Zoom: Čínska misia ukázala, že s Mesiacom to je inak

Týždenný podcast o novinkách z vedy.

(Zdroj: HejTy)
Načítavam... Vesmírne lety poškodzujú mozog
Počúvajte aj cez v aplikácii SME alebo cez Apple, Google, Spotify a RSS. Iné podcasty SME.

Už samotný vysoký krvný tlak nie je príliš príjemný a človek sa s ním musí naučiť žiť a trebárs brať lieky. No zdá sa, že rizikový krvný tlak je dokonca aj taký, ktorý normálne považujeme za bežný. Aj ten totiž môže viesť rýchlejšiemu starnutiu mozgu.

Tento týždeň sa v podcaste Zoom pozrieme na to, že aj 120 na 80 môže byť problémom, zistíme, čo o Mesiaci prezradili čínske vzorky a pozrieme sa na poškodenie mozgu, ktoré môže spôsobovať pobyt vo vesmíre.

Z jadra našej galaxie prichádzajú zvláštne rádiové signály. V tomto okamihu ich pôvod astronómovia nevedia vysvetliť, čo môže znamenať objav novej triedy hviezdnych objektov. Najväčšou zvláštnosťou týchto rádiových vĺn je ich polarizácia, zároveň sa výrazne mení jasnosť signálu, ktorý sa akoby náhodne zapína a vypína.

Fyzici tvrdia, že vykonali dosiaľ najprecíznejšie meranie dĺžky existencie neutrónu. Predchádzajúce meranie medzinárodný tím zlepšil o dva rády, s možnou nepresnosťou menšou ako desatina percenta. Cieľom vedcov bolo zistiť, ako dlho dokáže existovať voľný neutrón mimo atómového jadra, čo je dôležité pre pochopenie podmienok v mladučkom vesmíre.

Gorily nielenže dokážu rozlišovať ľudské hlasy. Nový výskum ukazuje, že tieto primáty rozoznávajú blízke ľudské hlasy aj na základe toho, aký majú k dotyčnému človeku vzťah. Gorily napríklad reagujú negatívne na neznáme hlasy či hlasy tých, s ktorými mali zlé skúsenosti.

Vedci objavili receptor, ktorý je zodpovedný za naše príjemné pocity pri vôni karamelu. Tento takzvaný karamelový čuchový receptor bol pritom dlho tajomstvom. Ukázalo sa, že to je špecifický čuchový receptor nazývaný OR5M3.

Podcasty denníka SME

Všetky podcasty denníka SME si môžete vypočuť na jednom mieste na podcasty.sme.sk.

Pravidelné podcasty:

Minisérie:

Sportnet.sk podcasty:

Partnerské podcasty:

Archív:

Ak máte záujem o reklamný spot v podcastoch alebo inú spoluprácu, napíšte na podcasty.inzercia@sme.sk, pošleme vám cenovú ponuku.