Sobota, 23. január, 2021 | Meniny má MilošKrížovkyKrížovky
PODCAST ZOOM

Zoom: Vedci našli planétu, ktorú predpovedal Star Trek

Bola to fikcia, až kým sa tým smerom nezahľadeli vedci.

Vypočujte si podcast

Prepis podcastu do textu

Aj keď je seriálový Star Trek stále len vedeckou fikciou, v niektorých ohľadoch bol prekvapivým vizionárom.

Fyzici napríklad ukázali, že jeho warpový pohon je teoreticky možný, aj keď prakticky asi nevyrobiteľný. A aj keď teleportovať vieme zatiaľ len informáciu, dnes už máme smartfóny ako multifunkčné vreckové zariadenia.

Teraz, navyše, astronómovia zistili, že planéta Vulkán, domov Spocka, jednej z kľúčových postáv Star Treku existuje presne tam, kde ju seriál pred desaťročiami predpovedal. Novoobjavená Zemi podobná planéta sa dokonca nachádza v obývateľnej zóne svojej hviezdy.

Štúdiu publikovali v magazíne Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

V pôvodnom seriáli a filmoch sa oficiálne nespomína žiadna konkrétna hviezda, okolo ktorej by planéta Vulkán mala obiehať. V knihách sa však spomínali dva možné systémy, 40 Eridani A a Epsilon Eridani.

Odpoveď na túto záhadu dal až v roku 1991 tvorca Star Treku Gene Roddenberry spolu s tromi astrofyzikmi, keď skúmali hviezdy na nočnej oblohe. Za materskú hviezdu planéty Vulkán si vybrali hviezdu 40 Eridani A. Dôvodom boli hlavne jej vlastnosti.

Má približne štyri miliardy rokov, je len o niečo chladnejšia a menšia ako naše Slnko. Je pritom hlavnou hviezdou trojhviezdnej sústavy vzdialenej približne šestnásť svetelných rokov od Zeme. A astronómom sa teraz podarilo objaviť planétu, ktorá hlavnú hviezdu obieha.

Patrí do kategórie superzemí, je zhruba dvakrát väčšia ako Zem a svoju hviezdu podľa astronómov obehne raz za 42 dní priamo v jej obývateľnej zóne.

To samozrejme neznamená, že na tejto planéte je život. Ale znamená to, že by tam byť mohol. S pohľadu vedy je ale zaujímavejšie iné zistenie: objav novej planéty je ďalším zo série dôkazov, ktoré hovoria, že nielen exoplanéty sú v kozme úplne bežné. Ale že aj množstvo z nich sa nachádza od svojich hviezd vo vzdialenostiach vhodných na udržanie vody v kvapalnom stave.

A – v to skôr dúfame – kde tečie voda, tam sa skôr či neskôr objaví život.

Ďalšie správy z kozmu

Rovery zo sondy Hajabusa 2 poslali prvé zábery z asteroidu Ryugu. Zariadenie však v skutočnosti nie sú vozidlá, skôr akési hopsáče, keďže po telese sa pohybujú drobnými prískokmi.

Rusko sa nezúčastní na spoločnom medzinárodnom projekte stanice na orbite Mesiaca. Spolupracovať na ňom malo s US. Krajina spustí svoj vlastný program nepilotovaných letov na Mesiac v roku 2021.

Vedci teraz po prvý raz narazili na hmotu padajúcu do čiernej diery pri zhruba 30-percentnej rýchlosti svetla. Supermasívna čierna diera sa nachádza asi miliardu svetelných rokov ďaleko v súhvezdí Vlasy Bereniky.

Téma: Sopky

Zoom | Týždenný vedecký podcast, Star Trek

Odberné miesto v električkách Dopravného podniku Bratislava na Hviezdoslavovom námestí v Bratislave.

Na Slovensku prebieha plošné skríningové testovanie. PCR testy odhalili viac ako 234-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 3 965 obetí.

Nemocnice v Londýne sú pod tlakom.

Nový kmeň môže byť smrteľnejší.

Polícia zasahuje na proteste v Moskve.

Na protestoch zadržali už vyše 2 200 ľudí.

Publicista Matúš Ritomský.

Je opodstatnené interpretovať dianie pomocou psychiatrických diagnóz?