Štvrtok, 3. december, 2020 | Meniny má OldrichKrížovkyKrížovky
PODCAST ZOOM

Zoom: Vedci opravili fotosyntézu, evolúcia spravila chybu

Ako radikalizmus mení naše mozgy.

Vypočujte si podcast

Zdá sa, že príroda urobila vážnu chybu. Presnejšie, kedysi to možno dávalo zmysel, no dnes má fotosyntéza problém, ktorý spôsobuje jej neefektívnosť.

No vedci zrejme prišli na spôsob, ako ho opraviť. A dnes nepotešíme ani či fajčiarov ani extrémistov.

Dnes sa budeme rozprávať o rastlinách, pozrieme sa, ako dlho trvá, kým sa zbavíme následkov fajčenia a aké zmeny sa dejú v našich hlavách, keď sa staneme radikálmi.

Ďalšie správy z vedy

Rôzne plemená psov naozaj majú rôzne osobnosti, potvrdil nový výskum. A dôvodom sú ich gény, potvrdili teraz vedci, ktorí sa pozreli na štatistické odchýlky v genetických a behoviorálnych dátach. Našli napokon 131 miest v DNA, ktoré majú vplyv na 14 kľúčových vlastností psov.

Vedci zistili, že naše telá majú schopnosť nahradiť nefunkčné bunky produkujúce inzulín a raz by tak mohli s menšou pomocou samé liečiť cukrovku. Výskumníci totiž zistili, že bunky v pankrease produkujúce glukagón môžu teoreticky zmeniť svoju identitu a zastúpiť svoje príbuzné, bunky produkujúce inzulín.

Kanadský rádioteleskop narazil na množstvo dosiaľ neznámych rádiových zábleskov. Takzvané FRBs sú pritom fenoménom, o ktorom veľa nevieme, objavujú sa všade v kozme a dnes ani poriadne netušíme, čo tieto pulzy spôsobuje.

Ak dôjde na monogamiu, prinajmenšom na monogamiu u párov zvierat, zdá sa, že evolúcia používa rovnaké spôsoby. Vedci teraz narazili na rovnaké zmeny v génovej expresii, ktoré sa objavovali o rôznych druhov stavovcov.

Za volantom je podcast o autách a automobilovom priemysle - novinky, správy, testy automobilov aj situácie z ciest. Vychádza každý piatok.

Téma: Extrémizmus

Mozog, Fajčenie, Závislosť, Zoom | Týždenný vedecký podcast, Evolúcia

Jaroslav Haščák.

Dobré ráno: Po Haščákovi môže prísť na rad Fico

Haščákovi hrozí 20 rokov za mrežami.

S Haščákom v pyžame

Keby zaspieval, zničí nielen milovníka koly, ale aj povesť bývalých reformných strán.

Petra Vlhová (vľavo) a Veronika Velez-Zuzulová.

Kuracie kúsky z pestovaného mäsa od firmy Eat Just. Predaj kultivovaného mäsa schválil ako prvý Singapur.

Najvýznamnejšia vedkyňa, o ktorej ste asi nikdy nepočuli

Spoluzaklada významnú oblasť matematiky.

Zoom: Najkrajší rádioteleskop Arecibo sa už nedá opraviť

Podcastový prehľad noviniek z vedy.