Pondelok, 26. október, 2020 | Meniny má DemeterKrížovkyKrížovky

Lovcovi exoplanét došlo palivo. NASA ukončila misiu ďalekohľadu Kepler

Hľadanie exoplanét sa nekončí.

Ilustrácia vesmírneho ďalekohľadu Kepler. V utorok 30. októbra NASA oznámila, že teleskopu došlo palivo.Ilustrácia vesmírneho ďalekohľadu Kepler. V utorok 30. októbra NASA oznámila, že teleskopu došlo palivo. (Zdroj: NASA/Wendy Stenzel/Daniel Rutter)

WASHINGTON, BRATISLAVA. Ďalekohľad Kepler amerického Národného úradu pre letectvo a vesmír (NASA) doslúžil.

Definitívne vyčerpal palivo potrebné na to, aby pokračoval vo svojej misii, ktorou bolo hľadanie exoplanét, teda planét mimo našej slnečnej sústavy.

V utorok večer nášho času o tom informovala NASA.

Hľadal vzdialené planéty

Vesmírny teleskop vypustili 6. marca 2009 a počas svojej deväťročnej činnosti v hlbokom vesmíre objavil viac ako 2600 planét existujúcich mimo nášho planetárneho systému. Mnohé z nich podľa hodnotenia vedeckých pracovníkov môžu byť sľubným miestom na existenciu života.

Prečítajte si tiež: Misia teleskopu Kepler potvrdila nové exoplanéty Čítajte

Americká vesmírna agentúra NASA na svojom webe okrem iného informovala, že sa rozhodla ponechať teleskop Kepler na jeho súčasnej dráhe okolo Slnka. Ide o trajektóriu v bezpečnej vzdialenosti za Zemou.

Kepler podľa NASA ukázal rôznorodosť planét, ktoré sa nachádzajú v našej galaxii.

Nedávne analýzy jeho objavov dospeli k záveru, že 20 až 50 percent hviezd viditeľných na nočnej oblohe má pravdepodobne malé, možno skalnaté planéty s veľkosťou podobnou Zemi, ktoré sa nachádzajú v obývateľných zónach.

To znamená, že obiehajú v takých vzdialenostiach od svojich materských hviezd, kde by kvapalná voda - dôležitá zložka života, ako ho poznáme - mohla vytvoriť vodné plochy na povrchu planéty.

Náhradník Keplera

Misia sondy Kepler s hmotnosťou 1039 kilogramov bola pôvodne plánovaná na 3,5 roka. Za ten čas nepretržito preskúmala 150-tisíc hviezd v súhvezdí Labute.

Prečítajte si tiež: Veľký ako Neptún. Zrejme objavili prvý mesiac mimo našej sústavy Čítajte

Po štyroch rokoch, keď boli splnené ciele primárnej misie, mechanické poruchy dočasne zastavili pozorovania. Funkčnosť zariadenia sa podarilo predĺžiť v rámci rozšírenej misie pod značkou K2, počas ktorej počet sledovaných hviezd narástol na viac ako 500-tisíc.

Na úspešné bádanie teleskopu Kepler v oblasti exoplanét nadväzuje ďalší vesmírny ďalekohľad NASA - Satelit pre výskum tranzitných exoplanét (TESS).

Vypustený bol v apríli tohto roku a zameriava sa na planéty obiehajúce okolo 200-tisíc najjasnejších a Zemi najbližších hviezd.

Neskôr môžu byť tieto planéty podrobnejšie preskúmané z hľadiska existencie života v následných misiách, akou je očakávané vypustenie vesmírneho teleskopu Jamesa Webba.

NASA, Kozmické observatórium Kepler

Na Covid zomrú desiatky ľudí denne. Pokles príde najskôr o dva týždne

Zomierajú ľudia s inými ochoreniami, ktorí by inak žili.

Špeciálny prokurátor Kováčik ide do väzby, rozhodol súd

Súd zobral do väzby aj druhého obvineného Norberta Pakšiho.

Policajná eskorta a príslušníci Národnej kriminálnej agentúry privádzajú vysokého postaveného policajného funkcionára Norberta Pakšiho a špeciálneho prokurátora Dušana Kováčika na pojednávanie na Špecializovaný trestný súd v Pezinku.

Tak prrr! Neleteli sme na Mars

Ľudia ukázali ochotu a dôveru. Pokaziť to vždy môže nedostatok pokory lídrov.