Streda, 19. január, 2022 | Meniny má MárioKrížovkyKrížovky

Zoom: Slovenskí vedci náhodou objavili nový materiál

Týždenný podcast o novinkách z vedy.

(Zdroj: HejTy)
Načítavam... Slovenskí vedci náhodou objavili nový materiál"

Počúvajte aj cez v aplikácii SME alebo cez Apple, Google, Spotify a RSS. Iné podcasty SME.

Vlastne to bola tak trochu náhoda. Náhoda, ktorá sa ukázala pri kontrole pod mikroskopom, ktorým sa snažili objaviť náhodné kazy. Ale namiesto nich narazili na nový materiál, ktorý by inak v bežných podmienkach neexistoval. Slovenskí výskumníci tak narazili na čosi, čo by mohlo pomôcť pri elektrických súčiastkach budúcnosti.

Tento týždeň sa v podcaste Zoom vyberieme do mikrosveta pri výrobe grafénu, dozvieme sa, ako môže avokádo súvisieť so zdravšou životosprávou a zistíme, že jestvuje aj mnohonôžka s viac ako tisíc nožičkami.

V Číne výskumníci objavili dokonale zachované dinosaurie embryo. Skamenené prehistorické vajce má najmenej 66 miliónov rokov, meria 17 centimetrov a embryo v ňom má 27 centimetrov. Vajce pôvodne objavili v roku 2000, no potom sa ukrývalo v sklade múzea.

Astronómovia narazili na dosiaľ najväčší súbor planét bez materských hviezd. Je ich najmenej 70 a nachádzajú sa priamo v našej galaxii. Tieto túlavé planéty sú veľké asi ako Jupiter a vedci ich našli v dátach za posledných 20 rokov.

Takzvaný ťažký vodík by mohol pomáhať pri vývoji liekov. Vedci teraz predstavili metódu, ktorá umožňuje vložiť deutérium do mnohých odlišných molekúl. Výsledok je potom stabilnejší voči rozkladu, ktorý spôsobujú niektoré enzýmy.

Vedci sa zase o krôčik priblížili k takzvanej univerzálnej vakcíne proti chrípke. Objavili totiž novú slabinu na dosiaľ zväčša ignorovanej časti tohto vírusu. Výsledkom by mohli byť vakcíny, ktoré by zaberali na viacero kmeňov i mutácií chrípky.

Podcasty denníka SME

Všetky podcasty denníka SME si môžete vypočuť na jednom mieste na podcasty.sme.sk.

Ak máte záujem o reklamný spot v podcastoch alebo inú spoluprácu, napíšte na podcasty.inzercia@ sme.sk, pošleme vám cenovú ponuku.

Detail obálky novín Le Petit Parisien z januára 1890.

Tiež umierali najmä starší.

Špeciálna epizóda s otázkami od poslucháčov.