Piatok, 30. október, 2020 | Meniny má Simon, SimonaKrížovkyKrížovky

Nový pohľad na temnú hmotu môže zjednotiť rozpory v modeloch

Temná hmota sa správa inak v rozdielnych škálach.

Temná hmota medzi galaxiami.Temná hmota medzi galaxiami. (Zdroj: S. Epps & M. Hudson / University of Waterloo)

BRATISLAVA. Keď v 30. rokoch minulého storočia Fritz Zwicky navrhol temnú hmotu ako riešenie otázky, čo drží jednotlivé galaxie pri sebe a bráni im utiecť od ostatných, nevenovali mu veľkú pozornosť.

Neskôr sa však začali objavovať ďalšie dôkazy, že ťažko zachytiteľná temná hmota môže skutočne existovať.

Dnes sa odhaduje, že tvorí okolo 85 percent celkovej hmoty vo vesmíre. Problém však je, že vedci stále nevedia, čo je v skutočnosti zač.

Napriek tomu, že ju nemôžeme vidieť, jej vplyv pozorujeme na rotácii galaxií, či pri ohýbaní svetla, keď putuje vesmírom.

Justin Khoury z Pensylvánskej univerzity a Lasha Berezhiani z Princetonskej univerzity predstavili hypotézu, ktorá vysvetľuje, prečo sme temnú hmotu nemohli pozorovať. Spája tiež dva celkom rozdielne modely správania sa temnej hmoty.

Prečítajte si tiež: Prvýkrát videli tmavú hmotu, ktorá spája galaxie Čítajte

Supertekutina na úrovni galaxií

Podľa súčasných teórií má temná hmota držať pohromade jednak skupiny galaxií. Zároveň má však pomáhať jednotlivým galaxiám držať pohromade svoje hviezdy.

Problémom však je, že bežné modely temnej hmoty nedokázali vysvetliť, ako môže hmota fungovať na úrovni jednotlivých galaxií. Zdá sa, že v tejto mierke sa temná energia správa inak.

Nový výskum tvrdí, že temná hmota jednoducho mení svoje skupenstvo. Kým na úrovni galaktických kop hovoríme o studenej temnej hmote, na úrovni galaxie už o supertekutine.

Supertekutiny sú akousi studenou, husto stlačenou hmotou, ktorá nepozná trenie.

Čoraz viac vedcov je ochotných prijať myšlienku, že by sa supertekutiny mohli prirodzene vyskytovať vo vesmíre, no pri extrémnych podmienkach, ako napríklad v neutrónových hviezdach.

Predstava oboch vedcov je, že temná hmota na úrovni galaxií nadobudne podobu supertekutiny, pričom gravitačný ťah galaxie zaistí, že hmota bude husto stlačená a okolitý vesmír sa postará o nízku teplotu.

Na úrovni galaktických kop by už takéto podmienky neplatili a temná hmota by sa správala podľa bežných modelov.

Spája dva druhy hmoty

"Je to skvelý nápad. Vysvetlia sa tak dva rozdielne druhy temnej hmoty," hovorí časticový fyzik Tim Tait z Kalifornskej univerzity. Výhodou je, že čoskoro sa tento nápad bude dať otestovať. Obaja vedci nemajú ďaleko k tomu, aby priniesli testovateľné predpovede.

Hypotézu zverejnili v magazíne Cosmology and Nongalactic Astrophysics a stále čaká na odborné posúdenie nezávislými odborníkmi.

Nová teória temnej hmoty by mohla fungovať podobne ako pri M-teórii, ktorá zjednotila všetkých päť strunových teórií. Ak by sa potvrdila, môžeme byť na stope hlbšiemu porozumeniu toho, ako vesmír funguje.

DOI: arXiv:1507.01019

Fyzika, Galaxie, Tmavá hmota, Gravitácia, Častice

Žilinská nemocnica varuje pred režimom vojnovej medicíny

Bojnická nemocnica už nevie vyčleniť ďalšie lôžka pre pacientov s Covidom

Väčšina nemocníc má dostatok lôžok. Avšak hlavne tým na severe Slovenska začínajú akútne chýbať zdravotníci.

Dobré ráno: V Poľsku sú ľudia už týždeň v uliciach, zúri tam kultúrna vojna

Do protestov sa zapájajú desaťtisíce ľudí.

Fico žije v atmosfére strachu, jeho ľudia končia v putách

Šéf Smeru sa zastal viacerých zadržaných.

Predseda Smeru Robert Fico.
Komentár šéfredaktorky Beaty Balogovej

Trump patrí do múzea

Trump bol nesmiernou inšpiráciou pre všetkých populistov, ale aj autokratov.

Časť ostrova Kotelnyj, ktorý sa nachádza v mori Laptevovcov na zábere z júna 2016.

Ben 10: Power Trip vám zabaví deti cez prázdniny

Výlet do otvoreného sveta obľúbeného detského seriálu.

Zoom: Vedci odmerali dosiaľ najkratší čas

Týždenný prehľad noviniek z vedy.