SME

Gestá zlepšujú slovnú zásobu detí

Dve americké bádateľky priamym výskumom doložili vzťah medzi významovým rozpätím gestikulácie štrnásťmesačných detí a ich slovnou zásobou pred vstupom do škôlky vo veku štyri a pol roka. Slovná zásoba je dôležitým predpokladom celkového úspechu vo vzdeláv

Deti začínajú gestikulovať približne vo veku desiatich mesiacov, ako toto, ktorého prštek upozorňuje na morské vlny.Deti začínajú gestikulovať približne vo veku desiatich mesiacov, ako toto, ktorého prštek upozorňuje na morské vlny. (Zdroj: Science/AAAS)

aní.

Už malé deti, ktoré ešte nevedia dobre hovoriť, často gestikulujú. Zrejme všetci to dobre poznáme: vystreté pršteky, ukazujúce na osoby či predmety, ktoré deti z tej či onej príčiny zaujali. No deti gestami vyjadrujú aj iné významy ako prosté upozornenie, či vyjadrenie záujmu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Skúška ľudovej múdrosti

Psychologičky Meredith Roweová a Susan Goldinová-Meadowová z Chicagskej univerzity (USA) urobili zaujímavý výskum z kategórie „potvrdenia ľudových múdrostí". Veď aj také veci je predsa len vždy dobré mať exaktnejšie overené. Výsledky uverejnili v časopise Science.

SkryťVypnúť reklamu

Týkal sa odpozorovanej súvislosti počtu a najmä významovej pestrosti giest používaných malými deťmi a ich neskoršeho zvládnutia slovnej zásoby ako miery pripravenosti na školu.

Tento rozdiel sa objavuje už vo fáze batoliat (pre jazykových puristov: lezúňov), do veku štyroch rokov sa rozširuje a viac-menej nezmenený sa udržiava počas školskej dochádzky.

gesta_deti2.jpg

Prvé gestá sú zvyčajne jednoducho ukazovacie, vyjadrujú pozornosť voči osobe či predmetu.

Foto: Meredith Rowe

Úloha socioekonomického postavenia

Predbežné údaje zo skorších, všeobecnejšie koncipovaných výskumov naznačovali, že tu existuje priama úmernosť so socioekonomickým postavením rodiny. Matky o otcovia z rodín s vyššou úrovňou príjmu a vzdelania totiž so svojimi deťmi hovoria častejšie, pričom používajú rozmanitejší slovník so zložitejšou stavbou viet, ako rodičia z rodín s nižším socioekonomickým postavením.

SkryťVypnúť reklamu

„Slovník je kľúčový ukazateľ, ktorý predpovedá úspech v škole a je hlavný dôvod, prečo detí z rodín s nižším príjmom vstupujú do školy s väčším rizikom neúspechu ako ich náprotivky z rodín s výhodnejšími podmienkami," povedala Susan Goldinová-Meadowová, ktorá je poprednou svetovou odborníčkou na komunikáciu gestami.

Päťdesiat rodín

Bádateľky zostavili vzorku 50 rodín z chicagskej oblasti, ktoré predstavovali široké rozpätie tamojších ekonomických pomerov. Na video potom zaznamenávali 90-minútové bloky bežných činností v domácnosti i vonku, pri ktorých vystupovali deti vo veku 14 mesiacov s rodičmi.

Zistili, že rozdiely v miere gestikulácie sa objavili už vo veľmi skorom veku detí. A príčina týchto rozdielov jednoznačne vyplývala z rozdielov gestikulácie rodičov.

SkryťVypnúť reklamu

„Je pozoruhodné, že v počiatočných štádiách, keď sa deti učia rozprávať a keď ešte rozdiely v ich hovorom slovníku nie sú očividné, vidíme rozdiely v používaní gest deťmi, ktoré súvisia so socioekonomickým postavením rodiny," povedala Meredith Roweová.

„Deti typicky nezačnú gestikulovať do veku desiatich mesiacov. Z toho vyplýva, že socioekonomické rozdiely sú evidentné už štyri mesiace a možno ešte skôr po chvíli, keď deti začnú robiť gestá," pokračovala.

Výsledky analýzy videí sú naozaj presvedčivé: Vo veku štrnástich mesiacov deti z rodín s vysokým príjmom a dobrým vzdelaním gestami vyjadrovali v 90-minútovom bloku až 24 rôznych významov, kým deti z rodín s nízkym príjmom iba 13.

Neskoršie štandardné testy v škole ukazujú, že deti z prvého typu rodín dosahujú pri objemu slovníka pochopených výrazov 117 bodov oproti 93 bodom detí z druhého typu rodín.

SkryťVypnúť reklamu

gesta_deti4.jpg

Väzba jednoznačná: pozornosť - ukazovacie gesto - slovo.

Foto: Meredith Rowe

gesta_deti5.jpg

A funguje to samozrejme aj na Slovensku...

Foto: Zdeněk Urban

Viac giest, viac slov

Výrazné rozdiely vývoja slovníku detí vo veku štyri a pol roka s vysokou pravdepodobnosťou prinajmenšom sčasti pramenia zo správania rodičov v rodinách s vyšším príjmom, ktorí v dobe, keď ich deti mali 14-mesiacov, gestami vyjadrovali širšie rozpätie významov.

A navyše: „Detská gestikulácia by mohla zohrávať nepriamu úlohu v učení slov tým, že by vyvolala náležité slovné vyjadrenia rodičov, napríklad ak by dieťa ukazovalo na bábiku, matka by mohla zareagovať ´áno, to je bábika´, čím by dieťaťu poskytla slovo označujúce predmet, ktorý bol práve v ohnisku pozornosti dieťaťa," napísali bádateľky.

SkryťVypnúť reklamu

Gestá okrem toho deťom umožňujú vyjadriť významy, keď ešte majú ťažkosti s formulovaním príslušných slov, takže gestá majú v rozširovaní slovnej zásoby aj priamu úlohu.

Hlavné zdroje: Science z 13. februára 2009; Komuniké University of Chicago z 12. februára 2009.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu