Záhadné hviezdy unikajú z našej galaxie

Astronómovia narazili na zvláštne hviezdy, ktoré sa pohybujú príliš rýchlo.

(Zdroj: NASA/Julie Turner-Vanderbilt University)

BRATISLAVA. Astronómovia narazili na novú skupinu hviezd. Tieto exotické objekty sa pohybujú tak rýchlo, že môžu uniknúť z našej galaxie, a zároveň nepochádzajú z jej stredu. Štúdia o takýchto telesách vyjde v odbornom magazíne Astrophysical Journal.

Odborníci už v minulosti objavili podobné, rýchlo sa pohybujúce objekty. Dosiaľ to však vždy boli veľké modré hviezdy zo stredu galaxie.

„Naše nové hviezdy sú však relatívne malé, asi ako naše Slnko," hovorí v tlačovom vyhlásení Vanderbiltovej univerzity prvá autorka štúdie Lauren Palladinová. „A tým prekvapením je, že žiadna nepochádza z galaktického jadra."

Práve stret s čiernou dierou v srdci galaxie sa dosiaľ považoval za príčinu existencie podobných hviezd. Vďaka extrémnemu gravitačnému nakopnutiu totiž dosiahli dostatočnú rýchlosť na prípadné opustenie Mliečnej cesty - takýchto hviezd poznáme takmer dvadsať.

Nový výskum však ukazuje na ďalšie dve desiatky hviezd, ktorých rýchlosť sa takto vysvetliť nedá. Vysvetlením by mohla byť aj chyba merania, astronómovia preto hovoria už o ďalšom pozorovaní. (tp)

Pod týmto textom je vopred moderovaná diskusia. Prečo sme sa rozhodli moderovať diskusie pod článkami o vede? Prečítajte si naše vysvetlenie.