Streda, 25. november, 2020 | Meniny má KatarínaKrížovkyKrížovky
PODCAST ZOOM

Zoom: Mali sme ich pod nosom, vedci si ich všimli teraz

Látky by mohli slúžiť ako antibiotiká.

Vypočujte si podcast

Prepis podcastu do textu

Že pri antibiotikách máme problém, nie je žiadna nová správa. Vlastne, aj v Zoome sme o tom rozprávali viackrát. O to viac však vždy poteší objav, ktorý vraví o odhalení nových látok či dokonca miest, kde by sa nové látky bojujúce proti baktériám mohli skrývať.

Najnovšie dokonca na mieste, ktoré sme mali celý čas pred očami. Presnejšie, celý čas pod rukami.

Vedci totiž zistili, že nové látky s antibakteriálnymi účinkami nemusia prinášať len pôda a znečistené zákutia našej planéty. Ale dokonca povrch rastlín a ich listov.

Ak by sme chceli byť ešte konkrétnejší, potenciálne lieky výskumníci objavili vo fylosfére obyčajnej Arábovky Thalovej.

Fylosféra je akýsi mikrovesmír mikróbov, ktoré žijú na rastlinách. V tomto prípade na povrchu listov tohto druhu z čeľade kapustovité.

Dôležitejšia správa je, že toto konkrétne prostredie je chudobné na živiny. Mikróby preto musia zápasiť o vlastné prežitie, a to najmä samé medzi sebou. Na tento zápas používajú chemické látky, ktoré škodia ostatným mikróbom. A presne to sú antibiotiká.

Keď vedci skúmali, čo sa pri tomto súboji deje, narazili na viac ako sedemsto interakcií medzi mikróbmi, pričom preskúmali zhruba dve stovky rôznych kmeňov baktérií.

Pri jednej obzvlášť aktívnej baktérii sa pozreli na gény a chemikálie podrobnejšie a narazili na viacero antibioticky aktívnych látok. A jedna, biológovia ju nazvali macrobrevín, mala podľa štúdie v magazíne Nature Microbiology novú chemickú štruktúru.

Vedci teraz musia zistiť, či macrobrevín alebo ďalšie látky fungujú aj proti baktériám, ktoré spôsobujú problémy u ľudí. No možno ešte dôležitejšie je iné zistenie: že možné zdroje antibiotík sa nachádzajú aj na miestach, ktoré sme až dosiaľ ignorovali.

Napríklad, na rastlinách.

Ďalšie správy z vedy:

Maďarskí archeológovia zrejme objavili najstaršiu studňu v Európe. Má približne 7500 rokov a nachádzala sa pri miestnom neolitickom sídlisku. Podobné objavy sú mimoriadne vzácne.

Pečeň sa môže podieľať na vzniku Alzheimerovho ochorenia. U starnúcich ľudí orgán môže zvyšovať riziko ochorenia tým, že zlyháva v zásobovaní mozgu tukmi, ktoré sú dôležité pre jeho fungovanie.

Zbavte sa nízkokalorických nápojov a radšej zostaňte pri vode. Odporúčajú to lekári: keď už ste ochotní piť všelijaké tie diétne a light nápoje, prečo potom už rovno nepiť obyčajnú vodu.

Téma: Antibiotiká

Zoom | Týždenný vedecký podcast

Jankovská priznala vzťah s Kočnerom. Spomína aj Fica

Neskôr chce vypovedať o Bödörovi, aj Zoroslavovi Kollárovi.

Moniku Jankovskú odvážajú z NAKA v Nitre.

Koronavírus na Slovensku: O dva týždne plošné testovanie nebude, Sulík nestihne nakúpiť testy (minúta po minúte)

PCR testy odhalili 1811 nových prípadov. Z antigénov hlásia 937 pozitívne testovaných ľudí. Pribudlo aj 23 úmrtí.

Diego Maradona s trofejou pre majstrov sveta.

Sedem lístkov do klobúka

Šanta, Žilinka, Čentéš? Čistá lotéria.

Európska noc výskumníkov bude tento rok online

Čo zaujímavé je pripravené pre mladých a čo pre všetkých nadšencov vedy?

Európska noc výskumníkov bude prebiehať online