Utorok, 16. august, 2022 | Meniny má Leonard

Zoom: Objavili najčiernejšie ryby na planéte

Týždenný podcast o novinkách z vedy.

Vypočujte si podcast

Najskôr ich museli vytiahnuť z tej obrovskej hĺbky. No a potom, potom, keď sa ich pokúšali odfotiť, vedci zistili, že sa to vlastne nedá. Ukázalo sa, že tieto ryby sú také čierne, že vlastne čiernu vytvárajú úplne novým spôsobom. Čo je teda dôležité, pretože takáto ultračierna je rozdielom medzi životom a smrťou.

Tento týždeň sa v podcaste Zoom vyberieme do morských hlbín za ultračiernymi rybami, pozrieme sa, či ľadovým medveďom hrozí vyhynutie a ako by krajiny mohli znížiť emisie oxidu uhličitého.

Vedci objavili nový druh baktérie, ktorá pojedá kov. Výskumníci pritom na baktérie narazili náhodou, po tom, ako robili pokusy s mangánom. Objav by mohol pomôcť lepšie pochopiť aj takzvané mangánové hrudy - kovové gule, ktoré dokážu byť veľké aj ako grapefruit, často nachádzané na dne mora.

Sibírske horúčavy by boli bez klimatickej zmeny takmer nemožné. Ukazujú to výpočty medzinárodného tímu vedcov. Sibírske horúčavy sú tak jedným z najsilnejších vplyvov klimatickej zmeny na počasie, aký sme kedy videli, naznačujú výskumníci.

Vedci zistili, že sopky na Venuši sú stále aktívne, našli dokonca až 37 takýchto vulkánov. To mení pohľad na nášho planetárneho suseda, ktorý nie je mŕtvym, ale geologicky stále aktívnym telesom.

Opité zvieratá môžu mať kvalitnejšie mäso, alkohol dokonca u nich znižuje stres. Výskumníci teraz zistili, že prasatá kŕmené zvyškami fermentovaného jačmeňa používaného na výrobu istého japonského likéru mali menej stresu a ich mäso bolo podľa znalcov chutnejšie.

Všetky podcasty denníka SME

Všetky podcasty denníka SME si môžete vypočuť na jednom mieste na podcasty.sme.sk.

Ak máte záujem o reklamný spot v podcastoch alebo inú spoluprácu, napíšte nám na podcasty.inzercia@ sme.sk, pošleme vám cenovú ponuku.

Ľudia sú závislí od dvanástich potravín.

Filip Dvořák, exper na umelú inteligenciu má české aj americké občianstvo.

Nepozerajte sa na umelú inteligenciu ako na nepriateľa, hovorí.