Vypočujte si podcast Klik
- Počúvajte cez: Apple podcasty | Google podcasty | Spotify | RSS
- Čo je to podcast? | Ako počúvať na iPhone? | Ako počúvať na Androide?
- Všetky časti podcastu Klik
Témy podcastu
- Robinhood, Clubhouse a Elon Musk
- Bezos už nebude šéfovať Amazonu
- Google prehodil výhybku svojho herného biznisu
Odoberajte Klik newsletter - týždenný technologický výber správ
Každú sobotu ráno výber najdôležitejších technologických správ týždňa e-mailom. Prihláste sa zadarmo na odber newslettra: sme.sk/klikmail
Robinhood, GameStop a Elon Musk
Začiatkom týždňa ešte pokračovala dráma okolo akcií spoločnosti GameStop, o ktorej sme hovorili v predošlom podcaste Klik. Pozornosť sa upierala najmä na obchodovacie aplikácie a najviac na jednu - Robinhood, ktorá je pravdepodobne najviac masovo rozšíreným nástrojom pre amatérskych obchodníkov.
Robinhood pri vrcholení kauzy GameStop v jednom momente znemožnil používateľom nakupovať akcie GameStopu a ostatných dotknutých firiem, mohli ich len predávať, čo v tom momente vyhovovalo najmä veľkým investičným fondom, ktoré na kauze prerábali miliardy.
Aj preto sa začali šíriť konšpirácie, že čo za tým môže byť. Avšak dôvodom je regulácia, ktorá ukladá Robinhoodu mať na účte istý balík peňazí, ktorý sa cez aplikáciu obchoduje. Preto musel startup rýchlo stopnúť nákupy dotknutých akcií a ísť si požičať peniaze, čo trvalo pár dní, a potom mohli používatelia akcie znova kupovať.
Takto to vysvetlil šéf Robinhoodu, Vlad Tenev, počas nedávneho rozhovoru s Elonom Muskom na novej sociálnej sieti Clubhouse v prítomnosti viacerých investorov. Medzi nimi boli v konverzácii aj investori z fondu a16z, ktorý je zhodou okolností veľkým investorom v Robinhoode aj Clubhouse.
Čo sa deje v Amazone
Jeff Bezos po viac ako 20 rokoch odchádza z pozície výkonného riaditeľa Amazonu a prechádza do správnej rady. Jeho prácu prevezme Andy Jassy, ktorý doteraz viedol Amazon Web Services. Serverové služby, ktoré umožňujú vývojárom a tretím firmám prenajímať si servery, výpočtový čas či úložiská sa v posledných rokoch stali kľúčovou obchodnou jednotkou Amazonu.
Cloudový biznis pod Jassym začal ako bočný biznis, keď si v Amazone uvedomili, že počas rastu vybudovali špičkoú IT infraštruktúru, za ktorú by iné firmy boli ochotné platiť. Dnes na cloude Amazonu bežia napríklad časti Netflixu či Twitteru.
Bezos sa chce venovať svojmu charitatívnemu fondu a bočným projektom. Najviac sa pravdepodobne zameria na vesmírnu firmu Blue Origin, ktorá má ambíciu súťažiť s Elonom Muskom a SpaceX. Bezos tiež vlastní noviny Washington Post a rozbehol charitatívny fond.
Amazon v najbližších rokoch čaká obchodne aj politicky náročné obdobie. Štáty stupňujú politický aj ekonomický tlak na nadnárodné technologické firmy.
Agresívne obchodné praktiky Amazonu tiež prilákali pozornosť regulačných a protimonopolných úradov v USA aj Európe. Cloudový biznis je pod tlakom od rýchlo rastúceho Microsoftu, ktorý infraštruktúru môže opierať o digitálne služby pre firmy, kde Amazon v tento moment nemá konkurencieschopnú ponuku.
Ak máte 57 rokov a ste najbohatší človek planéty je ľahké povedať si, kašľať a ísť sa hrať s raketkami. Nekritizujeme, skôr závidíme.
(Stratechery, Wall Street Journal)
Google mení herný biznis
Z nášho sesterského newslettra Herný update:
Stadia, herná odnož Googlu, oznámila, že končí s vývojom hier. Firma sa pokúšala niekoľko rokov rozbiehať vlastné herné štúdiá, ktoré mali chystať exkluzívne hry pre hernú platformu. Tieto plány opúšťa, ale tvrdí, že Stadia ako platforma pre hráčov bude naďalej fungovať. V pozadí sa ale pravdepodobne chystá na zmenu obchodného modelu.
Ak by Google chcel budovať platformu orientovanú na hráčov, exkluzívnych hier by sa nevzdal. Stačí sa pozrieť na Microsoft, ktorý si buduje podobné portfólio a investuje doň miliardy dolárov.
Ak by chceli ostať konkurencieschopní, potrebovali by porovnateľný katalóg a teda aj znášať investície vlastných exkluzívnych hier. Bez exkluzívnych hier nedokážete k svojej platforme prilákať kritické množstvo hráčov a nikdy nevznikne hráčska základňa potrebná na udržanie napríklad dobrej populácie v hrách pre viacero hráčov.
Ak nemáte online hry s kým hrať, prejdete na platfomru, kde je dostatok hráčov. Zjednodušene - potrebujete kritickú masu.
Hry ale nepotrebujete, ak dlhodobo neplánujete mať za hlavných klientov koncových hráčov. Google má dnes v rukách najvyspelejšiu technológiu cloudového hrania, ktorá je opretá o robustnú infraštruktúru serverových polí po celom svete.
Jeho technológia funguje a tak sa sa pravdepodobne rozhodol, že bude predávať radšej tu. Zákazník už nebude hráč, ale vydavateľ. Google sa pravdepodobne pokúsi nalákať vydavateľov ako EA, Take-Two, či Activision Blizzard, aby si od firmy prenajali cloudovú infraštruktúru pre vlastné vydavateľstvá.
Problém je, že to takmer isto nebudú chcieť urobiť pod značkou Stadia. Activision aj EA budú za pár rokov chcieť doručovať svoje hry cez cloudové služby, ale zároveň si budú chcieť nechať kontakt s hráčmi. Najmä preto, že im budú chcieť ponúknuť vlastné predplatné.
Google veľkým vydavateľom ponúkne, že pod ich značkou schová svoju technológiu - ako zákazník EA si budem môcť pustiť nový Battlefiled na akomkoľvek počítači, stačí ak budem mať účet u EA a možno predplatné. Technologicky službu zabezpečí Google, ale ako hráč sa to dozviem možno cez malé logo na okraji obrazovky.
Google si samozrejme nechá za doručenie hry zaplatiť od EA. Zo Stadie sa tak možno stane bočný biznis tohoto hlavného biznisu - akýsi zabudnutý a ospalý virtuálny obchod.
Správičky
Kvartálne výsledky
- Alphabet - Materská spoločnosť Google prekonala odhady, tržby vzrástli o 23 percent najmä pre rast reklamných príjmov. YouTube vykázal oproti minulému roku 47% rast reklamy. Alphabet prvýkrát zverejnila prevádzkové výsledky cloudového podnikania spoločnosti Google, ktoré ukazujú, že divízia stratila počas celého roka 5,61 miliardy dolárov a počas štvrtého štvrťroka 1,24 miliardy dolárov. (CNBC)
- Amazon - Rovnako ako Apple, aj spoločnosť Jeffa Bezosa prvýkrát prekonala hranicu 100 miliárd dolárov tržieb počas jedného kvartálu, bolo to 125,6 miliárd. (CNBC)
- Spotify - Streamovacia služba má 155 miliónov prémiových (platiach) zákazníkov a celkovo 345 miliónov používateľov. Avšak Wall Streetu sa nepáčilo, že tržby na jedného zákazníka spoločnosti klesli. Spotify ani v tomto kvartáli nevykázal zisk, skončil 125 miliónov v strate. Spoločnosť sa pochválila 2,2 miliónmi podcastov v katalógu a tvrdí, že 25 percent celkových používateľov počúvalo podcasty. (The verge)
Huawei zostane na zozname obmedzeného obchodu aj za Bidena. (Bloomberg)
Ak chcete niekoho presvedčiť, iba fakty vám nepomôžu. Vedci sa v novom výskume nezameriavali priamo na nezhody vzhľadom na očkovanie proti covidu či všeobecne na pandémiu. V rámci štúdie analyzovali viacero amerických prieskumov o politických témach či rozhovory a komentáre pod videami o potratoch na youtube.Rešpekt oponenta si najviac získal ten, kto sa podelil so skúsenosťou o ublížení na zdraví či osobnom utrpení. Príbehy môžu v debate fungovať lepšie ako fakty čiastočne preto, lebo sa tak vyvinula ľudská myseľ. Mozog má jednoducho rád príbehy. (SME Tech)
Čínskej Tesle sa darí. Tak nazývajú mnohí analytici a médiá Nio, čínsky startup, ktorý vyrába elektrické vozidlá. Spoločnosť medziročne štvornásobila výrobu, a aj keď ešte nedosahuje výrobných kapacít Tesly, Wall Street akciám Nio verí. (CNBC)
Všetky podcasty denníka SME
Všetky podcasty denníka SME si môžete vypočuť na jednom mieste na podcasty.sme.sk.
- Dobré ráno – denný spravodajský podcast
- Rozhovory ZKH – diskusná relácia (iba audio)
- Dejiny – týždenný historický podcast
- Klik – týždenný technologický podcast
- Zoom – týždenný vedecký podcast
- Tech_FM – týždenný vedecko-populárny podcast
- Index – týždenný ekonomický podcast
- Piatoček – satirický podcast od Fičí.sk
- Rozprávky SME (číta Robo Roth)
- Kvantum ideí – vedecko-filozofický podcast
- Pravidelná dávka – vzdelávací podcast
- Modrá vlna – podcast o EÚ
- Medzi nami – ženský podcast
- Vedátorský podcast
- Dobrú chuť – podcast o jedle a varení
- Zaklínač knižný klub (+ Game of Thrones)
- ZAŽI_SK – cestovateľský podcast
- Telesná výchova (archív)
- Za volantom (archív)
Ak máte záujem o reklamný spot v podcastoch alebo inú spoluprácu, napíšte nám na podcasty.inzercia@ sme.sk, pošleme vám cenovú ponuku.