Piatok, 4. december, 2020 | Meniny má Barbora, BarbaraKrížovkyKrížovky
PODCAST ZOOM

Zoom: Vedci dokázali krvi zmeniť krvnú skupinu

Týždenný podcast o novinkách z vedy.

Vypočujte si podcast

Stačí jeden pohľad a, aj keď nemusíme hovoriť o láske na prvý pohľad, asi tušíte, či vás niekto priťahuje, páči sa vám alebo je minimálne sympatický.

Sexuálna príťažlivosť, ktorá je na pohľad skôr lifestylová téma, ale zaujíma aj vedcov, a tak ju skúmali a na čosi prišli.

Veľký objav sa udial ale aj v medicíne a týka sa možnej zmeny krvnej skupiny z jednej na druhú, čo by radikálne uľahčilo transfúzie.

Tento týždeň zistíme, či sa dá krvi zmeniť krvná skupina, čo čudné sa deje v Grónsku a prečo by sme sa mali báť a ako to je so sexuálnou príťažlivosťou.

V prstencoch Saturnu objavili astronómovia nové útvary. Dáta pochádzajú z misie Cassini, ktorá sa skončila v roku 2017 a ukázali, že v prstencoch sú stopy po nejakom dávnom náraze. Vedci tiež zistili, že prstence tvorí najmä vodný ľad, no údaje sondy vylúčili, že by sa v nich nachádzal čpavkový či metánový ľad. Spektormeter nenašiel ani organické zlúčeniny.

Mikrobiológovia varujú, že vo vede o klimatickej zmene môžeme mať vážne medzery. Ignoruje sa totiž vplyv mikóbov, baktériálny život však tvorí väčšinu života na našej planéte. Potrebné je tak skúmať jeho vplyv na prebiehajúce zmeny na Zemi.

Na Mesiac zrejme poletí prvá žena. NASA ju tam plánuje vyslať do roku 2024 ako súčasť novej mesačnej misie Artemis. Tieto obnovené lety na mesiac by mali otestovať technológie, ktoré NASA plánuje použiť pri prvom lete človeka na Mars.

Molekula DNA sa mohla na Zemi objaviť skôr, ako sme predpokladali. Naznačuje to nový výskum, ktorý ukázal, ako relatívne jednoduché reakcie môžu viesť k vzniku tejto takzvanej molekuly života. Stačila len prítomnosť vody, mierne zásaditého prostredia a tepltoy medzi 40 a 70 stupňami Celzia.

Ak máte záujem o reklamný spot v podcastoch alebo inú spoluprácu, napíšte nám na podcasty@sme.sk, pošleme vám cenovú ponuku.

Téma: Klimatická zmena

Krv, Grónsko, Zoom | Týždenný vedecký podcast

Premiér Igor Matovič a minister školstva Branislav Gröhling.

Experiment avantgardný ako celoplošné testovanie

Ďalší pochod Slovenska po neprebádaných tretích (štvrtých) cestách boja s covidom.

Jankovská by chcela Vianoce na slobode. Vylúčené to nie je

Rozhodnúť môže sama prokurátorka alebo na žiadosť aj súd.

Monika Jankovská.

Vizualizácia - ClearSpace zachytáva odpadok.

Číňania tvrdia, že dosiahli kvantovú nadvládu

Míľnik dosiahol už druhý stroj na svete.

Grónsky ľad sa už nikdy nemusí spamätať