Sobota, 24. júl, 2021 | Meniny má VladimírKrížovkyKrížovky

Cukrovku sme zdedili po neandertálcoch

Kríženie medzi našimi predkami zanechalo stopy v podobe istého druhu cukrovky. Zrejme ju máme od neandertálcov.

Moderní ľudia sú čiastočne neandertálcami.Moderní ľudia sú čiastočne neandertálcami. (Zdroj: SITA/AP)

LONDÝN, BRATISLAVA. Nielenže boli oveľa inteligentnejší, ako sme si ešte donedávna mysleli. Veľmi pravdepodobne boli neandertálci aj našimi priamymi predkami.

Nový výskum teraz navyše naznačuje, že pozostatkom po tomto krížení môže byť aj cukrovka druhého typu. Tento genetický rizikový faktor sme zdedili po neandertálcoch, ktorí sa krížili s modernými ľuďmi asi pred 60- až 70-tisíc rokmi.

Rizikový gén

SLC16A11

• je súčasťou rodiny génov, ktoré kódujú proteíny, čo dopravujú metabolity – molekuly zapojené do rôznych chemických reakcii v tele,

• gén by tak mohol byť zapojený do dopravy metabolitu, ktorý ovplyvňuje hladiny tukov v bunkách a tým zvyšuje riziko vzniku cukrovky typu 2.

Štúdia v magazíne Nature skúmala genóm viac ako osemtisíc Mexičanov a ľudí z Latinskej Ameriky. Vedci sa zamerali na gény rôznych jednotlivcov a hľadali v nich spoločné znaky.

Zistili, že istý variant génu spôsobuje zvýšené riziko cukrovky typu 2 až o dvadsaťpäť percent. Pomenovali ho SLC16A11 a odhalili, že sa nachádzal až u polovice ľudí s indiánskym pôvodom vrátane Latinskoameričanov.

Zvýšený výskyt tohto variantu u ľudí v Latinskej Amerike zároveň môže zodpovedať za cukrovku u viac ako pätiny miestnej populácie.

„Dodnes genetické štúdie používali najmä vzorky od ľudí európskeho alebo ázijského pôvodu, vďaka čomu mohli vynechať nositeľov takých génov, ktoré sú zmenené u iných populácií,“ tvrdil podľa BBC Jose Florez, profesor medicíny na Harvardovej univerzite.

„Tým, že sme rozšírili náš výskum na vzorky z Mexika a Latinskej Ameriky, našli sme niektoré z najvýznamnejších genetických rizikových faktorov. Mohli by ukázať cestu k liekom i hlbšiemu porozumeniu tejto choroby.“

Pôvod v Rusku?

Genetici zistili aj to, že variant tohto génu sa vyskytoval asi u pätiny ľudí z východnej Ázie, avšak vzácny býva v populácii z Európy a Afriky. To naznačuje pôvod práve u neandertálcov.

Sekvencie SLC16A11 sa totiž nachádzajú v genóme neandertálcov z jaskyne Denisova na ruskom Sibíri. A ďalší výskum ukázal, že takéto riziká sa do tiel moderného človeka dostali práve vďaka kríženiu medzi našimi najpriamejšími predkami a neandertálcami.

Doi: 10.1038/nature12828

Pod týmto textom je vopred moderovaná diskusia. Prečo sme sa rozhodli moderovať diskusie pod článkami o vede? Prečítajte si naše vysvetlenie.

Minister financií Igor Matovič a minister zdravotníctva Vladimír Lengvarský

Matovič stále nezverejnil, či sa očkovacia lotéria oplatí.

Juraj Tužinský.

Sledujte prvý deň letnej olympiády minútu po minúte.

Víkendový výber SME

Pravidelná dávka víkendového čítania.

Predseda NR SR Boris Kollár a minister zdravotníctva SR Vladimír Lengvarský.

Čo je to falošná menšinovosť a prečo ju politici ľúbia.

Astronaut Edward H. White počas prvého amerického výstupu vo vesmíre v rámci misie Gemini IV.

Čestný titul astronauta je možné udeliť aj na základe zásluh.

TASR 4m

Falcon Heavy.

Kontrakt medzi NASA a SpaceX má hodnotu 178 miliónov dolárov.