Štvrtok, 26. november, 2020 | Meniny má KornelKrížovkyKrížovky
PODCAST ZOOM

Zoom: Veľký úspech slovenských vedcov, odhalili tajomstvo Mayov

K zásadnému objavu pomohli moderné technológie.

Vypočujte si podcast

Prepis podcastu do textu

Mayovia sú známi pokročilou astronómiou, znalosťami matematiky či architektúrou. No mnohé z častí mayskej civilizácie nám nie sú známe preto, že ich pokrýva hustý prales.

Nová štúdia medzinárodného tímu vedcov, ktorého súčasťou boli aj slovenskí vedci - profesor Milan Kováč a doktorand Tomáš Drápel z Univerzity Komenského - teraz odhalila princípy, na ktorých mayské poľnohospodárstvo fungovalo.

Štúdiu výskumníci publikovali v superprestížnom vedeckom magazíne Science. To je vo vedeckom svete čosi podobné, ako keď sa športovec stane olympijským víťazom. Ak je výskum z okruhu spoločenských a humanitných vied, je to ešte oveľa oveľa zriedkavejšie.

Mayovia žili na polostrove Yucatán a v jeho okolí približne od roku tisíc pred naším letopočtom do roku 1500 nášho letopočtu.

Túto oblasť začali pred dvomi rokmi skúmať vedci pomocou špeciálneho laseru LIDAR, ktorý dokáže preniknúť aj cez hustý porast pralesa. Vo februári vďaka týmto dátam oznámili objav obrovského mayského mesta pozostávajúceho z tisícok stavieb.

Na doteraz zmapovaných 2144 kilometroch štvorcových odhalili výskumníci 61 480 objektov. V novej štúdii sa vedci na základe získaných údajov pokúsili odhadnúť a charakterizovať mayskú spoločnosť v neskoroklasickom období.

Zistili, že zaniknutá civilizácia bola oveľa početnejšia, ako sa doteraz predpokladalo. Územie s rozlohou deväťdesiatpäťtisíc kilometrov štvorcových obývalo sedem až jedenásť miliónov ľudí.

Na to, aby Mayovia uživili tak početnú populáciu, používali premyslený systém zavlažovania a odvodňovania pôdy. Výskum tiež odhalil takýto systém zavlažovania terasovitých polí v hornatých oblastiach a odvodňovania močarísk v nížinách. Celkovo našli vedci cez šesťtisíc poľnohospodárskych terás.

Existencia systému zároveň naznačuje aj jeho zraniteľnosť - zničenie zavlažovacích a odvodňovacích tokov mohlo viesť k nedostatku potravy, vojnám a následnému zániku. Údaje z LIDARu totiž odhalili aj veľa obranných budov, čo by naznačovalo nepriateľstvo a konflikty.

Napokon fascinujúca civilizácia Mayov zanikla. No ako žila, vieme aj vďaka novým technológiám a výskumom. A čo nás teší tiež, kľúčovú rolu pri odhaľovaní tajomstiev Mayov hrajú aj slovenskí vedci.

Ďalšie správy z vedy

Vedci objavili hlboko v mori stratený svet. Pod hladinou Tasmanovho mora medzi Austráliou a Novým Zélandom výskumníci narazili na rozsiahlu sieť sopečných podmorských hôr, ktoré sa líšia sa tvarom aj výškou.

Od Antarktídy sa môže odlomiť ďalší obrovský kus ľadu. V antarktickom ľadovci Pine Island sa vytvorila veľká, asi tridsať kilometrová puklina, ktorú ukázali satelitné zábery. Len pred rokom sa od Pine Island odlomila kryha s plochou 260 kilometrov štvorcových. Ak by sa celý ľadovec roztopil, hladinu svetových morí by to zvýšil o približne pol metra.

Súkromná vesmírna spoločnosť Virgin Galactic tvrdí, že jej prvý let do vesmíru sa odohrá už o niekoľko týždňov. Podľa firmy bude čoskoro na to nasledovať aj jej prvý vesmírny let s ľudskou posádkou.

Téma: Mayská civilizácia

Boris Kollár leží po autonehode s obručou okolo hlavy v Nemocnici sv. Michala v Bratislave.

Jankovská priznala vzťah s Kočnerom. Spomína aj Fica

Neskôr chce vypovedať o Bödörovi, aj Zoroslavovi Kollárovi.

Moniku Jankovskú odvážajú z NAKA v Nitre.

Dobré ráno: Zvoliť generálneho prokurátora je len prvý krok

Vypočutia trvali 36 hodín, voľba mala byť už v tieto dni.

Kam až siaha rodina Borisa Kollára?

Predseda parlamentu zase raz nevyužil možnosť vyskúšať si, ako štát funguje pre jeho voličov a voličky.

Zuzana Kepplová

Európska noc výskumníkov bude tento rok online

Čo zaujímavé je pripravené pre mladých a čo pre všetkých nadšencov vedy?

Európska noc výskumníkov bude prebiehať online