MENLO PARK, BRATISLAVA. Je to predstava používateľov, ktorí môžu technologickým firmám priniesť zisky zo sledovania reklamy či používania ďalších služieb. Kedykoľvek sa hovorí o nových technológiách pre internetové infraštruktúry, vždy sa do popredia tlačia snahy Google a Facebooku ovládnuť nový priestor.
Tentokrát sa veci dali do pohybu. Google a Fidelity Investments investujú do spoločnosti SpaceX miliardu dolárov, čím získajú takmer desaťpercentný podiel na spoločnosti..
Zámer je jednoduchý: podporiť vesmírny výskum a dostať na obežnú dráhu družice, ktoré budú z výšky 1200 kilometrov pokrývať zemský povrch satelitným signálom. Vzájomne budú medzi sebou prenášať dáta laserovou technológiou, aby vytvorili rýchlu a lacnú infraštruktúru určenú na prenos dát.
Novátorstvo tohto prístupu spočíva nielen v ľahkých a lacných družiciach, ale aj v netradičnej výške ich pôsobenia. Kým tie súčasné musia vystúpať do výšky 35-tisíc kilometrov, lacné satelity by mohli pracovať omnoho nižšie. Spotrebujú tak oveľa menej energie na prenos signálu, ktorý bude na zemi silnejší a zaistí vyššiu priepustnosť.
Google doposiaľ investoval peniaze do balónov , ktoré majú byť nosičmi telekomunikačnej výbavy. Zakúpil aj spoločnosť Skyox Imaging pôsobiacej v satelitnom segmente. Facebook zasa investoval do obrovských solárnych dronov s podobným princípom pokrytia krajiny signálom.
Teraz sa však podľa BBC začína zdať, že veci by sa mohli rozbehnúť rýchlejšie.