Oznamy z podcastu:
- Klik playlist - na Spotify a Apple Music
- Twitter komunita
- Discord server
Falošné vedomie v Google
Inžinier, ktorý v Googli pracoval na vývoji konverzačnej umelej inteligencie LaMDA po rozhovore so systémom nadobudol presvedčenie, že program nadobudol vedomie podobné ľudskému.
Myslel si, že systém si uvedomuje existenciu samého seba. Kolegovia sa ho snažili presvedčiť, že sa mýli, no Blake Lemoine bol natoľko presvedčený o tom, že sa cez obrazovku svojho terminálu rozprával s inteligentnou bytosťou, že úryvky konverzácie vypustil do médií.
Google ho poslal na nútenú (platenú dovolenku) a odborníci na umelú inteligenciu mali pred sebou niekoľko náročných debát, v ktorých museli vysvetľovať, prečo sú si (takmer) úplne istý, že systém vedomie nenadobudol.
LaMDA je takzvaný jazykový model. V princípe je to extrémne sofistikovaná verzia softvéru, ktorý vám pri písaní na mobilnej klávesnici automaticky ponúka nasledujúce slovo.
Nerobí tak na základe toho, že by naozaj rozumel, čo vlastne píšte. Systém sa len naučil, aké slová ľudia často používajú jedno za druhým, prípadne aké slová často používate vy.
Umelá inteligencia Googlu robí to isté, ale učila sa na obrovských vzorkách textu a vie si v "pamäti" udržať a reagovať na dlhý kontext konverzácie. Robí to tak dobre, že oklamala aj človeka, ktorý s umelou inteligenciou priamo pracuje.
Výskumníci zborovo tvrdia, že systém v skutočnosti nemá ako rozumieť skutočnej podstate slov. Je proste len veľmi dobrý v tom, aby odhadol, aké slová by jeho konverzačný partner asi očakával. Aj napriek tomu, že umelá inteligencia vedomie nenadobudla je pomerne divočina, že sa podobná debata rozbehla už v roku 2022.
Netlix a hry
Táto správa vyšla v rámci sesterského newslettra Herný update.
Netflix myslí investície do hier vážnejšie ako sa zdalo. Firma ohlásila niekoľko mobilných titulov od rešpektovaných indie vývojárov. Magazín The Verge má podrobný prehľad. Streamovacia služba môže okolo hier vystavať zaujímavú stratégiu.
Mobilné hry časť hráčov odrádzajú pre notoricky toxické obchodné modely a časť zákazníkov sa z rovnakého dôvodu bojí deti k mobilným hrám vôbec pustiť.
Keďže Netflix žiadne ďalšie spoplatnenie hier ponúkaných v rámci už existujúceho predplatného nedovoľuje, vytvára zaujímavú ponuku “čistých” mobilných hier, ktorá by mohla získať a časom aj udržiavať nové publikum.
Disney+ na Slovensku
Tento týždeň na Slovensko dorazila streamovacia služba Disney+. Ak máte radi Hviezdne vojny, Marvel alebo kreslené filmy, tak v nej nájdete veľa pozerania.
Ak máte naopak radi dobrý systém na posúvanie pozeraného filmu dopredu alebo dozadu, ten tu naopak nenájdete. Z nejakého dôvodu je tento kus používateľského rozhrania schopný kvalitne spraviť len YouTube a Netflix. Možno je načase vziať si k srdcu slová Stevea Jobsa.
Graf z podcastu

V podcaste sme sa rozprávali aj o úpadku Facebooku medzi mladými. Graf pochádza zo štúdie Inštitútu Reuters, ktorý každý rok meria mediálne návyky, názory a správanie ľudí v 46 krajinách, medzi nimi aj na Slovensku.
Pôvodné dáta pre graf pochádzajú síce z merania vo Veľkej Británii, no autori hovoria, že rovnaké čísla vidia naprieč viacerými skúmanými trhmi.
Štúdia Digital New Report posledné roky zaraďuje aj dáta za Slovensko, tohtoročné nájdete tu. A celú štúdiu si môžete zadarmo pozrieť alebo stiahnuť na webe Inštitútu Reuters.
Ak vás baví čítať tento newsletter, skúste aj ďalšie
? FWIW by David Tvrdon: Týždenný newsletter písaný po anglicky o technologických novinkách, médiách a informáciách ohľadom podcastov. Odoberať >
? Herný update: Newsletter o hrách a ľuďoch, ktorí ich tvoria. Každú stredu ho píšu Martin Juruš a Ondrej Podstupka. Odoberať >
☀️ Ranný brífing SME, denný prehľad správ. Odoberať >
Správičky
Vznikol nový portál so všetkými slovenskými podcastmi - skpodcasty.sk a stojí za ním aj jeden z tvorcov Klik (nie Ondrej). Slovenských podcastov je už vyše 2400, celosvetovo prekročil počet 4 milióny. (SME Podcasty)
Elon Musk mal hodinový videohovor so zamestnancami Twitteru a viac menej zopakoval všetko, čo doteraz vravel verejne - chce dosiahnuť jednu miliardu používateľov, chce, aby aplikácia bola viac ako TikTok alebo WeChat, chce monetizovať viac funkcií cez predplatné a plánuje aj prepúšťať. (The Verge)
Aj Facebook chce byť viac ako TikTok a zvnútra sociálnej siete prenikli správy, že sa chystajú zmeny "modrej aplikácie" . Stories a Reels budú v hornej časti, po nich budú nasledovať rôzne populárne príspevky, Facebook chystá aj návrat Messengera späť do hlavnej aplikácie a celkovo viac vizuálneho obsahu s dôrazom na video. (The Verge)
Hrá vaše dieťa Roblox? Čo by ste o ňom mali vedieť. Skvelý návod spísal náš kolega Matúš Paculík. (SME Tech)
Aké sú najlepšie fotomobily na trhu? Pozrite si výber ôsmich. (SME Tech)