Vypočujte si podcast Klik
- Počúvajte cez: Apple podcasty | Google podcasty | Spotify | RSS
- Čo je to podcast? | Ako počúvať na iPhone? | Ako počúvať na Androide?
- Všetky časti podcastu Klik
Odoberajte Klik newsletter - týždenný technologický výber správ
Každú sobotu ráno výber najdôležitejších technologických správ týždňa e-mailom. Prihláste sa zadarmo na odber newslettra: sme.sk/klikmail
Témy podcastu:
- Prečo bude nový iPhone SE bestseller
- Vidíme dáta o prepade reklamy, zasiahnutý je aj YouTube
- Google a Apple vs. COVID-19
Apple predstavil nový iPhone SE, má dobrý pomer ceny a výkonu
Apple potichu predstavil nový lacný iPhone, médiám poslal tlačovú správu. Špekulácie o ňom prinášali technologické weby už minimálne pol roka.
O nasledovníkovi SE z roku 2016 sa hovorilo minimálne posledné dva roky. Ten si našiel svoju cieľovku používateľov, ktorí chceli iPhone, ale nechceli za neho platiť tisíc eur.
iPhone SE sa v Spojených štátoch začne predávať od 399 dolárov s 64 GB úložiskom, avšak slovenská cena by mala byť bližšie k 500 eurám než štyristo (Alza.sk ho začína predávať od 479€ ). Nový mobil bude mať podobu iPhonu 8, avšak čip bude z minuloročných modelov - A13 Bionic chip.
Apple tiež pridáva lepšie fotoaparáty s funkciou fotenia portétových snímok, IP67 ochranu a bezdrôtové nabíjanie. SE tiež končí éru malých mobiloch od Apple.
Celkovo ide o pomerne výhodný pomer ceny a výkonu, ak sa potvrdí, že SE je s novým čipom naozaj tak rýchle, vydrží mu baterka a aj fotoaparát bude robiť kvalitné fotografie, na aké si zákazníci už zvykli.

Vidíme ako padá reklamný trh
Ľudia trávia na YouTube viac času, ale tvorcovia obsahu zarábajú výrazne menej. Vidíme prvé dáta o tom, ako bude vyzerať ekonomická kríza pre biznisy poháňané automatizovanou reklamou. Náznaky sme videli už v kríze 2008, no dnes je balík peňazí ja tvorcov opretých o reklamu výrazne väčší.
V princípe sa deje to, že firmy už dnes orezávajú náklady na reklamu v očakávaní ťažkej ekonomickej krízy. Podľa amerického IAB sa výdavky na digitálnu reklamu v krajine prepadli o tretinu, pre tradičné médiá bol prepad ešte hlbší.
Zároveň narástlo množstvo času, ktoré ľudia trávia na YouTube, čo robotom, kotrí reklamu umiestňujú zjednodušilo jej umiestnenie. Výsledkom je, že za jedno prehratie videa dostávajú tvorcovia na YouTube aj o polovicu menej peňazí ako boli zvyknutí.
Už dnes vidíme, že reklamný biznis bude v ďalších kvartáloch škaredé a bezútešné miesto. Problémy sa samozrejme prenesú na všetkých tvorcov obsahu, ktorí sa oň opierajú (sem patrí celý rozstrel od veľkých globálnych médií až po malých youtuberov).
Nevieme, či bude situácia lepšia pre tvorcov obsahu, ktorí sa spoliehajú na predplatné. Lebo ak príde kríza a ľudia začnú sekať výdavky, bude ľahko zrušiteľné online predplatné asi ako prvé na rade.
(Medium)
Google a Apple vs. COVID-19
Apple a Google začali spolupracovať v boji proti koronavírusu - vytvárajú platformu pre svoje mobilné operačné systémy (Android aj iOS) na báze Bluetooth, aby bolo možné sledovať styk nakazených so zdravými aj s ochránením súkromia používateľov.
Princíp sledovania cez Bluetooth by mal fungovať na výmene unikátnych ID kľúčov, ktoré neidentifikujú majiteľa zariadenia. Pri styku dvoch zariadení si tieto vymenia medzi sebou ID a uložia si ich lokálne v telefóne. Ak bude jeden z používateľov diagnostikovaný COVID-19, systém si vyžiada zoznam jeho ID (zariadení, s ktorými sa za posledných 14 dní kontaktoval) a upozorní ich, že boli v blízkosti infikovaného človeka.
Prvým krokom má byť zabudovanie technológie, na ktorej si postavia jednotlivé štáty vlastné aplikácie (napríklad s iniciatívou spolupracuje britská NHS). Ďalším je mať integrovanú funkcionalitu v operačnom systéme, aby sa nevyžadovalo stiahnutie ďalšej aplikácie.
[ Prihláste sa na odber newslettra FWIW by David Tvrdon.]
Správičky
Google vyvíja vlastný procesor. Mali by ho obsahovať budúce modely telefónov Pixel a aj Chromebooky. Doteraz dodávala Googlu čipy spoločnosť Qualcomm. Najzaujímavejšie na celom je, že Google kopíruje Apple, ktorý sa snaží mať pod kontrolou výrobu hardvéru. (Axios)
Apple spustil mapu pohybu. Na základe dát z aplikácie Apple Mapy ukazuje web pre jednotlivé krajiny pomer zníženia alebo zvýšenia pohybu a cestovania. (Apple)
YouTube spustil Video Builder, nástroj na tvorbu reklamných videí. Je zatiaľ dostupný len na vyžiadanie, ale práve niečo takéto by mohlo pomôcť YouTubu prilákať nových sponzorov. (Google)
Poznáte OBS Studio? Softvér zadarmo si zrazu všímajú stovky tisíc používateľov. Umožňuje nahrávať, prípadne streamovať video alebo zvuk z rôznych zariadení na rôznych miestach do jednej stopy. Magazín Wired má veľký profil služby.
Všetky podcasty denníka SME
- Dobré ráno – denný spravodajský podcast
- Rozhovory ZKH – diskusná relácia
- Zoom – týždenný vedecký podcast
- Klik – týždenný technologický podcast
- Tech_FM – týždenný vedecko-populárny podcast
- Index – týždenný ekonomický podcast
- Dejiny – týždenný historický podcast
- Všesvet – týždenný cestovateľský podcast
- Dobrú chuť - podcast o jedle a varení
- Telesná výchova – športový podcast
- Kvantum ideí - veda a filozofia
- Pravidelná dávka - vzdelávací podcast
- Modrá vlna - o európskej politike
- ZAŽI_SK – cestovateľský podcast
- Zaklínač - podcastový knižný klub
- Medzi nami
- Za volantom
Ak máte záujem o reklamný spot v podcastoch alebo inú spoluprácu, napíšte nám na podcasty.inzercia@sme.sk, pošleme vám cenovú ponuku.