Pondelok, 25. január, 2021 | Meniny má GejzaKrížovkyKrížovky
PODCAST ZOOM

Zoom: Experiment skončil výbuchom, aj tak sa podaril

Ak chcete pokoriť rekord, urobte to poriadne.

Vypočujte si podcast

Prepis podcastu do textu

Ak chcete vyrobiť poriadne magnetické pole, potrebujete laboratórium, prístroje, a trochu šikovnosti. Niečo takéto si zrejme povedali vedci a inžinieri na Tokijskej univerzite a pustili sa do experimentu.

Ich cieľom bolo vytvoriť najsilnejšie magnetické pole. Také, ktoré by bolo približne štyristokrát silnejšie, než vytvárajú prístroje na magnetickú rezonanciu alebo päťdesiat miliónov ráz silnejšie ako je zemské magnetické pole.

Nakoniec sa im to podarilo... na chvíľu. Štúdiu výskumníci publikovali v magazíne Review of Scientific Instruments.

Magnetické polia sa určujú pomocou magnetickej indukcie, ktorá sa meria v jednotkách tesla (T). Jednotka je pomenovaná po srbskom vynálezcovi Nikolovi Teslovi.

V každodennom živote sa ľudia stretávajú s veľmi slabými magnetickými poliami. Zemské magnetické pole má na povrchu silu od 25 do zhruba 65 mikrotesla. Najsilnejšie pole, s ktorým sa človek môže bežne stretnúť, je vo vnútri prístrojov na magnetickú rezonanciu. Má silu približne tri tesla.

To je však zanedbateľná hodnota oproti tomu, o čo sa teraz pokúsili vedci. Japonským výskumníkom a inžinierom sa teraz podarilo vytvoriť pole so silou 1200 tesla.

Vedci udržali toto pole stabilné približne sto mikrosekúnd, teda približne tisícinu času, čo trvá žmurknutie. Môže sa nám to zdať krátko, no mnohé doterajšie supersilné polia trvali iba nanosekundy.

Magnetické pole výskumníci vytvorili tak, že zariadenie, ktoré vytvára pole so silou 3,2 tesla, pripojili na kondenzátory schopné vyprodukovať obrovské množstvo energie. Vďaka tomu sa podarilo magnetické pole obrovskou rýchlosťou stlačiť do veľmi malého priestoru.

Nevydržalo však stlačené veľmi dlho, nakoniec sa rozpadlo a zničilo prístroj. Vedci totiž pôvodne experiment navrhli tak, aby zvládol magnetické pole so silou 700 tesla. Výsledok, ktorý bol takmer o polovicu silnejší, ich zaskočil. Výbuch ich však neodradil a teraz už na univerzite pripravujú návrh, ktorý im umožní vytvoriť ešte silnejšie magnetické pole.

Experiment pritom nebol samoúčelný. Takéto supersilné magnetické polia umožňujú napríklad pozorovať pohyb elektrónov mimo materiálov, v ktorých bežne sú. Výskum je užitočný aj pre tých, ktorí pracujú na fúznych reaktoroch. Plazma sa totiž v tokamaku udržuje práve vďaka silným magnetickým poliam.

Ďalšie správy z vesmíru

Ďaleko za Plutom astronómovia objavili ďalší veľký objekt, ktorého obežná dráha podporuje hypotézu o existencii deviatej planéty. Teleso 2015 TG387 má priemer asi 300 kilometrov a extrémne pretiahnutú obežnú dráhu, takže sa k Slnku nikdy nepriblíži na viac ako 80 astronomických jednotiek.

NASA uspala Keplerov vesmírny ďalekohľad. Kozmické observatórium totiž stratilo schopnosť presne sa zamerať na vzdialené objekty, operátori sa preto rozhodli, že teleskop uspia.

Vedci našli v blízkosti našej Mliečnej cesty štyroch nových susedov. Trpasličie galaxie obklopujú našu vlastnú galaxiu a podarilo sa ich odhaliť vďaka novým dátam z Magellanovho ďalekohľadu v Čile.

Téma: Zoom | Týždenný vedecký podcast

Predseda vlády SR Igor Matovič, vľavo minister obrany SR Jaroslav Naď a minister zdravotníctva SR Marek Krajčí (všetci OĽaNO).

Vôbec ste si nevšimli, ako sa to zmenilo.

Odberné miesto na covid.

Pozrite si prehľad dnešného dňa.

Vakcínou proti covidu by sa malo na Slovensku očkovať od 27. decembra.

Protilátky nezneutralizovali vírus dostatočne.

Peter Kovařík.

Hamran nezískal dostatok hlasov.