SME

Robil na efektoch v marvelovkách. Potrebuje aj vedomosti z fyziky

Pre Pavla Kacerleho je práca snom.

Pavel Kacerle pri oblekoch Iron Mana.Pavel Kacerle pri oblekoch Iron Mana. (Zdroj: Archív Pavla Kacerleho)

Z garáže do filmových štúdií Marvelu. Príbeh Pavla Kacerleho je ako zo sna. Začínal v malej miestnosti s obyčajným počítačom a zeleným plátnom. Keď mu ju vytopilo, podarilo sa mu zachrániť jedine disk s portfóliom, vďaka ktorému si ho neskôr všimli veľké štúdiá.

Pracoval na efektoch pre filmy ako Jurský svet, Avengers: Vek Ultrona, Iron Man 3, Captain America: Zimný vojak. Posledné dva filmy boli za efekty nominované na Oscara.

Pavel Kacerle sa s nami rozprával na technologickom festivale IXPO, ktorý prebiehal v dňoch 26. až 28 apríla v Bratislave.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Vašou prácou je vytváranie vizuálnych efektov pre filmy. Ako vyzerá takýto proces v príprave filmu?

"Záleží od pozície, ktorú v tíme mám. Na svetle som pracoval najdlhšie. Najprv niekto pripraví model, potom mu doplnia textúru, farby, tónovanie. Potom mu treba vytvoriť vnútornú kostru, aby bolo jasné, ako sa pohybuje.

Na konci procesu je renderovanie svetla, kde ja zodpovedám za to, čo nakoniec vylezie von. Súčasťou toho je určiť, kde na scéne sú body svetla, kde sa odráža."

Ako to zisťujete?

"Teraz máme slnko. Rozprávame sa pri Dunaji, takže trochu svetla sa odráža z hladiny (festival bol na nábreží Dunaja, pozn. red.).

Musím vedieť, aká je textúra látok, na ktoré slnko dopadá. Ako sa svetlo odráža pri rôznych podmienkach.

SkryťVypnúť reklamu

Všetko musíme digitálne definovať, pretože nič z toho neexistuje. A potom sa efekty renderujú, aby sa dostali z trojrozmerného priestoru na dvojrozmerné plátno."

Znie to, že bez znalostí z rôznych vedných odborov sa nezaobídete.

"Fyzika je veľmi dôležitá. Nikdy som nemal základy. Takže som chodil do parku a študoval, ako sa cez lístie alebo stromy prediera svetlo, ako sa láme, čo sa s ním deje. Realita je tou najlepšou ukážkou."

Keďže sekunda filmu pozostáva z 24 snímkov, ste zodpovedný za každý jeden? Kontrolujete ich po jednom, či sa v nich neobjavila chyba?

"Samozrejme. Často sa to stáva. Do finálneho filmu sa dostane množstvo chýb. Nevšimnem si ich ja, nevšimne si ich ani producent, ani supervízor, ani režisér. Nikto. A potom si ich všimne fanúšik a upozorní na ne v diskusii na YouTube.“

SkryťVypnúť reklamu

Stala sa vám podobná chyba?

"Moja najväčšia chyba boli lietajúce stromy v Asgarde vo filme Thor: Temný svet.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C5WYD na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu