Streda, 28. júl, 2021 | Meniny má KrištofKrížovkyKrížovky

V oblakoch Venuše nie je život, aký poznáme

V oblakoch nie je dosť vody.

Podoba Venuše vytvorená ako mozaika z rôznych záberov.Podoba Venuše vytvorená ako mozaika z rôznych záberov. (Zdroj: NASA/JPL-Caltech)

V oblakoch Venuše nie je dosť vody na to, aby v nich mohol existovať život, ako ho poznáme. Vyplýva to z novej štúdie zverejnenej vo vedeckom časopise Nature Astronomy.

Súvisiaci článok Prečo nekolonizujeme Venušu? Jej oblaky sa Zemi podobajú najviac Čítajte

Výskum podnietila vlaňajšia štúdia o tom, že v atmosfére Venuše objavili fosfán - plyn, za ktorého prítomnosť na Zemi môžu výhradne živé organizmy.

Autori minuloročnej štúdie odvtedy svoje vlastné nálezy síce spochybnili, ich zistenia však inšpirovali vedcov v Belfaste skúmať, či je v atmosfére Venuše dosť vody na to, aby tam mohol - aspoň teoreticky - existovať život.

Vedci sa zamerali na aktivitu vody, teda pomer voľných molekúl vody, ktoré môžu využívať mikroorganizmy. V doteraz najsuchšom prostredí, v ktorom vedci pozorovali biologické procesy, bola aktivita vody na úrovni 0,585.

Autori štúdie zistili, že drobné kvapôčky kyseliny sírovej v oblakoch, ktoré sa vyskytujú nad povrchom Venuše, znižujú aktivitu vody v atmosfére na menej ako 0,004 - čo je stokrát menej, než je potrebné pre existenciu života.

Súvisiaci článok Sondy na Venuši prežijú najviac dve hodiny. Aj tak stihli odfotiť jej povrch Čítajte

Na porovnanie aktivita vody v oblakoch nad Marsom je 0,537.

Vedci koncentráciu vody na Venuši vypočítali pomocou existujúcich údajov, ktoré v sedemdesiatich a osemdesiatich rokoch minulého storočia zozbierali americké a sovietske vesmírne sondy.

Vedec z amerického Národného úradu pre letectvo a vesmír (NASA) a spoluautor štúdie Chris McKay poznamenal, že v rámci štúdie analyzovali aj údaje z iných planét, pričom zistili, že oblaky nad Jupiterom v istej výške obsahujú dostatok vody, aby tam teoreticky mohol existovať život. Ako však vzápätí zdôraznil, tento objav sám o sebe ani zďaleka nepotvrdzuje existenciu života na Jupiteri.

Analýza INDEXU ukázala, že výber je obmedzený, ceny rastú.

Kto to porúchal, ten nemá právo to teraz kontrolovať.

Antigénové testovanie na koronavírus.

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 392-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 12 534 obetí.

Sila je základný pojem vo fyzike. Prečo existuje?