Curiosity niekoľkokrát potvrdilo, že na červenej planéte boli podmienky vhodné na život. Dokonca misia narazila na pozostatky po dávnom jazere, v ktorom zrejme bola voda pitná aj pre človeka. Rover zároveň objavil organické látky, ktoré by teoreticky mohli naznačovať mimozemský mikrobiálny život.

002-curiosity_r3836-r92-st.ir3-_t600.jpeg

3.Ekosystém na dne Mariánskej priekopy

Dlho to bola otvorená otázka. Môže v extrémnej hĺbke, temnote a vysokom tlaku vôbec jestvovať život? Špekulácie naznačovali, že skôr áno – napokon to však potvrdila podmorská robotická misia, ktorá na dne priehlbiny Challenger objavila funkčný ekosystém. Ten bol dokonca aktívnejší ako na podložiach vo výrazne menšej hĺbke.

003-marianska_priekopa_r9247-r17-st.ir3-_t600.jpeg

4.IPCC: Svet sa otepľuje

Svet sa otepľuje, hladina morí stúpa, ľadovce sa topia a v budúcnosti pribudnú aj extrémy počasia. A za to všetko takmer naisto môže človek. Také sú závery aktuálnej vedeckej správy o celosvetovom stave klíme. Medzivládny panel na zhrnutí pracoval šesť rokov a jeho vízia budúcnosti nie je pre človeka práve najoptimistickejšia.

004-klima_r7800-r712-st.ir3-_t600.jpeg

5.Nad Ruskom sa rozpadol asteroid

Za posledných sto rokov nič podobné nepoznáme. Nad Ruskom sa vo februári rozpadlo vesmírne teleso, ktoré rozbíjalo okná a zranilo viac ako tisíc ľudí. Našťastie sa asteroid rozpadol relatívne vysoko nad zemou a mimo obývanej oblasti, inak by mohol spôsobiť podstatne väčšie škody.

6.Kométu ISON zničilo Slnko

Mala to byť kométa storočia, objekt, ktorý by na nočnej oblohe mohol žiariť podobne ako Mesiac v splne. Nakoniec však zostalo iba sklamanie, pretože slávna kométa ISON neprežila svoj zrejme prvý prelet okolo Slnka. Pod vplyvom teploty a gravitácie sa teleso rozpadlo, čo však dalo astronómom možnosť lepšie pochopiť procesy počas preletu.

7.Krok k lieku na HIV

Napriek niektorým sľubným výsledkom liek na vírus HIV stále nepoznáme. V prípade experimentálnych makakov však dokázali vedci z ich tiel odstrániť vírusové častice. Kľúčom boli protilátky, ktoré napádajú zásadné časti v štruktúre vírusu. Spolu s antivirotikami by mohli byť budúcnosťou liečby HIV.

8.Za Higgsov bozón dostali nobelovku

Fyzici Peter Higgs a Francois Englert dostali tento rok Nobelovu cenu za fyziku. Dôvodom bol objav Higgsovho bozónu, častice, ktorá vysvetľuje mechanizmus, ako vôbec veci okolo nás nadobúdajú hmotnosť. Trvalo štyridsať rokov, kým bozón napokon na Veľkom hadrónovom urýchľovači našli, aj vďaka práci slovenských vedcov.

008-nobel_r3093-r768-st.ir3-_t600.jpeg

9.Genetici prepísali jazyk bunky

Bioinžinieri presvedčili baktériu E.coli, aby pri čítaní svojej genetickej informácie vytvorili takú aminokyselinu, ktorú príroda nepozná. Prvý raz tak prepísali genetický jazyk spôsobom, ktorý sa môže stať budúcnosťou v medicíne i genetickom inžinierstve a povedie k šikovným nadizajnovaným organizmom.

009-jazyk_bunka-r641-st.ir3-_t600.jpg

10.SME letelo do stratosféry

Rozhodli sme sa spojiť popularizáciu vedy a oslavy dvadsiatych narodenín denníka SME projektom, v ktorom sme spolu s rádioamatérmi z STSproject poslali do stratosféry balón s nákladom. Kým balón zo stratosféry naživo prenášal snímky, vedci vysvetľovali, aká je úloha tejto vrstvy atmosféry a aké v nej panujú podmienky.

Foto na strane: SITA/AP, TASR/AP

Čo je podľa vás udalosť roka?

masarik-100x133.jpgJozef Masarik, fyzik, FMFI UK

Výsledky z výskumu Marsu. Najskôr prezentovali teóriu o vzniku života na Marse a o jeho prenesení na Zem práve z Marsu. No a potom misia Curiosity naozaj zistila, že na Marse sú podmienky na život. Výrazne sme sa priblížili k momentu, keď dokážeme, že vo vesmíre nie sme jediní.

vrsansky-100x133.jpgPeter Vršanský, paleontológ, Geologický ústav SAV

Jednoznačne „zmeranie“ slnečnej sústavy sondou Voyager vyslanou roku 1977. Uvedomili sme si, že hranice vplyvu našej hviezdy sa nekončia Plutom ani tesne za ním. Bublina, v ktorej sa točia naše malé svety, je obrovská.

werner-100x133.jpgNorbert Werner, astrofyzik, Stanfordova univerzita

Najvýznamnejším posunom v astronómii boli podľa môjho názoru úžasné výsledky vesmírneho ďalekohľadu Kepler, ktoré ukazujú, že planéty okolo hviezd sú úplne bežné. Len v našej galaxii môže byť 40 miliárd planét veľkosti Zeme s podmienkami vhodnými na vznik života.

gomory-100x133.jpgFedor Gomöry, elektrotechnik, Elektrotechnický ústav SAV

Výsledky pozorovaní pomocou sondy Kepler ukázali, že Zemi podobných objektov je vo vesmíre veľa.

celec-100x133.jpgPeter Celec, molekulárny biológ, Ústav molekulárnej biomedicíny LF UK

Tento rok v biomedicínskych vedách neboli kľúčové objavy, ale rozhodnutia súdov v USA. Patenty udelené pred rokmi firmám ako Myriad Genetics alebo Sequenom boli vyhlásené za neplatné. Testy na detekciu genetického rizika rakoviny prsníkov sú tak voľné a firmy môžu bez licencie takéto testy ponúkať.

1. Najkrajšie americké národné parky
  2. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 €
  3. Keď Slováci krotia morský vietor
  4. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
  5. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov
  6. Robila som domáci džem z ovocia z Kauflandu. Ako to dopadlo?
  7. Zákazníkov sme odmenili darčekmi v hodnote 250 000 €
  8. Keď Slováci krotia morský vietor 2 379
  9. Volkswagen Arteon spája limuzínu s rodinou 1 638
  10. Zákazníkov sme odmenili darčekmi v hodnote 250 000 € 1 395

DOBRÉ RÁNO

Dobré ráno: Je leto, v koalícii si nevedia prísť na meno

Ako sa vyvíjali vzťahy medzi SNS a Most-Híd.

Aj Rusi boli okupovaní, už si to len priznať

Patrili k najväčším obetiam boľševickej diktatúry.

AUTORSKÁ STRANA MICHAELY TERENZANI

Tých, ktorí odišli, svet prijal s otvorenou náručou

Aké by to bolo, len tak sa zbaliť?

Trasochvost žije na púšti aj v tundre. V Nízkych Tatrách hniezdil na Chopku

V blízkosti ľudí sa zdržuje rád, často hniezdi vo výklenkoch budov-

Klik: Slovensko.sk chystá mobilnú schránku a prihlasovanie bez čipu

O elektronických službách štátu.

ARKTICKÝ ZÁPISNÍK

Arktický zápisník: Hroby nekopú a nenarodí sa tu žiadne dieťa

Člen expedície opisuje prvé zážitky.

Zoom: Planéta horí, smerujeme ku katastrofe

Ako nezvládame boj s klimatickou zmenou.