BRATISLAVA. Zákazníci, ktorí chcú vymeniť Orange za iného mobilného operátora, no bez zmeny telefónneho čísla, si už tretí týždeň mierne priplatia.
Firma zvýšila poplatok za prenos čísla ku konkurencii, namiesto necelých 6,70 eura zaplatíte rovných osem eur.
Medzi mobilnými operátormi ide vôbec o prvé zvýšenie tohto poplatku za uplynulé štyri roky.
Orange zdražením vyrovnal poplatok na úroveň Telekomu, ktorý inkasuje od odchádzajúceho zákazníka necelých osem eur. O2 roky poplatok nepýta.
Nevylučujú reguláciu
Prenos čísla
- Prenos čísla dnes nemá trvať viac ako jeden deň, v roku 2007 išlo o viac ako mesiac,
- Orange vtedy pýtal za odchod zákazníka 40 eur, Telekom polovicu, O2 poplatok nikdy nepýtal,
- teleúrad odporúča grátis prenos, najviac za štyri eurá,
- od výšky poplatku závisia aj náhrady, ktoré dostávajú zákazníci za neskorý prenos čísla, najmenej ide o 12 eur.
Zvýšením taxy, i keď miernym, ide Orange proti plánom Bruselu aj nášho Telekomunikačného úradu.
Ten už v roku 2009 vydal odporúčanie, aby bol prenos čísla bezplatný alebo s najvyšším poplatkom štyri eurá.
Preto regulátor už nový cenník Orangeu študuje. Poplatky súvisiace so zmenou operátora nereguluje, no podľa zákona môže, keby ich výška spôsobovala nezáujem o prenos čísla.
Či takéto riziko hrozí, práve teraz úrad preveruje. „Bližšie informácie poskytneme neskôr,“ povedal jeho hovorca Roman Vavro.
I keď úrad už poplatky za zmenu operátora preveruje, s ich reguláciou netreba počítať. Úrad sa tomu roky vyhýbal, Telekomu osemeurový poplatok doteraz toleroval. Preveruje ho až teraz, keď poplatok zvýšil Orange.
Od regulácie odrádza aj situácia na trhu, na ktorej zákazníci získavajú. Zákazník síce Orangeu zaplatí osem eur za odchod, no napríklad v O2 ho čaká bonus sto eur. Telekom dáva bonus až 50 eur.
Na reguláciu môže ešte zatlačiť Európska komisia, ktorá žiada, aby zákazníci mohli meniť operátora v priebehu jediného dňa za čo najmenší poplatok.
Jeho výšku síce neurčuje, no Brusel opakuje, že nemá zákazníkov odrádzať od zmeny operátora.
Orange: Nič sa nezmení
Telekom možnú reguláciu nekomentoval, O2 je za.
„Zákazník má právo rozhodnúť sa, čie služby bude využívať, a je neférové, aby bol za rozhodnutie trestaný poplatkami alebo pokutami,“ dodala hovorkyňa O2 Martina Jamrichová. O2 sa vo veľkej miere zaslúžila o zlacnenie a zrýchlenie prenosov čísiel.
Orange vylučuje, že by za zvýšením poplatku bol počet zákazníkov, ktorí prechádzajú ku konkurencii. Vlani odišlo z Orangeu, ktorý je s 2,9 milióna zákazníkov najväčším operátorom, 68-tisíc klientov. Z Telekomu odišlo 28-tisíc zákazníkov a do O2 prišlo 96-tisíc ľudí.
„Vzhľadom na najväčší počet zákazníkov budeme mať vždy najväčší podiel na prechodoch, zmena poplatku o asi 1,30 eura v tomto nespôsobí zmenu,“ reagovala hovorkyňa Orangeu Alexandra Piskunová. Dôvody zvýšenia poplatku nepovedala.
Zvýšili aj iné poplatky
Okrem prechodu ku konkurencii zdražil Orange pred tromi týždňami aj poplatky pre neplatičov. Výrazne zdražela upomienka, z 1,33 eura na rovných päť eur.
Kým obmedzenie odchádzajúcich hovorov nestálo vlani nič, Orange si pred tromi týždňami začal účtovať 15 eur. Úplné odpojenie zdraželo zo štyroch na dvadsať eur.