SME
Utorok, 7. apríl, 2020 | Meniny má Zoltán
PODCAST KLIK

Klik: Škandál Avastu ukázal, že súkromie nie je používateľom ľahostajné

Komentovaný prehľad technologických správ.

Podcast KlikPodcast Klik (Zdroj: SME - Miro Mezei)

Vypočujte si podcast Klik

Témy podcastu:

  • Nové financovanie škôl ďalšej generácie
  • Škandál Avastu
  • Pravidlá komunikácie o internete s deťmi
  • Ako vybrať smarthodinky pre deti
Článok pokračuje pod video reklamou

V školách novej generácie zaplatíte budúcou výplatou

Dohoda o zdieľaní príjmu (po anglickyincome share agreement; skratka ISA) je koncept, s ktorým prišiel známy ekonóm Milton Friedman v roku 1955. Ide o odplatu napríklad za vzdelanie, ktoré dostane príjemca zadarmo a zaviaže sa, že poskytovateľ má nárok na určitú časť jeho budúceho príjmu.

V Silicon Valley začínajú pribúdať startupy, ktoré si Miltonov koncept osvojili a je o ne medzi investormi veľký záujem, najmä vďaka málo rozšírenému a inovatívnemu konceptu platenia.

Jedným zo startupov je Lambda School, ktorá poskytuje programátorské vzdelanie zadarmo a žiada cez dohodu o zdieľaní príjmu 17 percent budúceho platu, ak bude absolvent zarábať viac ako 50-tisíc dolárov ročne, avšak celková suma, ktorú si startup nárokuje nesmie prekročiť 30-tisíc dolárov dokopy.

Model by mohol mať úspech v oblastiach, ktoré sú chudobné a nemajú dobré školy. Takéto vzdelanie by absolventov nič nestálo, a ak by si do 5 rokov nenašli prácu, nemusia platiť školné vôbec.

Startup vznikol v roku 2017, stal sa veľmi populárnym a dnes čelí na jednej strane obrovskému úspechu, na druhej strane sa začína viac študentov ozývať, že výučba nie je dostatočne kvalitná, tútori im nestíhajú pomáhať a celkovo sa zdvihla hlasná vlna znepokojenia.

Analytici upozorňujú, že problémom môže byť rýchly rast záujemcov a systém nepripravený na taký nápor a zachovanie kvality vzdelania pre každého.

(The Information, Forbes)

Avast zbieral údaje o používateľoch a predával ich veľkým korporáciám

Antivírusový program Avast nainštalovaný v osobnom počítači zhromažďoval údaje používateľov a dcérska divízia Jumpshot tieto dáta potom predávala klientom, medzi ktorými boli aj veľké technologické firm ako Google alebo Microsoft.

Spoločnosť sa ospravedlnila a oznámila zrušenie divízie Jumpshot, ktorá bola za predaj podrobných anonymizovaných údajov používateľov zodpovedná.

Medzi zbierané údaje patrili napríklad vyhľadávania cez Google, prezeranie súradníc v Mapách Google, prezeranie profilov rôznych firiem na sieti LinkedIn či návštevy YouTubu a pornografických stránok.

(SME Tech, Vice, ZDNet)

Pravidlá komunikácie o internete s deťmi

Magazín Wired zozbieral názory expertov na digitálnu výchovu detí, ktoré vychádzajú z najnovších štúdií:

  • Povzbudzovanie detí, aby kriticky rozmýšľali o médiách, ktoré konzumujú, je oveľa dôležitejšie ako zákaz používania rôznych digitálnych zariadení.
  • Je ľahšie pomôcť deťom rozvíjať návyky týkajúce sa používania médií, zisťovania a reflexie v rannom detstve než čakať, kým budú vzdornými stredoškolákmi.
  • Keď sa najbližšie odfotíte spolu s vašim dieťaťom, skúste sa ho opýtať, či je v poriadku, že fotku zverejníte na sociálnych médiách. Využite príležitosť a porozprávajte sa o tom, kto môže túto fotografiu vidieť, a ukážte im svoje nastavenia ochrany osobných údajov.

Experti odporúčajú najmä komunikovať o tom, čo deti na internete robia. Extrémnejšie názory dokonca hovoria o neustálom monitorovaní toho, čo dieťa robí v digitálnom svete.

Niektorí výskumníci však pred takým počínaním varujú a hovoria, že pre neustály monitoring a dohľad zo strany rodiča môže dieťa stratiť schopnosť vnímať, čo znamená súkromie.

(Wired)

​​​​​​Správičky

Vyskúšali sme múdre hodinky pre deti. Kolega Matúš Paculík hodnotí smarthodinky spoločnosti TCL aj s ohľadom na bezpečnosť a využiteľnosť na komunikáciu s deťmi. (SME Tech)

Kvartálne výsledky

  • Facebook prekonal odhady, rástol vo všetkých metrikách, avšak investori neboli spokojní, pretože spoločnosť minula viac peňazí na svoj chod. Zuckerberg tiež vyhlásil, že už netúži potom, aby ľudia Facebook milovali, ale jeho cieľom do najbližšej dekády je, aby ľudia sociálnu sieť pochopili, pretože len tak jej budú veriť. (Axios)
  • Apple tiež prekonal odhady a ukázal rekordné tržby za štvrtý kvartál, najlepšie vo svojej histórii vďaka dobrým predajom iPhonov 11, slúchadiel AirPods a smarthodiniek Apple Watch. Významne narástli aj tržby v segmente služieb. (Axios)
  • Microsoft ohlásil pozitívne výsledky, pod ktoré sa podpísal silný cloudový biznis. Rástli aj tržby z predajov Surface zariadení, jedine tržby hernej divízie (Xbox) klesli a Microsoft vinil hry tretích strán, no mnohí analytici upozornili, že spoločnosť mala na mysli najmä Fortnite. (The Verge, Forbes)
  • Rekordný štvrtý kvartál mal ajAmazon. V ozname investorom sa kládol veľký dôraz na métu 150 miliónov predplatiteľov služby Prime, ale nedozvedeli sme sa konkrétne čísla aktívnych používateľov asistenta Alexa. (Axios)
  • Tesla ohlásila zisk 105 miliónov dolárov vo štvrtom kvartáli. Ide o pozitívny obrat elektroautomobilového výrobcu. (Axios)

Prvýkrát v histórii mali štyri najhodnotnejšie firmy sveta trhovú kapitalizáciu vyššiu ako jeden bilión dolárov vďaka dobrým kvartálnym výsledkom – Apple (1,41 bil. $), Microsoft (1,32 bil. $), Amazon (1,038 bil. $) a Alphabet/Google (1,013 bil. $). (Twitter)

Reproduktory Symfonisk sú dostupné už aj na Slovensku. Výsledok experimentu firmy Sonos a predajcu nábytkov Ikea v podobe inteligentného reproduktora je možné zakúpiť aj na Slovensku. Pripomíname staršiu recenzie na portáli The Verge. (IKEA)

Reklamy tech firiem na Super Bowle. Google, Amazon, Microsoft aj Quibi ukázali reklamy, ktoré sa odvysielajú počas finále ligy amerického futbalu NFL. (The Information)

Pribudnú nové emotikony. Služba Unicode schválila 117 nových znakov, okrem bežných predmetov - ihla, skrutkovač, rebrík, korčule - bude pre používateľov dostupná napríklad aj transgender vlajka či rodovo neutrálny Santa Claus. Pribudnú tiež rodičia kŕmiaci bábätko či žena v smokingu, muž v závoji a naopak. (SME Tech)

Ako zakázať Facebooku, aby vás monitoroval aj mimo sociálnej siete? Názov Aktivita mimo Facebooku zahŕňa informácie, ktoré iné stránky či aplikácie posielajú sociálnej sieti. Tieto údaje následne využíva pri výbere reklám relevantných pre vás a vaše záujmy. Návod, ako tomu zamedziť a tieto dáta vymazať nájdete ne webe SME Tech.

Podcasty SME

Všetky podcasty SME nájdete na odkaze podcasty.sme.sk.

SME každý pracovný deň ráno vydáva denný spravodajský podcast Dobré ráno, ktorý ponúka prehľad najdôležitejších správ dňa.

Rozhovory ZKH je diskusná relácia Zuzany Kovačič Hanzelovej na aktuálne politické aj spoločenské témy.

Zoom je vedecký podcast denníka SME a Rádia_FM. Každý týždeň zo sveta vedy, vedeckých osobností a ďalších objavov.

Klik je týždenný podcast, komentovaný prehľad technologických správ, o udalostiach, ktoré sa udiali vo svete IT, médií a sociálnych sietí.

Index je týždenný podcast denníka SME o ekonomike a podnikaní na Slovensku a vo svete. Prehľad dôležitých správ a zaujímavé rozhovory s podnikateľmi, analytikmi a ďalšími hosťami.

Za volantom je podcast o autách a automobilovom priemysle - novinky, správy, testy automobilov aj situácie z ciest. Vychádza každý piatok.

Podcast Tech_FM, ktorý vzniká v spolupráci s Rádio_FM, sa venuje dvom vedeckým alebo technologickým správam týždňa.

Podcast Dejiny vzniká v spolupráci s magazínom Historická revue. Moderuje ho Jaro Valent a vychádza každú nedeľu.

Všesvet je cestovateľský podcast, ktorý moderujú Naďa Hubočan a Tina Hamárová. Vychádza každý utorok.

Popcorn (Zaklínač) je miniséria podcastov zo sveta Zaklínača. Bude vychádzať pravidelne ako knižný klub a so špeciálnymi časťami, ktoré sa budú venovať televíznemu seriálu.

Dobrú chuť je týždenný podcast denníka SME o jedle, jedení, varení aj kulinárstve.

Kvantum ideí je dialogický podcast o veľkých otázkach života a sveta, v ktorom sme sa ocitli. Diskutujú Jaroslav Varchola (vedec) a Jakub Betinský (filozof).

Medzi nami je týždenný podcast zameraný na ženské a lifestylové témy nielen pre ženy.

Diskutovať o podcastoch môžete s nami vo facebookovej skupine: Podcastový klub denníka SME. Nových členov schvaľujeme zvyčajne pár minút po prihlásení.

Ak máte záujem o reklamný spot v podcastoch alebo inú spoluprácu, napíšte nám na podcasty.inzercia@sme.sk, pošleme vám cenovú ponuku.

Najčítanejšie na SME Tech

treba pozriet

Téma: Klik | Týždenný technologický podcast od SME

Prečítajte si aj ďalšie články k téme

Hlavné správy zo Sme.sk

Píše Ivan Mikloš

Otvoriť či zavrieť? To je otázka! (píše Ivan Mikloš)

Ako riešiť hamletovskú dilemu v čase koronakrízy.

Igor Matovič na tlačovej konferencii pred firmou Chirana Medical.
Ilustračné foto.
STĹPČEK PETRA TKAČENKA

Čakajú nás nové časy

Kríza zmení Európu aj Slovensko.

Peter Tkačenko
Lunys chce pri donáške potravín domácnostiam ostať aj po koronakríze.

Neprehliadnite tiež

Test smartfónu Realme 5: budú vám stačiť štyri fotoaparáty?

Má veľký displej, dobrý hardvér a hlavne skvelú cenu.

Simulácia ozónovej diery nad Arktídou na základe údajov z družice Sentinel-5P. Farby ukazujú koncentráciu ozónu v atmosfére. Červená predstavuje najvyššiu koncentráciu, zelená strednú a modrá nízku. Oblasť obklopená červenou "škvrnou" je teda ozónová diera.
Vizualizácia Starliner CST-100 na obežnej dráhe Zeme.
Podcast Klik

Klik: Bezpečnosť by ste mali navrstviť, začnite domácou sieťou

Špeciálny diel podcastu Klik o bezpečnosti na internete.

Podcast Klik