Hlavnú cenu ESET Science Award udelili fyzikovi Fedorovi Šimkovicovi

Druhý ročník ocenenia pre výnimočných vedcov a vedkyne.

Načítavam video...

Druhý ročník ESET Science Award pre výnimočných slovenských vedcov už pozná svojich laureátov.

Hlavnú cenu pre výnimočnú osobnosť slovenskej vedy udelili Fedorovi Šimkovicovi. Jadrový fyzik sa venuje výskum neutrín, ktoré sú podľa neho kľúčom k pochopeniu vesmíru.

Súvisiaci článok Fedor Šimkovic: Neutrína sú kľúčom k pochopeniu vývoja vesmíru Čítajte

Šimkovic sa venuje výskumu atómových jadier, pomocou študuje extrémne vzácny jav zvaný bezneutrínový dvojitý beta rozpad. Časové ohraničenie tohto procesu dlhšie ako samotný vesmír. Zatiaľ ho nik nepozoroval, hoci bol predpovedaný v roku 1937. No ak by sa to podarilo, mohol by o neutrínach veľa povedať.

V kategórii výnimočný mladý vedec do 35 rokov cenu získal Tamás Csanádi. Ivan Varga je laureátom kategórie výnimočný vysokoškolský pedagóg.

Laureátov prvých dvoch kategórií vyberala medzinárodná komisia, ktorej tento rok predsedal držiteľ Nobelovej ceny Kip Thorne. Uznávaný teoretický fyzik sa prihovoril divákom prostredníctvom videozáznamu, na ktorom aj oznámil držiteľa hlavnej ceny.

"Veda a technológie založené na vedeckom výskume sú kľúčom pri riešení problémov, ako sú pandémie alebo globálne otepľovanie, môžu zachrániť svet," povedal Thorne v príhovore.

"Kľúčovým prínosom ocenenia ESET Science Award je práve inšpirácia a priblíženie významu vedy pre spoločnosť."

Počas podujatia oznámili aj držiteľa ceny verejnosti v hlavnej kategórii, ktorým sa v hlasovaní čitateľov denníka SME stal virológ Boris Klempa.

Výskum ako odpoveď na problémy

Tohtoročný výnimočný mladý vedec Tamás Csanádi pôsobí v Ústave materiálového výskumu SAV v Košiciach. Skúma deformačné správanie keramiky v mikro- a nanoškále s cieľom vyvinúť novú pokročilú keramiku s vylepšenou plasticitou. Mohla by tým slúžiť ako alternatíva kovov.

riaditeľ ESETu Richard Marko

Ivan Varga pôsobí na Lekárskej fakulte UK v Bratislave. Jeho tím ako jeden z prvých opísal široké lymfatické priestory v stene vajíčkovodov a výskyt špecializovaných buniek imunitného systému potláčajúcich obranné reakcie vo výstelke vajíčkovodov. Teraz zisťuje, ako by sa dali nové poznatky využiť pri liečbe neplodnosti žien.

"Všetci laureáti, ale aj finalisti ocenenia sú príkladom toho, ako by mala vyzerať súčasná veda na Slovensku. Ich vedecká práca je prepojená na medzinárodný výskum a pozerá na problémy aj z pohľadu iných vedeckých odborov," povedal generálny riaditeľ spoločnosti ESET Richard Marko.

"Ich výskum tiež odpovedá na súčasné problémy, ktorým čelí slovenská či medzinárodná spoločnosť."

Pre súčasnú situáciu s koronavírusom ocenenia neodovzdali na slávnostnom galavečere ako minulý rok, ale prostredníctvom online podujatia, ktoré prebiehalo v súlade s všetkými platnými epidemiologickymi nariadeniami.

Nominovaní druhého ročníka ESET Science Award

Výnimočná osobnosť slovenskej vedy:

• matematik Michal Fečkan z Fakulty matematiky, fyziky a informatiky UK, ktorý patrí medzi svetovú špičku (rozhovor s Michalom Fečkanom)
  • Pavol Jakubec z Fakulty chemickej a potravinárskej technológie STU, ktorý sa venuje organickej syntéze a výskumu nových antibiotík
  • virológ Boris Klempa z Biomedicínskeho centra SAV, ktorý sa venuje aj vírusu SARS-CoV-2
  • Mária Omastová z Ústavu polymérov SAV sa venuje materiálovému výskumu polymérnych kompozitov a nanokompozitov (profil Márie Omastovej)
  • jadrový fyzik Fedor Šimkovic z Fakulty matematiky, fyziky a informatiky UK

Výnimočný mladý vedec do 35 rokov:

• Tomáš Bertók z Chemického ústavu SAV
  • Tamás Csanádi z Ústavu materiálového výskumu SAV
  • Svetlana Miklíková z Biomedicínskeho centra SAV
  • Tatiana Sedláčková z Vedeckého parku UK
  • Libor Trško z Výskumného centra Žilinskej univerzity

Výnimočný vysokoškolský pedagóg:

• Jozef Gnap z Fakulty prevádzky a ekonomiky dopravy a spojov Žilinskej univerzity
  • František Kundracik z Fakulty matematiky, fyziky a informatiky UK
  • Jaroslav Porubän z Fakulty elektrotechniky a informatiky Technickej univerzity v Košiciach
  • Ivan Varga z Lekárskej fakulty UK
  • Vladimír Zeleňák z Prírodovedeckej fakulty Univerzity Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach (rozhovor s Vladimírom Zeleňákom)

O ocenenom z poslednej rozhodli zástupcovia významných slovenských univerzít.