AKTUALIZOVANÉ 19:05

Ruský meteorit zranil najmenej tisíc ľudí, našli jeden z kráterov

Kozmické telesá, ktoré dopadli v oblasti Čeľabinsk, rozbíjali okná aj autá. Viac ako deväťsto ľudí ošetrili v nemocniciach.

(Zdroj: Andrej Orlov)

MOSKVA, BRATISLAVA. Na oblohe sa objavil žiarivý objekt, následne sa pravdepodobne niekde nad Uralom rozpadol. Pozostatky po meteorite potom dopadli do obývanej oblasti stredného Ruska, zasiahli okolie mesta Čeľabinsk.

Podľa svedkov úlomky a tlaková vlna zničili autá, rozbíjali okná a lietajúce sklo zranilo ľudí. V nemocniciach ošetrili viac ako deväťsto zranených. Údajne vypadávali aj preťažené mobilné siete.

Úkaz bol vidieť na vzdialenosť stoviek kilometrov. Teleso sa rozpadlo po vstupe do spodných vrstiev atmosféry našej planéty. Odhaduje sa, že sa tak stalo zhruba vo výške desať kilometrov.

„Ten objekt mohol mať priemer zhruba v metroch a vážiť niekoľko ton," hovorí podľa Russia Today Valerij Šuvalov z Inštitútu geosférickej dynamiky. „Keď vstúpil do atmosféry, rozpadol sa na mrak kúskov, pričom vznikla tlaková vlna a jasný záblesk. Výsledkom boli zničené okná."

Vedec zdôrazňuje, že väčšina telesa sa vyparila, no niektoré kúsky mohli prechod zvládnuť, spomaliť a dopadnúť na zem.

Cez internet predávajú úlomky meteroritu

„V tom čase som bol doma. Spadla rímsa a z elektrických zástrčiek sa začal valiť dym. V tej chvíli som myslel na to, aby sa nezrútil celý dom. Mal som strach,“ hovorí pre RIA Novosti aj bieloruský brankár Traktora Čeľabinsk Andrej Mezin.

Mýty a fakty
Meteory

1. Prečo dopadol práve na Rusko?

Miesto dopadu je náhodné a závisí od dráhy telesa. Rusko zaberá rozsiahlu oblasť, a preto je pravdepodobnejším terčom.

2. Mohlo ísť o vojenské cvičenie?

Ruské úrady to odmietli. Astronómovia sa tiež zhodujú, že teleso bolo z kozmu.

3. Dá sa meteorit zostreliť?

Je to teoreticky možné, ak je vopred známa dráha.

4. Už niekoho zabil meteorit?

Pravdepodobnosť priameho zásahu je malá. Neeviduje sa prípad zabitia.

5. Aký je rozdiel medzi meteoroidom, meteorom a meteoritom?

Meteorit je teleso, ktoré dopadne na zem. Meteor sa nazýva vizuálny jav, keď meteoroid vstúpi do atmosféry.

„Žiadny výbuch som nevidel, ale rachot bol taký silný, že som si pomyslel: začala sa vojna. Pozeral som sa z okna, čo sa deje. Na oblohe som videl dym. Uvažoval som, že asi spadlo lietadlo. Na domoch boli vybité okná, v našej hokejovej aréne vytrhlo bránu, kade jazdí rolba. Keď to buchlo, ľudia vybiehali z domov a nechápali, čo sa deje. Študenti stáli pred univerzitou. Nevidel som žiadnu paniku. Aj na tréning prišli všetci naši hráči. Potom nás evakuovali.“

V aréne Traktora sa mali v piatok a v sobotu hrať zápasy juniorskej MHL, ale ich presunuli do druhej haly. Experti musia preskúmať, či po tlakovej vlne nebola narušená statika hlavného hokejového štadióna v meste.

Na sociálnych sieťach sa už objavili inzeráty predávajúce kúsky meteoritu.

Na stránke Avito.ru sa podľa agentúry RIA Novosti objavil inzerát s textom: "Predám kúsok meteoritu. Nový. Sergej. Čeľabinsk". Na fotografii je muž s kúskom kameňa v ruke, za ktorý pýta 300.000 rubľov (7349 eur).

Na stránke aj ďalší inzerát na predaj bolidu, ktorého zadávateľ sľubuje, že fotografiu kúska meteoritu, ktorý vraj našiel priamo na mieste jeho pádu, dodá neskôr. Prípadné otázky žiada zasielať elektronickou poštou. Cena za kúsok meteoritu bude vecou dohody.

Medzičasom však už správca siete znefunkčnil link na tieto inzeráty.

Na Avito.ru sa však objavuje aj čoraz viac inzerátov na výmenu skiel v oknách, ktoré vybila tlaková vlna súvisiaca s dnešným meteorickým dažďom.

Pravdepodobne výraznú časť tvorilo železo, keďže kúsky sa dostali tak hlboko do atmosféry. Ruská akadémia vied tvrdí, že meteorit mal pred vstupom do atmosféry desať ton. Teleso explodovalo deväťkrát, a rozpadať sa začalo vo výške 55 kilometrov.

Ruské ministerstvo obrany tvrdí, že našlo trojicu kráterov. Jeden z nich má zhruba šesť metrov v priemere. Dva sa nachádzajú neďaleko jazera Čebarkuľ, jeden ešte o osemdesiat kilometrov ďalej na severozápad. Miesto dopadu už uzavrela ruská armáda.

Ďalšie? Skôr nie

Objavili sa však správy, že k Zemi by teoreticky mohli smerovať ešte ďalšie telesá. Nieje veľmi pravdepodobná.

„Je veľká šanca, že ďalší meteorit vstúpi do atmosféry v priebehu najbližších hodín," tvrdí podľa Russia Today Sergej Smirnov z Observatória Pulkovo.

Táto informácia zatiaľ nie je potvrdená. Ruské ministerstvo obrany však tvrdí, že v pohotovosti už sú ruské jednotky protivzdušnej obrany, dôvodom je však iné teleso - asteroid 2012 DA14, ktorý preletí okolo Zeme vo vzdialenosti 28-tisíc kilometrov.

Rozporuplné informácie

„Určite to nebolo lietadlo," tvrdia pre agentúru Reuters záchranné zložky v oblasti. „Zbierame informácie, no o obetiach zatiaľ nemáme žiadne údaje."

V oblasti už jeho v pohotovosti zhruba 20-tisíc záchranárov.

Predpokladá sa, že jednotlivé dopadajúce úlomky vo forme bolidov mohli mať okolo 20 centimetrov a hmotnosť približne kilogram.

Miestni obyvatelia Čeľabinsku pre agentúru zdôrazňujú, že v piatok ráno bol oblasti počuť ohromný náraz a na oblohe sú stopy po prelete. Russia Today hovorí o panike v troch väčších ruských mestách, úroveň radiácie na mieste je podľa úradov v normále, píše pravda.ru.

„Vyšla som na ulicu a na oblohe sa tiahli dva široké biele pruhy. Také, ako zanechávajú lietadlá,“ hovorí obyvateľka Čeľabinska Natalia Teplova pre Komsomolskú Pravdu.

„Ako deti sme si pri nich niečo želali. Ale tieto boli oveľa širšie a kučeravejšie. Pod nimi krásne presvitalo slnko. A potom sa ozval silný tresk, ako explózia. Boli asi dva alebo tri. A zrazu sa na ulici ozvalo rinčanie rozbitého skla, začali hučať alarmy na autách.“

„Práve som šoféroval do práce," hovorí pre Reuters aj Viktor Prokofiev, obyvateľ Jekaterinburgu. „Bola vcelku tma, na zrazu sa rozjasnilo ako cez deň. Oslepilo ma to ako svetlá protiidúceho auta."

Dopadol na zem?

Prvé náznaky ukazujú, že sa mohlo jednať o meteorit. Špekuluje sa, či nemôže súvisieť s dnešným preletom asi 45-metrového asteroidu 2012 DA14, ten však Zem minie.

Európska vesmírna agentúra však tvrdí, že tieto udalosti spolu nesúvisia a jedná sa iba o zhodu okolností.

„To, čo sa stalo v oblasti Uralu, nebol roj meteoritov," hovorí podľa agentúry Interfax hovorkyňa ministerstva pre krízové situácie Jelena Smirnich.

„Bol to meteorit, ktorý zhorel počas preletu nižšími vrstvami zemskej atmosféry. Spôsobil však rázovú vlnu, ktorá rozbíjala okná na niektorých domoch v oblasti."

Časti meteoritu narazili do miestnej čeľabinskej zinkovne a zničili strechu a jednu z jej stien. Hovorkyňa fabriky však tvrdí, že náraz nespôsobil žiadne environmentálne riziká.

tovaren.jpg

Časť úlomkov podľa Komsomolskej Pravdy dopadla aj na čeľabinskú zinkovňu. Zničila strechu.
FOTO - KOMSOMOLSKÁ PRAVDA

1. Ako dostať akné pod kontrolu? Odhaľte jeho príčiny!
  2. Ušetrite na vykurovaní s novým Teplom so zárukou od ZSE
  3. Vo VSD prepli na vyššiu rýchlosť, šetria nám čas a peniaze
  4. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať
  5. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať
  6. Najužitočnejšia appka
  7. IKEA je postavená na tých správnych hodnotách
  8. Zistili sme, ako sa vyrába najčistejší slnečnicový olej
  9. V O2 to s dátami poriadne prehnali
  10. Zužitkovaním biologického odpadu šetríme prírodu aj náklady
  1. Polus Market – trh v srdci nákupného centra
  2. Ako dostať akné pod kontrolu? Odhaľte jeho príčiny!
  3. Ušetrite na vykurovaní s novým Teplom so zárukou od ZSE
  7. Nasledujúci týždeň budeme cestovať za polovicu 7 180
  8. IKEA je postavená na tých správnych hodnotách 6 009
  9. Čerstvosť je o správnom skladovaní. Reportáž zo skladu Kauflandu 4 487
  10. Dobro, kľúč ku šťastnému osudu 2 398

Dievča vraj obťažoval gréckokatolícky biskup z Košíc

Biskup Chautur obvinenie odmieta. Podrobil sa vyšetrovaniu polície.

Slovan skončil s debaklom 1:20. Urobí Trnava v Európe zázrak?

Trnava začína Európsku ligu proti Anderlechtu.

Everest populizmu

Na rozhodovanie o strope bude času dosť.

Sony vracia na trh retro verziu PlayStation

Konzola bude mať dvadsať hier.

Spider-Man je doteraz najlepšia herná verzia superhrdinu

Zábavný ako filmy, ale aj rovnako predvídateľný a občas zbytočne komplikovaný.

Zoom: Rusi mu vyplienili majetok, dostal náhradu

Ako žil matematický génius Leonhard Euler.

Ste priemerný či príkladný? Opísali štyri nové typy osobnosti

Spoločnosti prospievajú príkladní ľudia.