Streda, 21. október, 2020 | Meniny má UršuľaKrížovkyKrížovky

Rozdali vedecké Oscary. Ocenili aj najstarší obraz nášho vesmíru

Vedci získali dokopy 22 miliónov dolárov.

Podrobný záber vesmíru odhaľuje 13,77 miliónov rokov staré teplotné výkyvy (farebné rozdiely). Výkyvy zodpovedajú miestam, z ktorých sa vyvinuli galaxie.Podrobný záber vesmíru odhaľuje 13,77 miliónov rokov staré teplotné výkyvy (farebné rozdiely). Výkyvy zodpovedajú miestam, z ktorých sa vyvinuli galaxie. (Zdroj: NASA / WMAP Science Team)

SAN FRANCISCO, BRATISLAVA. Veda o živote, základy fyziky, červený koberec, hudobné predstavenia a slávne osobnosti. Svet prelomovej vedy sa opäť spojil s pozlátkou a honosnosťou filmových Oscarov.

V pondelok skoro ráno odovzdali trinástim svetovým vedcom Ceny za prelomové objavy (2018 Breakthrough prize), ktoré sa prezývajú ako vedecké Oscary. Tento rok si vedci odniesli dokopy 22 miliónov dolárov.

Kto získal vedecké Oscary

Prelomové ocenenie v základnej fyzike v hodnote tri milióny dolárov si tento rok odniesol tím vedcov, ktorí vytvorili úplne prvý obraz nášho vesmíru z čias, keď bol ešte veľmi mladý. V zistení im pomohla sonda WMAP.

Prečítajte si tiež: Astronómovia našli chýbajúcu polovicu vesmíru Čítajte

Vedci z troch amerických univerzít pomocou sondy merali najstaršie svetlo z nášho vesmíru.

Zistili tak napríklad, že náš vesmír je starý 13,8 miliardy rokov.

Okrem toho potvrdili, že vesmír je z veľkej časti tvorený tmavou energiou a hmotou. Tmavá energia tvorí 70 percent nášho vesmíru, tmavá hmota 25 percent. Viditeľná hmota tvorí len päť percent.

Jedno z ocenení za biológiu putovalo do rúk vedkyni Joanne Choryovej, ktorá zistila, ako rastliny získavajú informácie zo svetla. Dokázala, ako rastliny upravujú rast svojich listov.

Jedno z ocenení v kategórii Výzva pre mladých získala osemnásťročná Hillary Diane Andalesová za fyzikálne video o všeobecnej relativite. Študentka získala 250-tisíc dolárov.

Všetky tohtoročné ocenenia si môžete pozrieť na stránkach Breaktrhough Prize.

Pri hlase Morgana Freemana

Ocenenie každý rok moderuje herec Morgan Freeman. Zúčastňujú sa na ňom tiež hudobníci a herci. Tento rok na oceneniach vystúpil rapper Wiz Khalifa a herci Mila Kunis a Ashton Kutcher.

Prečítajte si tiež: Kto získal vedecké Oscary minulý rok Čítajte

"Ceny za prelomové objavy sme vytvorili s cieľom osláviť úspechy vedcov, fyzikov a matematikov, ktorých geniálnosť nám pomáha pochopiť náš svet a ktorých pokroky formujú našu budúcnosť," povedal o ocenení Mark Zuckerberg, ktorý je jedným zo zakladateľov ocenenia.

Zakladateľmi ocenenia sú tiež miliardár Yuri Milner a jeho žena Julia, spoluzakladateľ Google Sergey Brin a Zuckerbergova žena Priscilla Chan. Od roku 2012 rozdali vedcom už viac ako dvesto miliónov eur.

"Svet potrebuje ich inšpiráciu a ich pripomenutie, že aj keď to tak vždy nevyzerá, robíme stály pokrok k vytvoreniu lepšej budúcnosti pre každého," dodal Zuckerberg.

Oscary, Odovzdávanie cien v kultúre

Koronavírus: Slovensko má denné maximum nakazených, v hre je lockdown (minúta po minúte)

Nakazených koronavírusom na Slovensku je 25 100 osôb. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 98 obetí.

Premiér Igor Matovič po stredajšom rokovaní vlády.
Česko má najvyššie tempo nárastu šírenia nákazy spomedzi okolitých krajín.

Čo musíte vedieť o celoplošnom testovaní? Ministerstvo zverejnilo postup

Testovanie na koronavírus sa uskutoční počas troch víkendov.

Testovanie ľudí pred nemocnicou na Kramároch.
Momentka z Giro d'Italia 2020.

Test: Fitbit Sense sú hodinky, ktoré sa starajú o vaše zdravie

Pripravte sa na množstvo štatistík a mesačné predplatné.

Zoom: Odhalili maximálnu rýchlosť zvuku