Piatok, 30. október, 2020 | Meniny má Simon, SimonaKrížovkyKrížovky
PODCAST ZOOM

Zoom: Šokovala vedcov a odhalila záhadu plastov

Sarah-Jeanne Royerová zistila, že plasty sú ešte väčší problém.

Vypočujte si podcast

Prepis podcastu do textu

Veľké objavy niekedy vzniknú náhodou. Zabudnete misku s baktériami na okne, prípadne len tak načúvate vesmíru. Alebo len chcete zistiť, akú aktivitu vyvíjajú baktériu žijúce v morskej vede a akým spôsobom prispievajú k uvoľňovaniu metánu.

Keď sa to však rozhodla preskúmať Sarah-Jeanne Royerová, zistila čosi iné. Čosi, čo môže zmeniť naše predstavy o plastovom odpade: Sarah nakoniec odhalila, že plastové fľaše prispievajú ku globálnemu otepľovaniu.

A plastový odpad produkuje oveľa, ale naozaj oveľa viac metánu, než všetci odborníci dosiaľ predpokladali.

Royerová vyštudovala v Barcelone a potom sa vybrala na Havaj. Kým cez týždeň sa v laboratóriách venovala chémii, počas víkendov viedla tímy dobrovoľníkov, ktorí čistili pláže od plastov.

Práve plasty sa stali zásadnou zmenou v jej kariére. Po roku a pol testovania a rôznych experimentov ukázala, že najhoršie sú nákupné tašky. Uvoľňujú najviac metánu a eténu, ktoré najviac prispievajú k skleníkovému efektu.

Navyše, situácia sa rozkladom plastov radikálne zhoršuje. Sarah-Jeanne Royerová zistila, že po dvesto dňoch na slnku takáto plastová taška emituje 176-krát viac metánu, než na začiatku experimentu.

Dôvodom sú nielen slnko, ktoré zrýchľuje produkciu skleníkových plynov. Ale aj ako sa pomaly plasty rozkladajú na stále menšie a menšie drobné častice, pokrývajú stále väčšiu plochu, z ktorej sa uvoľňuje čoraz viac látok. Nevraviac napríklad o ťažkých kovoch či o oxide uhličitom, ktoré sa tiež môžu uvoľňovať pri degradácii plastov.

Samozrejme, množstvo metánu a etánu uvoľňovaného do atmosféry plastami je dnes malé. No Royerová sa obáva, že ako sa náš plastový odpad bude postupne rozkladať, situácia bude čoraz horšia.

Odborníci súhlasia. A zároveň hovoria, že mladá vedkyňa objavila ďalší ohromný problém, ktorý nás ešte len čaká. Akurát potrebujeme ďalší výskum: pretože netušíme, aký je naozaj veľký.

Ďalšie správy z vedy a technológií:

Ohromujúcu civilizáciu dávnych Mayov mohli zničiť meniace sa klimatické podmienky. Usadeniny hovoria o obrovských suchách, vedci teraz prvýkrát odmerali ich silu.

Časť staviteľov slávneho Stonehenge pochádzala zo západného Walesu. Ukázali to výsledky analýzy podielu izotopu stroncia v kostiach.

Facebook a Instagram dovolia kontrolovať čas strávený na sociálnych sieťach. Reagujú tak na vedecké štúdie, ktoré hovoria o dopade mobilov a na naše životy.

Téma: Zoom | Týždenný vedecký podcast

Kam ísť na test, čo s pozitívnymi a čo bude s netestovanými? (otázky a odpovede)

Certifikát z plošného testovania na Covid-19 je vstupenkou do obchodov.

Pri plošnom testovaní sa využívajú antigénové testy.
Premiér Igor Matovič a minister obrany Jaroslav Naď.
Stĺpček šéfredaktorky Beaty Balogovej

Testovanie nie je hlasovanie, dajte sa otestovať

Je dôležité, aby štát dokázal otestovať všetkých, ktorí chcú byť zodpovední.

Rozprávky SME

Najmúdrejšia sestra (číta Robert Roth)

Klasické rozprávky (nielen) pre vaše deti.

Rozprávky SME | podcast