Utorok, 27. október, 2020 | Meniny má SabínaKrížovkyKrížovky
PODCAST ZOOM

Zoom: Včely sú zúfalé, postavili si hniezdo z plastu

Týždenný podcastový prehľad noviniek z vedy.

Vypočujte si podcast

Človek je pánom našej planéty. To nie je pochvala, skôr naopak... Veď sa len pozrite okolo seba.

Našu Zem sme natoľko zmenili, že množstvo druhov sa týmto zmenám nedokáže prispôsobiť, a preto dnes hovoríme o ich masovom vymieraní. Vedci tento náš vek nazvali antropocénom, dokonca takmer oficiálne.

Prebieha klimatická kríza, menia sa životné podmienky, prírodu sme zamorili plastami. A to až tak, že jeden druh včiel si začal z plastu budovať hniezda.

Tento týždeň pôjdeme v podcaste Zoom na Pluto, ktoré by mohlo ukrývať tekutý oceán, pozrieme sa na včely, ktoré sa prispôsobujú novým podmienkam, aj na tieto nové podmienky samotné, ktoré dali názov novej geologickej epoche v histórii Zeme.

Úbytok arktického ľadu napomáha príchodu extrémnych vĺn horúčav, ktoré sa objavujú v Spojených štátoch. Ustupovanie morského ľadu vedci dokázali spojiť so zmenami v atmosférickej cirkulácii počas leta.

Astronómom sa teraz podarilo priamo pozorovať dvojicu exoplanét, ktoré sa začali formovať v plynoprachovom disku okolo mladej hviezdy. Sústava okolo hviezdy PDS 70 je len druhým takto zachyteným multiplanetárnym systémom.

Slovenskí vedci našli nový druh hada, nazvali ho po zabudnutom kráľovstve Urartu. Nový had druhu Elaphe urartica žije v Turecku, Azerbajdžane, Arménsku, Gruzínsku, Iraku, Iráne a Rusku, vrátane malej oblasti zasahujúcej aj do Európy.

Autistom by mohlo pomáhať cvičenie. Experimenty s myšami ukázali, že pravidelné cvičenie eliminuje spojenia v mozgu, ktoré sú typické pre poruchy autistického spektra.

Podcast Zoom počúvate vďaka ESET Science Award. Oceneniu, ktoré je určené pre výnimočných vedcov, vďaka ktorým sa nielen Slovensko posúva vpred.

Koronavírus na Slovensku: Naď zverejnil podrobnosti plošného testovania (minúta po minúte)

Na Slovensku za pondelok pribudlo 901 prípadov nákazy novým koronavírusom pri 5 899 testoch. Pribudlo 11 úmrtí na pľúcnu formu COVID-19, celkový počet obetí je 176. Aktívnych prípadov nákazy je aktuálne 34 872.

Minister obrany SR Jaroslav Naď.

Na obranu deduškov

Vláda seniorom „odporúča“ zákaz vychádzania.

Scenáristka a spisovateľka Hana Lasicová.
Vládna limuzína, v ktorej sedel predseda parlamentu Boris Kollár, a ktorá havarovala za Slovnaftom na ulici Mramorova v Bratislave v sobotu 24. októbra 2020.