Utorok, 4. august, 2020 | Meniny má Dominik, DominikaKrížovkyKrížovky
PODCAST ZOOM

Zoom: Dievča pustili domov zomrieť, zachránila ju experimentálna liečba

Podcastový prehľad noviniek zo sveta vedy.

Vypočujte si podcast

Vírusy zvyčajne považujeme za našich nepriateľov. Lenže, viete ako to chodí: nepriateľ nášho nepriateľa môže byť aj našim priateľom. A keby vírusy napádali napríklad baktérie, ktoré nás ohrozujú, nuž, prečo ich nevyužiť...

Našťastie, práve takáto liečba pomohla mladému dievčaťu, ktoré by inak zomrelo. A keď už sme pri tom: dobre sa nedarí ani takým koalám, ktorým hrozí vyhynutie... a vo voľnej prírode už asi nemajú veľkú nádej na záchranu.

Tento týždeň v podcaste Zoom uvidíme, že Mesiac je stále aktívne miesto plné mesiacotrasení, že vírusy dokážu zachraňovať ľudské životy a že koaly majú vážny problém.

Množstvo oxidu uhličitého, ktorý je dnes uložený v našich lesoch, znepokojivo klesá. Naznačuje to nový výskum, ktorý ako o príčine hovorí o otepľujúcej sa planéte: globálne otepľovanie síce zrýchľuje rast stromov, no to podľa vedcov nevedie k dostatočnému ukladaniu uhlíka.

Šimpanzy v zajatí sa samé naučili používať nástroje a dokázali pomocou nich vykopať ukrytú potravu. Keď im vedci nenachystali nástroje, šimpanzy si dokonca vyrobili vlastné z okolitej vegetácie.

Ľudia znečistili aj najneprístupnejšie miesta na našej planéte, plasty totiž objavili aj na dne Mariánskej priekopy. Keď sa tam teraz ponoril americký výskumník Victor Vescovo, v rekordnej hĺbke 10 927 metrov narazil na plastové vrecko a obaly od sladkostí.

Až štvrtina západoantarktického ľadu je dnes nestabilná. Nový výskum pomocou satelitov sledoval zmeny v snehovej a ľadovej pokrývke v celej oblasti a ukázal, že ľadovcový štít je za posledných 25 rokov tenší o viac ako o sto metrov a najrýchlejšie sa mení práve západná Antarktída.

Ploštice sa vyvinuli už pred sto miliónmi rokov a svoj svet zdieľali napríklad s tyranosaurami. Nová analýza DNA rôznych druhov ploštíc ukázala, že títo paraziti sú starší ako netopiere. Predpokladalo sa pritom, že práve lietajúce cicavce boli ich úplne prvým hostiteľom.

Pozeráme Game of Thrones je špeciálny podcast denníka SME, ktorý sprevádza poslednú sériu seriálu Game of Thrones (Hra o Tróny). Vychádza každý pondelok.

Sudca Špecializovaného trestného súdu Ján Hrubala.
Stredajšie pojednávanie v kauze vraždy Jána Kuciaka bolo zrušené.

Kočnerov príbeh sa neskončí ani o mesiac

Akokoľvek senát rozhodne, posledné slovo padne na Najvyššom súde.

Súd odložil rozsudok v prípade vraždy Kuciaka

Pojednávanie odložili o mesiac.

Marian Kočner.

Archeologička Andrea Slaná z Považského múzea v Žiline sa venovala výskumu nečakane objavenej krypty pod žilinskou Katedrálou najsvätejšej trojice.
Podcast Pravidelná dávka

Potrebuje veda inteligentného dizajnéra?

Ako vzniklo hnutie inteligentného dizajnu, aký je jeho argument a do akej miery je presvedčivý.

Klik: Čo je cloud a sú tam vaše dáta v bezpečí?

Všetko, čo ste chceli vedieť o cloude a bezpečnosti.

William English bol spoluvynálezca počítačovej myši.