Utorok, 27. október, 2020 | Meniny má SabínaKrížovkyKrížovky

Hubble nasnímal rozpad kométy. Niektoré kúsky boli veľké ako rodinný dom

Podobné udalosti sa nedajú často vidieť.

Rozpadajúca sa kométa C/2019 Y4 (ATLAS) ako ju zachytil Hubblov vesmírny ďalekohľad 20. apríla.Rozpadajúca sa kométa C/2019 Y4 (ATLAS) ako ju zachytil Hubblov vesmírny ďalekohľad 20. apríla. (Zdroj: NASA/ESA/D. Jewitt (UCLA)/, Q. Ye (University of Maryland))

Kométa, ktorú astronómovia objavili len koncom minulého roka, sa rozpadá.

Udalosť zachytil aj Hubblov vesmírny ďalekohľad. Počas dvoch pozorovaní nasnímal množstvo úlomkov z kométy, ktoré putujú ako zhluk smerom do vnútornej časti slnečnej sústavy.

Podobná príležitosť na pozorovanie je zriedkavá. Väčšina rozpadajúcich sa komét totiž nie je dostatočne jasná, aby ich astronómovia zachytili.

Mohla byť viditeľná voľným okom

Astronómovia objavili kométu C/2019 Y4 (ATLAS) koncom decembra pomocou teleskopov na Havajských ostrovoch. Teleso postupne naberalo jas. Vedci si preto mysleli, že pri májovom priblížení k Zemi by mohla byť viditeľná aj voľným okom.

Súvisiaci článok Hubble dostal okuliare. Jeho chybu si všimli až vo vesmíre Čítajte

Lenže kométa začala v druhej polovici marca pohasínať. Príčinu odhalili amatérske pozorovania. Kométa Atlas sa začala rozpadať.

Keď sa na ňu 20. apríla zameral Hubble, bola približne 146 miliónov kilometrov ďaleko od Zeme. Aj pri takejto vzdialenosti ďalekohľad nasnímal približne tridsať úlomkov. Pri druhom pozorovaní o tri dni neskôr ich vedci napočítali dvadsaťpäť.

"Vzhľad sa medzi oboma dňami tak zásadne zmenil, že je ťažké pospájať si veci do celého obrazu," povedal pre web NASA astronóm David Jewitt z Kalifornskej univerzity v Los Angeles.

"Netuším, či sa to deje preto, že jednotlivé kúsky sa rozsvecujú pri odraze slnečného svetla, alebo sa zakaždým objavujú iné úlomky."

Chcú spoznať mechanizmus rozpadu

Najmenšie pozorované úlomky mali veľkosť rodinného domu. Pred rozpadom bola odhadovaná veľkosť kométy necelých dvesto metrov.

Presnú príčinu rozpadu komét vedci nepoznajú, ani mechanizmy, ktoré k javu vedú. Takéto udalosti sa totiž dejú nečakane a veľmi rýchlo. Ďalšia analýza záberov by mohla napovedať viac.

Predpokladá sa však, že za rozpad môže premena ľadu v kométe na plyn, ktorú spôsobuje približovanie k Slnku. Uvoľňovanie plynu zrejme nie je rovnomerné a môže teleso roztočiť. Ak je otáčanie príliš rýchle, materiál sa neudrží pohromade a pod tlakom sa rozlomí.

Ak zvyšky kométy zotrvajú celé, k Zemi sa priblížia 23. mája na vzdialenosť 116 miliónov kilometrov. O osem dní neskôr preletia okolo Slnka vo vzdialenosti štyridsať miliónov kilometrov.

Hubble pred rokom tiež zachytil rozpad rýchlo otáčajúceho sa asteroidu Gault.

Hubblov vesmírny ďalekohľad, Slnečná sústava, Kométy

Koronavírus na Slovensku: Naď zverejnil podrobnosti plošného testovania (minúta po minúte)

Na Slovensku za pondelok pribudlo 901 prípadov nákazy novým koronavírusom pri 5 899 testoch. Pribudlo 11 úmrtí na pľúcnu formu COVID-19, celkový počet obetí je 176. Aktívnych prípadov nákazy je aktuálne 34 872.

Minister obrany SR Jaroslav Naď.

Na obranu deduškov

Vláda seniorom „odporúča“ zákaz vychádzania.

Scenáristka a spisovateľka Hana Lasicová.
Vládna limuzína, v ktorej sedel predseda parlamentu Boris Kollár, a ktorá havarovala za Slovnaftom na ulici Mramorova v Bratislave v sobotu 24. októbra 2020.