Pondelok, 23. november, 2020 | Meniny má KlementKrížovkyKrížovky
PODCAST ZOOM

Zoom: Mama a mama. Otca už myši nepotrebovali

Nový výskum experimentoval s potomkami párov rovnakého pohlavia.

Vypočujte si podcast

Prepis podcastu do textu

Žiadny z cicavcov to v prírode nedokáže. Panenské počatie existuje len vo svete niektorých plazov, rýb, obojživelníkov a vtákov.

Cicavce, a teda aj človek, sú odkázané na sex. No aj pravidlá pohlavného rozmnožovania sa dajú porušiť. Čínski vedci totiž vytvorili myši, ktoré mali oboch rodičov rovnakého pohlavia. A detaily takéhoto výskumu zverejnili vo vedeckom časopise Cell Stem Cell.

Zatiaľ čo myšiam s dvoma matkami sa darilo veľmi dobre a dočkali sa aj v dospelosti vlastných mláďat, myši s dvoma otcami mali ťažší osud.

Niektoré zvieratá nepotrebujú na párenie partnera. Vystačia si jednoducho s tým, čo majú sami k dispozícii vo vlastnom tele. U cicavcov to nie je také jednoduché. Ak by ste sa pokúsili len tak spojiť dve vajíčka či dve spermie, nefungovalo by to. Výsledkom takého „spárenia" by boli mláďatá s vývojovými anomáliami a neschopné života.

Počas vývoja spermií a vajíčok sa totiž deje genetický jav zvaný imprinting, ktorý vo svojej podstate bráni v rozmnožovaní dvoch rovnakých pohlaví. Imprinting zjednodušene vypína určité materské a otcovské gény. Ak sa stretnú dve bunky s rovnakými vypnutými génmi, vývoj embrya neprebehne normálne.

Čínski výskumníci sa však pokúsili do tohto mechanizmu zasiahnuť. Nepárili však iba dve vajíčka či dve spermie. Pri stvorení mláďat využili aj haploidné embryonálne kmeňové bunky - špeciálne bunky, ktoré obsahujú polovičný počet chromozómov (rovnako ako pohlavné bunky) a DNA iba od jedného rodiča.

Vedci z čínskej akadémie vied teda spojili vajíčko a špeciálnu kmeňovú bunku od druhej samičky. U samičiek vypínali tri imprintované gény. U samcov bol postup o niečo ťažší.

Aby všetko fungovalo, museli vypnúť sedem génov. A okrem spermie a špeciálnej kmeňovej bunky museli vedci použiť aj vajíčko s odstránenou genetickou informáciou, do ktorého vstrekli materiál od dvoch otcov. Vajíčko potom vložili do náhradnej matky.

Výsledky spárenia dvoch samcov a samičiek sa výrazne líšili. U samičiek vytvorili 210 embryií, z ktorých vzniklo 29 živých myší. Splodené myši boli zdravé, žili až do dospelosti a dokonca mali vlastné mláďatá. Z dvoch otcov sa vedcom podarilo vytvoriť dvanásť živých a donosených mláďat. Žiadne však neprežilo dlhšie ako 48 hodín po narodení.

Vedci v súčasnosti nerozmýšľajú nad tým, ako by mohli fungovanie výskumu preniesť na ľudí. Chcú skôr pochopiť, ako vlastne funguje vývoj cicavcov a detaily genetiky, ktorá je v pozadí.

Ďalšie správy z medicíny

Ak si myslíte, že podľa prejavu spoznáte klamára, pravdepodobne sa mýlite. Nový výskum hovorí, že verbálne a fyzické znaky lži sa spoznávajú oveľa ťažšie, ako si ľudia zvyčajne myslia. A mnohé znaky, ako napríklad gestá rúk, ktoré si ľudia často spájajú s klamstvom, v skutočnosti častejšie podvedome používame vtedy, keď hovoríme pravdu.

Nová technika snímania je výrazne lepšia, keď dôjde na hľadania tumorov. Takzvané 3D mamografy objavia až o tretinu viac rakovinových nádorov.

Medicínska marihuana môže pomôcť pacientom s roztrúsenou sklerózou, naznačuje nový výskum. Ukazuje, že má vplyv na symptómy ochorenia, aspoň podľa názoru pacientov. Lekári však až takí optimistickí nie sú, vedci preto hovoria o potrebe ďalšieho výskumu.

Téma: Zoom | Týždenný vedecký podcast

Chromozóm

Richard Sulík
Komentár Tomáša Prokopčáka

Jedna zlá a dve dobré správy o novej vakcíne

Očkovanie je jeden z najúžasnejších objavov ľudstva.

Tomáš Prokopčák.
Tibora Gašpara poslal súd do väzby.

Sulík zasa berie Matovičovi hračku

Premiér sa vyhráža zatváraním a otvára maturitné ročníky.

BLOG INEKO

Rozbité vozovky sa dočkajú veľkých opráv

Opravy za 200 miliónov eur sa rozbehnú až v roku 2021.

Nový asfaltový koberec v časti Lán.

Ľadovce na Mount Evereste sa zmenšujú, v snehu našli mikroplasty

Himaláje sú z klimatického a ekologického hľadiska málo preskúmanou oblasťou.

Čakanie v rade na vrchol Mt. Everestu 22. mája tohto roku.

V Pompejach našli zachované pozostatky dvoch ľudí (fotogaléria)

Vedci sa domnievajú, že išlo o otroka a bohatšieho muža.

V Pompejách našli zachovalé pozostatky dvoch ľudí.

Klik: Nové čipy od Applu sú veľká vec