V oblakoch Venuše nie je život, aký poznáme

V oblakoch nie je dosť vody.

Podoba Venuše vytvorená ako mozaika z rôznych záberov.Podoba Venuše vytvorená ako mozaika z rôznych záberov. (Zdroj: NASA/JPL-Caltech)

V oblakoch Venuše nie je dosť vody na to, aby v nich mohol existovať život, ako ho poznáme. Vyplýva to z novej štúdie zverejnenej vo vedeckom časopise Nature Astronomy.

Súvisiaci článok Prečo nekolonizujeme Venušu? Jej oblaky sa Zemi podobajú najviac Čítajte

Výskum podnietila vlaňajšia štúdia o tom, že v atmosfére Venuše objavili fosfán - plyn, za ktorého prítomnosť na Zemi môžu výhradne živé organizmy.

Autori minuloročnej štúdie odvtedy svoje vlastné nálezy síce spochybnili, ich zistenia však inšpirovali vedcov v Belfaste skúmať, či je v atmosfére Venuše dosť vody na to, aby tam mohol - aspoň teoreticky - existovať život.

Vedci sa zamerali na aktivitu vody, teda pomer voľných molekúl vody, ktoré môžu využívať mikroorganizmy. V doteraz najsuchšom prostredí, v ktorom vedci pozorovali biologické procesy, bola aktivita vody na úrovni 0,585.

Autori štúdie zistili, že drobné kvapôčky kyseliny sírovej v oblakoch, ktoré sa vyskytujú nad povrchom Venuše, znižujú aktivitu vody v atmosfére na menej ako 0,004 - čo je stokrát menej, než je potrebné pre existenciu života.

Súvisiaci článok Sondy na Venuši prežijú najviac dve hodiny. Aj tak stihli odfotiť jej povrch Čítajte

Na porovnanie aktivita vody v oblakoch nad Marsom je 0,537.

Vedci koncentráciu vody na Venuši vypočítali pomocou existujúcich údajov, ktoré v sedemdesiatich a osemdesiatich rokoch minulého storočia zozbierali americké a sovietske vesmírne sondy.

Vedec z amerického Národného úradu pre letectvo a vesmír (NASA) a spoluautor štúdie Chris McKay poznamenal, že v rámci štúdie analyzovali aj údaje z iných planét, pričom zistili, že oblaky nad Jupiterom v istej výške obsahujú dostatok vody, aby tam teoreticky mohol existovať život. Ako však vzápätí zdôraznil, tento objav sám o sebe ani zďaleka nepotvrdzuje existenciu života na Jupiteri.