Štvrtok, 22. október, 2020 | Meniny má SergejKrížovkyKrížovky

Slováci pomohli odhaliť tisícky terasových polí Mayov

Civilizácia bola oveľa početnejšia.

Mayská civilizácia bola početnejšia, ako sa doteraz predpokladalo.Mayská civilizácia bola početnejšia, ako sa doteraz predpokladalo. (Zdroj: Centrum mezoamerických štúdií FiF UK)

BRATISLAVA. Mayovia sú známi pokročilou astronómiou, znalosťami matematiky či architektúrou. No mnohé z častí mayskej civilizácie nám nie sú známe preto, že ich pokrýva hustý prales.

Nová štúdia medzinárodného tímu vedcov, ktorého súčasťou boli aj slovenskí vedci - profesor Milan Kováč a doktorand Tomáš Drápel z Univerzity Komenského - teraz odhalila princípy, na ktorých mayské poľnohospodárstvo fungovalo.

Štúdiu publikovali v magazíne Science.

Milióny ľudí

Mayovia žili na polostrove Yucatán a v jeho okolí približne od roku tisíc pred naším letopočtom do roku 1500 nášho letopočtu.

Prečítajte si tiež: Mayológ: Kričia, že ich deťom odtŕham od úst chlieb. Ja len robím svoju vedeckú prácu Čítajte

Oblasť začali pred dvomi rokmi skúmať vedci pomocou špeciálneho laseru LIDAR, ktorý dokáže preniknúť cez hustý prales. Vo februári oznámili objav obrovského mayského mesta pozostávajúceho z tisícok stavieb.

Na doteraz zmapovaných 2144 kilometroch štvorcových odhalili 61 480 objektov. V novej štúdii sa vedci na základe získaných údajov pokúsili odhadnúť a charakterizovať mayskú spoločnosť v neskoroklasickom období.

Zistili, že zaniknutá civilizácia bola oveľa početnejšia, ako sa doteraz predpokladalo.

Územie s rozlohou deväťdesiatpäťtisíc kilometrov štvorcových obývalo sedem až jedenásť miliónov ľudí.

Terasové polia

Na to, aby Mayovia uživili tak početnú populáciu, používali premyslený systém zavlažovania a odvodňovania pôdy.

Výskum odhalil systém zavlažovania terasovitých polí v hornatých oblastiach a odvodňovania močarísk v nížinách. Celkovo našli 6080 poľnohospodárskych terás.

Existencia systému zároveň naznačuje aj jeho zraniteľnosť - zničenie zavlažovacích a odvodňovacích systémov mohlo viesť k nedostatku potravy, vojnám a následnému zániku. Údaje z LIDARu odhalili aj veľa obranných budov, čo by naznačovalo nepriateľstvo a konflikty.

DOI: 10.1126/science.aau0137

Téma: Klietkový chov sliepok

Mayská civilizácia

Koronavírus na Slovensku: Plošné testovanie bude, od soboty platí zákaz vychádzania (minúta po minúte)

Celkový počet nakazených na Slovensku dosiahol číslo 35 330. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 115 obetí.

Igor Matovič hovorí o nových opatreniach.

Od soboty platí zákaz vychádzania, zatvoria sa skoro všetky školy (prehľad)

Ústredný krízový štáb schválil zákaz vychádzania.

Premiér Matovič hovorí o nových opatreniach.
Komentár šéfredaktorky Beaty Balogovej

Matovič nás musí presvedčiť, že vie čo robí

Dnes si už nikto izolovane nevytvorí svoj ostrov bezpečia. Buďme zodpovední.

Dušana Kováčika zadržali aj obvinili.