Utorok, 27. október, 2020 | Meniny má SabínaKrížovkyKrížovky
PODCAST ZOOM

Zoom: Superdoba ľadová môže prísť rýchlo, celá Zem zmrzne

Objavila sa pred miliónmi rokov.

Vypočujte si podcast

Prepis podcastu do textu

Je to jedna z najväčších záhad v histórii našej planéty. Pred stovkami miliónov rokov sa malo stať čosi zvláštne, pričom na konci zostala Zem zmenená takmer na nepoznanie.

Ochladilo sa, povrch zeme prekryli ľadové pláne a naša planéta sa premenila na snehovú guľu.

Posledných dvadsať rokov si sú geológovia takmer istí, že čosi takéto sa stalo. Lenže okrem počítačových simulácií nemali prakticky žiaden vážny dôkaz, ako táto udalosť prebiehala. A už vôbec nie, koľko trvala.

Teraz túto záhadu pomáha objasniť nový výskum, ktorý ukázal, že všetko bolo nielen extrémnejšie, ale aj oveľa rýchlejšie, než hovorili optimistické scenáre.

Takto National Geographic opisuje toto obdobie. Teploty aj na rovníku klesli pod nulu, ľad pokryl celú Zem a nemuselo sa to stať len raz, ale niekoľkokrát v dejinách.

Vedci sa však teraz podľa štúdie v magazíne Geology vybrali do Etiópie, kde narazili na skaly ukrývajúce kľúč k tejto záhade. Zistili, že vzorky majú zhruba 717 miliónov rokov, čo malo byť jedno z období, v ktorom kedysi Zem zamrzla.

To potvrdzovali aj ďalšie nálezy, konkrétne skaly mohli vzniknúť len vďaka ľadovcom, ktorý ich preniesol na väčšie vzdialenosti. A rovno pod nimi boli staršie vrstvy, také, čo sa mohli objaviť len v plytkých vodách a vďaka mikróbom – znamená to, že vtedy bolo oveľa teplejšie.

Keď geológovia celý systém analyzovali podrobnejšie, prišli k prekvapivému záveru. Superdoba ľadová, premena Zeme na snehovú guľu trvala oveľa, oveľa kratšie, ako sme si dosiaľ mysleli. Možno iba tisíc, nanajvýš stotisíc rokov, čo je v prípade geologických cyklov menej ako žmurknutie oka.

Ako sa začalo ochladzovať, chlad prinášal ľadovce, ktoré odrážali do kozmu čoraz viac slnečného žiarenia, čo spôsobovalo ďalšie ochladzovanie a ďalší ľad. Až pokryl takmer celú planétu.

Dnes máme skôr problém s globálnym otepľovaním. No aj takéto udalosti nám pripomínajú, že planéta je oveľa krehkejšia, ako si myslíme.

A že nás zakaždým dokáže prekvapiť.

Ďalšie správy z vedy:

Vedci narazili v Izraeli na tritisíc rokov starú hlavu sochy zrejme zo strateného biblického mesta Abel-Bet-Maácha. Otázkou je, kto to bol a či nám konečne pomôže objaviť jedno z posledných veľkých a stratených biblických miest.

Plasty sa dostali už aj k Antarktíde. Sedem z deviatich skúmaných vzoriek snehu ukázalo prítomnosť škodlivých chemických látok.

Vedci zistili, koľko ľudí treba na to, aby zapálená menšina dokázala zmanipulovať celú spoločnosť. Experimenty ukázali, že na to treba najmenej 25 percent populácie.

Téma: Zoom | Týždenný vedecký podcast

Koronavírus: V štyroch nemocniciach Žilinského kraja sú covidové oddelenia plné (minúta po minúte)

Premiér Igor Matovič a minister zdravotníctva Marek Krajčí.
Predseda NR SR Boris Kollár.
Píše Martin Kugla

Akcia má význam v najzasiahnutejších regiónoch

Niekoľko dobrých a horších správ z víkendového testovania.

Počas pilotnej fázy plošného testovania otestovali 140 945 ľudí.

Čistá dobrovoľnosť

Najnovším premiérovým sebaklamom je tvrdenie, že obyvatelia chudobnej Oravy prišli na testovanie dobrovoľne.