Štvrtok, 6. august, 2020 | Meniny má JozefinaKrížovkyKrížovky

Najdetailnejšia 3D mapa Mliečnej cesty ukázala jej pokrútený tvar

Smerom k okrajom ohnutie narastá.

Mliečna cesta nemá tvar ako plochý disk, ale ako natiahnuté písmeno S.Mliečna cesta nemá tvar ako plochý disk, ale ako natiahnuté písmeno S. (Zdroj: WIKIMEDIA CC)

BRATISLAVA. Tím poľských astronómov vytvoril doteraz najpresnejšiu trojrozmernú mapu Mliečnej cesty. Odhalila, že tvar našej galaxie je iný, než ukazujú astronomické obrázky.

Nevyzerá ako plochý špirálovitý disk so žiariacim stredom. Je prehnutá, najviac na okrajoch. Štúdiu zverejnili vo vedeckom časopise Science.

Výsledky sa zhodujú s podobnou štúdiou tímu čínsko-austrálskych vedcov z februára tohto roka.

Natiahnuté písmeno S

Všetky doterajšie poznatky o tvare a stavbe Mliečnej cesty sú odvodené nepriamo. Galaxiu totiž neviem pozorovať celú, nachádzame sa v jednom z jej ramien a nemáme možnosť dostatočne sa od nej vzdialiť.

Pri určovaní jej tvaru sa preto astronómovia museli spoliehať na pozorovania nočnej oblohy a iných galaxií či na výskumy o vlastnostiach plynov vo vesmíre.

Súvisiaci článok A ko sa meria vzdialenosť k hviezde? Čítajte

Poľskí astronómovia skúsili iný prístup. Zmerali vzdialenosť k veľkej vzorke 2400 hviezd naprieč galaxiou. Zamerali sa na cefeidy, veľké hviezdy, ktoré môžu byť až dvadsaťkrát hmotnejšie a stotisíckrát jasnejšie ako Slnko.

Cefeidy pravidelne pulzujú, čo znamená, že ich jasnosť sa pravidelne mení. Vďaka tomu sa dá veľmi presne zmerať ich vzdialenosť od Zeme.

"Sú ideálne na skúmanie stavby Mliečnej cesty," vysvetlila pre web New Scientist hlavná autorka astronómka Dorota Skowronová.

Vďaka hviezdam vedci postupne vytvorili trojrozmernú mapu našej galaxie, ktorej disk má tvar natiahnutého písmena S.

Ronaký prístup zvolili aj vedci v štúdii zo začiatku roka. Opierali sa však o menej cefeíd - zhruba o tisíc - než poľskí astronómovia.

Ohnutie začína už v okolí Slnka

Nová štúdia tiež odhalila, ako veľmi je Mliečna cesta ohnutá. Hviezdy na jej okraji sa môžu nachádzať až päťtisíc svetelných rokov nad, respektíve pod rovinou galaktického disku.

Ohýbanie disku sa začína približne tam, kde leží Slnečná sústava, teda vyše 26 tisíc svetelných rokov od stredu disku. Priemer Mliečnej cesty je približne stotisíc svetelných rokov.

Ohnutý tvar galaxie môže vznikať vďaka gravitačnému pôsobeniu satelitných galaxií či vplyvu medzigalaktického plynu alebo aj tmavej hmoty.

Štúdia zo začiatku roka tvar pripisovala silnej gravitácii galaktického stredu, ktorá s narastajúcou vzdialenosťou k okrajom klesá.

DOI: 10.1126/science.aau3181

Astronómia, Galaxie, Mliečna cesta

Pražský súd zobral Majského do predbežnej väzby

Podnikateľ podal proti rozhodnutiu sťažnosť.

Majského privádzajú na súd.
Virologické testy na tzv. prasaciu chrípku  A(H1N1).
Ján Hrubala.
75 ROKOV OD BOMBARDOVANIA HIROŠIMY A NAGASAKI

Zničili celé mesto. Muži z Enola Gay nemali výčitky

Ušetrili sme veľa ľudských životov, tvrdili chlapi z lietadla, ktoré zhodilo bombu.

Posádka amerického bombardéru B-29 Superfortress, ktorý zhodil 6. augusta 1945 atómovú bombu na Hirošimu, v strede pilot Paul Tibbets.

T-Mobile oslavuje rozšírenie 5G siete do stoviek malých miest naprieč USA
Archeológ Slovenskej akadémie vied (SAV) Marián Samuel počas prezentácie a prehliadky nového archeologického nálezu drevozemného valu z 11. storočia.

Samsung ukázal nový Galaxy Note20

Je opäť väčší, výkonnejší, pracovitejší a samozrejme aj drahší.

Za masový úhyn slonov v Botswane môže zrejme prirodzený jed

Zvieratá začali hynúť v polovici mája.

V Botswane našli viac ako 350 mŕtvych slonov.