Nedeľa, 25. október, 2020 | Meniny má AurelKrížovkyKrížovky

Objavili extrémne vzácnu hviezdu, ktorá zhltla inú hviezdu

Astronómovia možno narazili na prvý z najexotickejších objektov vo vesmíre.

Neutrónová hviezda môže tvoriť jadro exotického objektu.Neutrónová hviezda môže tvoriť jadro exotického objektu. (Zdroj: Casey Reed/Penn State University)

BRATISLAVA. Ich existenciu predpovedali už pred štyridsiatimi rokmi. Kip Thorne a Anna Žytkowová navrhli (prečítajte si pôvodnú štúdiu) v roku 1975 exotické vesmírne objekty, ktoré by v sebe mohli ukrývať rovno dve hviezdy.

Ako postupovali vedci?

Tím Emily Levesqeovej z Coloradskej univerzity preskúmal 22 nadobrov v Malom Magellanovom mraku.

Jedna z hviezd bola príliš bohatá na lítium, rubídium a molybdén. Pomer týchto prvkov a ich množstvo je znakom, že sa môže jednať o Thorne-Žytkowovej objekt.

Podobné exotické hviezdy vznikajú vtedy, keď červený nadobor zhltne blízku neutrónovú hviezdu. Prípadne obe hviezdy jestvujú ako súčasť extrémne hustej guľovej hviezdokopy.

Obrovské červené obry by zhltli takzvané superhusté neutrónové hviezdy, ktoré by sa vo veľmi výnimočných prípadoch stali ich jadrami.

Teraz astronómovia oznámili, že veľmi pravdepodobne konečne narazili na prvý takýto objekt. Nachádza sa v Malom Magellanovom mraku, trpasličej galaxii, ktorá obieha našu Mliečnu cestu.

Presnú polohu hviezdy však odmietli na výročnom stretnutí Americkej astronomickej spoločnosti oznámiť, až kým výskum nevyjde v odbornom magazíne.

„Narazili sme dosiaľ na najpôsobivejší dôkaz v prospech tohto modelu hviezdneho vnútra,“ hovorí podľa Nature o Thorne-Žytkowovej objekte astronómka Emily Levesqueová z Coloradskej univerzity.

Vedci už v minulosti narazili na niekoľko kandidátov na takéto extrémne exotické hviezdne objekty.

Ani v jedinom prípade sa však nepodarilo potvrdiť, že ide o červených nadobrov s neutrónovými hviezdami vo svojom vnútri

DOI: 10.1086/181839

Pod týmto textom je vopred moderovaná diskusia. Prečo sme sa rozhodli moderovať diskusie pod článkami o vede? Prečítajte si naše vysvetlenie.

Koronavírus na Slovensku: Denný počet nakazených prekonal hranicu tritisíc, záujem o testovanie je nižší (minúta po minúte)

Celkový počet nakazených na Slovensku dosiahol číslo 43 843. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 159 obetí.

Koronavírus v Česku naberá na sile.
Komentár šéfredaktorky Beaty Balogovej

Vďaka patrí zodpovedným, ale to najťažšie nás len čaká

V tieto dni neplatia kategórie politickej odmeny alebo odplaty.

Policajná eskorta a príslušníci Národnej kriminálnej agentúry privádzajú vysokého policajného funkcionára Norberta Pakšiho a špeciálneho prokurátora Dušana Kováčika na pojednávanie na Špecializovaný trestný súd v Pezinku.