Streda, 19. január, 2022 | Meniny má MárioKrížovkyKrížovky

Zoom: Milujete štipľavé? Čo s tým má materské mlieko

Týždenný podcast o novinkách z vedy.

(Zdroj: HejTy)
Načítavam... Vytvorili roboty, ktoré sa samé rozmnožujú"

Počúvajte aj cez v aplikácii SME alebo cez Apple, Google, Spotify a RSS. Iné podcasty SME.

Zvyčajne tak začínajú horšie vedecko-fantastické filmy. Zostrojili roboty, tie sú živé, samé sa dokážu rozmnožovať, a nakoniec všetci... alebo čosi podobné. Teraz však vedci naozaj vytvorili čosi, čo pripomína roboty. To čosi sa dokáže v istom zmysle rozmnožovať. A tentokrát je to dobrá správa.

Tento týždeň sa v podcaste Zoom vyberieme za živými robotmi, ktoré sú schopné replikácie, zistíme, ako sa chuť korenia dostáva do materského mlieka, a uvidíme, či vo Veľkom hadrónovom urýchľovači narazili na stopy neutrín.

Výskumníci objavili nový druh dinosaura, ktorý má zvláštny chvost. Zviera veľké asi ako dnešné psy tento chvost používalo ako zbraň, zrejme sa bránilo jeho švihaním, keďže chvost obsahuje časti, ktoré pripomínajú čepele.

Astronómovia objavili zvláštnu masívnu čiernu dieru v satelitnej galaxii našej Mliečnej cesty. Nachádza sa v trpasličej galaxii Lev I. a ukázalo sa, že tento útvar zrejme nemá toľko tmavej hmoty, no v strede má čiernu dieru, ktorá je takmer taká hmotná ako tá naša.

Astronómovia pozorovali nový druh binárnej hviezdy. Teoretici toto teleso predvídali pred rokmi, no až teraz sa ho podarilo potvrdiť. Ide o takzvané prechodné binárne hviezdy a sú akýmsi chýbajúcim článkom pri našich modeloch o vzniku dvojhviezd.

Nórske vlky vyhynuli. Genetická analýza teraz ukázala, že všetky vlky v Nórsku a vo Švédsku sú v skutočnosti zvieratá pochádzajúce z Fínska a pôvodné nórske vlky v divočine ľudia vyhladili v sedemdesiatych rokoch.

Podcasty denníka SME

Všetky podcasty denníka SME si môžete vypočuť na jednom mieste na podcasty.sme.sk.

Ak máte záujem o reklamný spot v podcastoch alebo inú spoluprácu, napíšte na podcasty.inzercia@ sme.sk, pošleme vám cenovú ponuku.

Nájomné byty v Novom Meste nad Váhom

Niektoré mestá byty vôbec nestavajú.

Nataša Holinová

Generálny prokurátor sa už nejaví ako nezaujatý.

Od 19. januára platia na Slovensku nové opatrenia proti šíreniu koroanvírusu.

Od stredy 19. januára sa menia opatrenia.

Špeciálna epizóda s otázkami od poslucháčov.