Utorok, 18. máj, 2021 | Meniny má ViolaKrížovkyKrížovky
PODCAST ZOOM

Zoom: Výskum naznačuje univerzálny liek na rakovinu

Týždenný podcast o novinkách z vedy.

Vypočujte si podcast

S rakovinou je to zložité. Nejestvuje jedna rakovina, keďže sa zbláznia naše vlastné bunky, každý má svoju vlastnú.

Lenže sa zdá, že vedci možno narazili na zásadný prelom, ktorý by mohol viesť k univerzálnej liečbe nádorov. A na prvých modeloch mechanizmus funguje, počkať si ale musíme na testy na ľuďoch.

Tento týždeň sa v podcaste Zoom pozrieme na nový objav v našom imunitnom systéme, ktorý by mohol viesť k lieku na rakovinu, bohužiaľ zistíme, že sme boli optimisti a že oxid uhličitý je oveľa väčší problém, než sme sa domnievali, i ako to teda bolo s koncom éry dinosaurov.

Voda na Marse bola bohatá na soli a minerály. Analýza sedimentov tiež ukázala, že sa vyformovali v prítomnosti tečúcej vody, ktorá mala pH podobné, ako majú dnešné moria na Zemi.

Fyzici experimentálne ukázali, ako je nedokonalosť dôležitá. Demonštrovali, že napríklad roje hmyzu sa dokážu správať synchronizovane len vtedy, ak sú jednotlivé jedince rôzne.

Ľudská kultúra sa vyvíja rovnako pomaly ako biologická evolúcia. Ukázal to medzinárodný výskum, v ktorom vedci porovnávali parametre kultúrnej evolúcie s parametrami evolúcie v prírode.

Astronómovia objavili novú skupinu zvláštnych objektov neďaleko supermasívnej čiernej diery v strede našej galaxie. Tieto telesá vyzerajú ako plyn, no podľa vedcov sa správajú ako hviezdy.

Rozhovory ZKHje diskusná relácia Zuzany Kovačič Hanzelovej na aktuálne politické aj spoločenské témy.

Podcast Zaklínač je miniséria zo sveta Zaklínača. Bude vychádzať pravidelne ako knižný klub a so špeciálnymi časťami, ktoré sa budú venovať televíznemu seriálu.

Kvantum ideí je dialogický podcast o veľkých otázkach života a sveta, v ktorom sme sa ocitli. Diskutujú Jaroslav Varchola (vedec) a Jakub Betinský (filozof).

Ústavný súd sídli v Košiciach.

Ústavný súd nariadil prepustneie z väzby po štrnástich rokoch.

Parlament čaká hlasovanie o skrátení kolúznej väzby.

Nezvyčajnú metódu testovali na prasatách.

Predpokladá sa, že nový druh bude vedecky pomenovaný v roku 2022.

Lady Dimitrescu z Resident Evil Village.

S brokovnicou proti vlkolakom a trojmetrovej dáme.

Problém nastal počas zážihu druhého stupňa rakety Electron.

15. máj