Zoom: Ľudia kolonizovali Európu skôr, než sme si mysleli

Týždenný podcast o novinkách z vedy.

(Zdroj: HejTy)
Načítavam... Ľudia kolonizovali Európu skôr, než sme si mysleli
Počúvajte aj cez v apke SME alebo cez Toldo, Apple, Spotify a RSS.

Zdá sa, že naše dejiny sú oveľa komplikovanejšie, než sme sa ešte nedávno učili. A zrejme aj s tými neandertálcami to bolo celé inak, ako sme sa domnievali. Teraz napríklad vedci zistili, že homo sapiens sa pokúšal Európu kolonizovať oveľa skôr, než sa tvrdilo.

Tento týždeň sa v podcaste Zoom pozrieme na putovanie pračloveka, zistíme, ako vedci našli nikotín aj na rukách detí nefajčiarov a dozvieme sa o novej planéte, ktorú objavili pri Proxime Centauri.

Obrovské suchá na západe Spojených štátov sú zrejme najhoršie za posledných 1200 rokov. Navyše, nezdá sa, že by sa situácia v dohľadnej dobe mala zlepšiť. Vedci preto hovoria, že momentálne vidíme dôsledky najhoršieho možného klimatického scenára.

Elon Musk tvrdí, že sa jeho vesmírna loď Starship dostane na obežnú dráhu už v marci. Spoločnosť SpaceX zároveň predpokladá, že dôjde k zlyhaniam, dúfa preto, že celá testovacia misia by mohla prebehnúť v poriadku do konca roka.

Astronómovia objavili zvláštny nový druh hviezdy. Exotický objekt má totiž svoj povrch pokrytý uhlíkom a kyslíkom, čo sú zvyšky po spaľovaní hélia. Vedci sa domnievajú, že hviezda vznikla pri veľmi zriedkavej zrážke dvoch bielych trpaslíkov.

Vedci vytvorili nový materiál, ktorý sa inšpiroval rastlinami, je silný ako hliník a tvrdý ako kosti. Jeho predlohou boli mikroskopické steny buniek dreva, ktoré vytvárajú vlákna celulózy podopreté nanokryštálmi. Práve tie sa vedci pokúsili napodobniť, keď celulózové nanokryštály skombinovali so syntetickým polymérom.

Podcasty denníka SME

Všetky podcasty denníka SME si môžete vypočuť na jednom mieste na podcasty.sme.sk.

Pravidelné podcasty:

Minisérie:

Sportnet.sk podcasty:

Partnerské podcasty:

Archív:

Ak máte záujem o reklamný spot v podcastoch alebo inú spoluprácu, napíšte na podcasty.inzercia@sme.sk, pošleme vám cenovú ponuku.