Pondelok, 26. október, 2020 | Meniny má DemeterKrížovkyKrížovky

Sedmospáčov nebuďte, spánok čistí mozog

Bunky v mozgu sa počas spánku zbavujú toxínov a objatie môže nahradiť čokoládu. Pozrite si prehľad Týždeň vo vede.

(Zdroj: Ilustračné - TASR/AP)
1.Spánok čistí tkanivá mozgu

Hlava sa počas spánku vyčistí obrazne aj doslovne. Vedci dlhodobo upozorňujú na význam spánku pre psychiku človeka. Nový výskum zverejnený v časopise Science teraz naznačuje, že počas spánku prebieha aj intenzívne upratovanie mozgových buniek. Telo v noci mimoriadne rýchlo vyplavuje toxíny, ktoré sa v tkanivách nazbierajú počas uplynulého dňa.

Čítajte viac na Washington Post

2.Spáčov nebuďte

Ľudí, ktorí prirodzene radi ponocujú a ráno dlho vyspávajú, netreba prevychovávať. Štúdia zverejnená v časopise Chronobiology ukazuje, že narušenie prirodzeného biologického rytmu môže spôsobovať zvýšené hladiny stresových hormónov, ale aj celkové zhoršenie životosprávy. Zvyky ranostajov aj sedmospáčov sú biologicky zakódované a zmeniť sa dajú len za cenu horšieho zdravia.

Čítajte viac na New York Times

3.Bunku úplne preprogramovali

Pre niektoré geneticky modifikované organizmy bude v budúcnosti nemožné skrížiť sa s prírodným náprotivkom. Vedci z amerických univerzít Yale a Harvard presvedčili bunku, aby prečítala príkazy zapísané v DNA inak, ako všetky ostatné živé organizmy na Zemi. Nový objav umožní vytvoriť bezpečnejšie GMO, ale mohol by viesť aj k vytvoreniu organizmov úplne odolných voči vírusom.

Čítajte viac na SME

4.Objatie znižuje chuť na sladké

Hormón oxytocín, ktorý sa v tele vylučuje pri blízkom fyzickom kontakte, znižuje chuť na sladkosti. Vedci z univerzity v nemeckom meste Lübeck pokusom zistili, že ľudia, ktorým bola nosom podaná dávka hormónu majú menšiu tendenciu jesť sladké. Ich spotreba čokoládových sušienok sa znížila o štvrtinu.

Čítajte viac na Diabetes

5.Objavili už tisíc exoplanét

Počet známych planét obiehajúcich vzdialené hviezdy už presiahol tisíc. Štvorciferné číslo dosiahol vďaka zapísaniu jedenástich nových planét. Len málo z doteraz známych svetov je podobných Zemi. Podľa odhadov sa len v našej galaxii však môže nachádzať najmenej miliarda planét, ktoré sa na Zem podobajú.

Čítajte viac na SME

Téma: Týždeň vo vede

Na Covid zomrú desiatky ľudí denne. Pokles príde najskôr o dva týždne

Zomierajú ľudia s inými ochoreniami, ktorí by inak žili.

Špeciálny prokurátor Kováčik ide do väzby, rozhodol súd

Súd zobral do väzby aj druhého obvineného Norberta Pakšiho.

Policajná eskorta a príslušníci Národnej kriminálnej agentúry privádzajú vysokého postaveného policajného funkcionára Norberta Pakšiho a špeciálneho prokurátora Dušana Kováčika na pojednávanie na Špecializovaný trestný súd v Pezinku.

Tak prrr! Neleteli sme na Mars

Ľudia ukázali ochotu a dôveru. Pokaziť to vždy môže nedostatok pokory lídrov.