Vypočujte si podcast Klik
- Počúvajte cez: Apple podcasty | Google podcasty | Spotify | RSS
- Čo je to podcast? | Ako počúvať na iPhone? | Ako počúvať na Androide?
- Všetky časti podcastu Klik
Témy podcastu
- Už vieme prečo všetci klonujú Clubhouse
- Umelá inteligencia konečne robí nudnú robotu
- Dva zaujímavé startupy z Európy
- *Everli - v podstate Uber pre donášku jedla z lokálnych supermarketov
- *GoStudent - spája študentov s lektormi na virtuálnej výučbovej platforme
Odoberajte Klik newsletter - týždenný technologický výber správ
Každú sobotu ráno výber najdôležitejších technologických správ týždňa e-mailom. Prihláste sa zadarmo na odber newslettra: sme.sk/klikmail
Tisíc klonov Clubhouse
Vlastnú verziu Clubhouse, sociálnej siete, ktorá vytvára menšie diskusné miestnosti, v ktorých môžete debatovať cez zvukový chat, najnovšie chystá LinkedIn, Spotify aj Discord. Pridali sa prakticky ku každej veľkej sociálnej sieti, ktoré plánujú rozšíriť svoju ponuku o audio.
Ukazuje sa, že audiochat bude bežným repertoárom pre sociálne siete, podobne ako formát "stories", ktorý postupe preliezol celé odvetvie. Audiochat je pomerne lacné vytvoriť, jeho technická prevádzka tiež nevyžaduje veľa novej technológie ani náročné investície do infraštruktúry. Nepotrebuje ani sofistikované triedenie príspevkov. Časom bude problém s moderovaním aj s kurátorstvom miestností, ale ten bude vypuklý tak za pol roka.
Ak ste technologická firma, princípe nemáte dôvod podobnú funkciu nepostaviť. Kto v priestore prerazí, bude viac či menej náhoda. Dôležité bude, kto si prvý uvedomí, že jednoducho vyhotoviteľné a dobre dohladateľné záznamy všetkých diskusií majú oveľa väčšiu hodnotu, než súčasný pocit exkluzivity z toho, že ste v živom chate, ktorý sa už nezopakuje.
Druhá kľúčová vec bude to, ako existujúca sociálna sieť dokáže vytvoriť štruktúru pre to, aby ste dokázali nájsť hodnotný obsah. Debatu má zmysel počúvať, ak sa rozprávajú múdri alebo zábavní ľudia na tému, ktorá je pre vás zaujímavá a zároveň sa s týmito ľuďmi neviete bežne spojiť a pokecať. Nie každá sociálna sieť má predpoklady, aby dokázala podobný kontakt sprostredkovať.
Facebook bude zaplavený triviálnym obsahom, Clubhouse bude mať problém vybudovať si konkurencieschopnú sociálnu sieť.
Z prichádzajúcich majú najlepšiu šancu Twitter, kde nie je problém sledovať zaujímavých ľudí, Discord, ktorý má v sebe vstavané užšie komunity a Linkedin, kde nie je problém nájsť ľudí podľa expertízy. Úspech v tomto priestore bude ale diktovať kombinácia náhody a technickej spôsobilosti.
Múdre roboty musia začať robiť hlúpejšie veci
Firma Boston Dynamics, známa ako výrobca sofistikovaných humanoidných robotov, uvádza na trh prekladač krabíc. Nový robot používa pojazdnú platformu a jedno vykladacie rameno, a dokáže preložiť 800 krabíc za hodinu.
Krabice môžu mať rôzne tvary a pracovať v premenlivom prostredí - robot si pomáha umelou inteligenciou, ktorá jeho sofistikovanejším náprotivkom pomáha orientovať sa v reálnom prostredí.
V tom istom čase vyšla správa o tom, že Volvo s firmou Aurora (výrobca systémov pre autonómne autá) plánujú uviesť na trh samostatné nákladné autá. Nebudú vedieť jazdiť v meste - dokážu ale samostatne odviezť náklad po diaľnici. Pred vstupom do mesta bude musieť kamión odparkovať.
Obe správy spája fakt, že firmy používajú veľmi pokročilú technológiu, aby robili najjednoduchšiu časť činnosti človeka. Ukazuje sa, že technológiu ľahšie dostanete do praxe, ak vyrežete najkomplikovanejšie časti a zameriate sa na tie jednoduchšie.
Diaľnica je prehľadnejšia ako mesto a vyložiť nákladné auto je jednoduchšie ako behať či chodiť. Zhodou okolností sa tiež jedná o tie najnudnejšie a fyzicky najúmornejšie časti práce.
Vidíme, že sofistikované technológie sa konečne naučili robiť aspoň jednoduché veci. Takto vyzerá prvá krok presunu umelej inteligencie z laboratória do bežného života.
Dva startupy z Európy
Everli
Taliansky startup nedávno vstúpil na český trh, v podstate ide o Uber pre donášku potravín z lokálnych supermarketov.
Everli spája niekoľko skupín. Na jednej strane sú to supermarkety, ktoré sa prihlásia na platformu a importujú databázu sortimentu (zabezpečuje spoločnosť, vraj to trvá rádovo v týždňoch).
Na druhej strane sú to zákazníci, ktorí si jedlo objednávajú. Namiesto toho, aby museli mať aplikáciu jedného konkrétneho supermarketu, v Everli si môžu vybrať z ponuky viacerých a objednať potraviny a nákup online.
A na tretej strane sú to kuriéri, ktorí sú v podstate obyčajní ľudia, ktorí sa môžu prihlásiť do Everli a zarábať na nakupovaní a následnom doručovaní nákupu. Everli si z toho berie podiel.
Zatiaľ sa spoločnosti darí, získala novú investíciu a postupne sa rozširuje do európskych štátov. V Česku sa na platformu Everli prihlásilo aj Tesco, ktoré napríklad má vlastnú aplikáciu a sieť kuriérov na donášky.
(Everli)
GoStudent
Nie je tajomstvom, že školstvo je jedným z mála odvetví, ktorého sa digitalizácia nedotkla natoľko, aby muselo radikálne zmeniť svoje fungovanie. Pritom ide o veľký biznis, ktorého časť sa postupne, ale pomaly presúva do súkromného sektoru.
GoStudent je startup z Viedne, jeho cieľom je digitalizácia doučovania. Poskytuje platformu, ktorá prepája rodičov a študentov s tútormi, teda doučovateľmi. Startupu sa darilo najmä počas pandémie a chystá sa postupne rozširovať do viacerých európskych krajín.
Správičky
Ak sa chcete doučiť stredoškolskú chémiu: Crash Course Chemistry. (Odkaz, ktorý Ondrej sľúbil v podcaste)
Cameo má trhové ohodnotenie viac ako jednu miliardu. O startupe sme sa rozprávali v podcaste Klik 146. (Wall Street Journal)
LinkedIn sprístupní nástroje pre influencerov pre všetkých. Sociálna sieť má viac ako 700 miliónov používateľov a zatiaľ takmer vždy nasledovala to, čo iné sociálne siete urobili pred ňou - fond podpory pre tvorcov, stories formát, redizajn nápadne podobný Facebooku. To nie je výčitka, len konštatovanie. LinkedIn vie, že vo svojom segmente nemá veľmi konkurenciu, a tak chce podobne ako ostatné sociálne siete podporovať ekonomiku tvorcov. (TechCrunch)
Čo tak skúsiť prehliadač, ktorý dbá o vaše súkromie? Denník New York Times sa pozerá na alternatívy ako Brave alebo DuckDuckGo či Firefox Focus. (NY Times)
Ako nami manipuluje dizajn webov a aplikácií? V angličtine sa takéto taktiky nazývajú "dark pattern". Jedným z typických je internetová bannerová reklama, ktorá má krížik, ale je taký malý, že človek často klikne (alebo ťukne na mobile) na samotnú reklamu. Web Recode vysvetľuje jednotlivé "dark patterny", aby sme sa lepšie orientovali na webe a v aplikáciách. (Vox/Recode)
Všetky podcasty denníka SME
Všetky podcasty denníka SME si môžete vypočuť na jednom mieste na podcasty.sme.sk.
- Dobré ráno – denný spravodajský podcast
- Rozhovory ZKH – diskusná relácia (iba audio)
- Dejiny – týždenný historický podcast
- Klik – týždenný technologický podcast
- Zoom – týždenný vedecký podcast
- Tech_FM – týždenný vedecko-populárny podcast
- Index – týždenný ekonomický podcast
- Piatoček – satirický podcast od Fičí.sk
- Rozprávky SME (číta Robo Roth)
- Klímapodcast o klimatickej kríze
- Mimóza víkendový podcast
- Odkrývanie podcast Dokumentačného strediska holokaustu
- Kvantum ideí – vedecko-filozofický podcast
- Pravidelná dávka – vzdelávací podcast
- Modrá vlna – podcast o EÚ
- Medzi nami – ženský podcast
- Vedátorský podcast
- Dobrú chuť – podcast o jedle a varení
- Zaklínač knižný klub (+ Game of Thrones)
- ZAŽI_SK – cestovateľský podcast
- Telesná výchova (archív)
- Za volantom (archív)
Ak máte záujem o reklamný spot v podcastoch alebo inú spoluprácu, napíšte nám na podcasty.inzercia@ sme.sk, pošleme vám cenovú ponuku.