Sobota, 17. apríl, 2021 | Meniny má RudolfKrížovkyKrížovky
PODCAST ZOOM

Zoom: Ako správne nosiť dve rúška

Týždenný podcastový prehľad noviniek z vedy.

Vypočujte si podcast

Tá legenda má stovky rokov, dokonca takmer tisíc. A v princípe hovorí, že dávny Merlin vytvoril Stonehnege. A nie len tak ledajako, kamene premiestnil a získal ich z magického kruhu kdesi v Írsku. Lenže teraz sa zdá, že tie kamene naozaj ktosi premiestnil. A pochádzajú z vtedajšieho Írska.

Tento týždeň sa v podcaste Zoom dozvieme, ako to je s čudnými kameňmi dávnovekého kultového miesta, ako správne nosiť dve rúška a kedy zvyšujú ochranu pred koronavírusom i ako vedci preskúmali najstaršiu DNA na svete.

Vedci objavili zrejme najstarší hudobný nástroj z lastúry. Našli ju v depozitoch múzea vo francúzskom meste Toulouse, na lastúru zrejme správcovia zabudli. Lastúra je približne 17-tisíc rokov stará a objavili ju v roku 1931 v jaskyni v Pyrenejach. Archeológovia ju pôvodne považovali za rituálny pohár.

Náznaky o existencii Deviatej planéty v diaľavách našej slnečnej sústavy podľa niektorých vedcov ustupujú. Medzinárodný tím astronómov totiž oznámil, že neobjavil žiadne transneptúnske telesá, ktoré by vykazovali anomálie naznačujúce prítomnosť hmotnej planéty.

Nový výskum naznačuje, že myši, ktoré žijú dlho v prítomnosti človeka, sú lepšie v riešení problémov. Experimenty s hlodavcami z rôznych oblastí sveta ukázali, že čím dlhšie ľudia a myši žili ako druhy vedľa seba, tým boli myši šikovnejšie.

Používanie herbicídov zvyšuje v pôde prítomnosť baktérií odolných voči antibiotikám. Tieto látky totiž menia aj vlastnosti mikrobiálnych komunít, výsledkom je, že narastá výskyt takých druhom mikróbov, ktoré nesú gény rezistencie voči liekom.

Všetky podcasty denníka SME si môžete vypočuť na jednom mieste na podcasty.sme.sk.

Ak máte záujem o reklamný spot v podcastoch alebo inú spoluprácu, napíšte nám na podcasty.inzercia@ sme.sk, pošleme vám cenovú ponuku.

Téma: Zoom | Týždenný vedecký podcast

Stonehenge

Diplomatka ĽUBICA KARVAŠOVÁ je vedúcou oddelenia európskych záležitostí Úradu vlády. V minulosti pôsobila na stálom zastúpení Slovenska v Európskej únii alebo na ministerstve zahraničných vecí.

Ľubica Karvašová radí premiérovi o európskej politike.

14. apr
Vakcína Moderna.

Išlo o technický výber, vraví Eliášová, prečo darujeme práve Modernu.

Dielo Salvator Mundi je pripisované talianskemu renesančnému umelcovi Leonardovi da Vincimu.

Nový dokument rozporuje záverom Louvru.

15. apr

Trúchliaci mali počas omše na tvárach rúška a dodržiavali dostatočné rozstupy.

Prototyp vesmírnej lode Starship SN15 od spoločnosti SpaceX.

Space X má postaviť vesmírnu loď, ktorá dostane kozmonautov na Mesiac do roku 2024.