Pondelok, 23. november, 2020 | Meniny má KlementKrížovkyKrížovky
PODCAST ZOOM

Zoom: Objav jediného neutrína môže spustiť revolúciu vo fyzike

Potrebujeme novú fyziku, ktorá lepšie vysvetlí vesmír.

Vypočujte si podcast

Prepis podcastu do textu

Neustále prechádzajú vašim telom. Cez Zem preletia a ledva zanechajú po sebe stopu. Exotické vesmírne neutrína sú totiž také len ťažko polapiteľné častice. Hýbu sa takmer rýchlosťou svetla a dlho sa predpokladalo, že v pokoji nemajú žiadnu hmotnosť.

To nie je pravda, napokon, za toto zistenie v roku 2015 získali fyzici Nobelovu cenu. No aj tak stále platí, že neutrína sú jeden z najčudnejších fenoménov fyziky. A nielen to, mohli by byť dverami k fyzike celkom novej.

Prvým krokom na ceste k nej by mohlo byť jedno jediné vysoko-energetické neutríno, ktoré prešlo Zemou minulý rok v septembri.

Vedcom sa totiž podľa štúdie v prestížnom vedeckom časopise Science vôbec po prvýkrát podarilo určiť zdroj takýchto neutrín v ďalekom vesmíre.

Neutrína sú zvláštne elementárne častice, ktoré takmer neinteragujú so žiadnou hmotou. No ak by sme ich lepšie spoznali a hlavne lepšie spoznali ich pôvod, mohli by sme porozumieť mnohým záhadám kozmu.

Lenže to je oveľa ťažšie, ako sa zdá. Preto vedci umiestnili svoj detektor viac ako kilometer pod antarktický ľad a nazvali ho IceCube. Spustili ho v roku 2010, no až v septembri minulého roku dokázal zistiť, odkiaľ neutrína pochádzajú.

Neutríno, ktoré zachytili v septembri, malo energiu 270 biliónov elektrónvoltov a detektor naznačil smer. Následne astronómovia zamierili svoje teleskopy a o šesť dní neskôr Fermiho vesmírny teleskop niečo objavil.

Len 0,1 stupňa od miesta, odkiaľ vyšlo neutríno, sa nachádza jasne žiariaci blazar – akási vzdialená galaxia, ktorá má vo svojom strede supermasívnu čiernu dieru.

Pravdepodobnosť, že pozorované neutríno a blazar sa v mieste zhodujú iba náhodou je jedna ku 740. Pre fyzikov to ešte na vyhlásenie objavu nestačí. No ak by sa potvrdilo, že blazar tvorí neutrína, vedci by vedeli, že v rovnakom mieste vznikajú aj vysoko energetické kozmické lúče. Bol by to tak prvý známy zdroj týchto častíc.

To by bola revolúcia. Ani nie tak pre to, čo vieme, ale pre to, čo všetko by sme sa ešte mohli dozvedieť. Áno, aj vďaka neutrínam.

Ďalšie správy z vesmíru:

Nová metóda získavania kyslíka z vody by mohla pomôcť pri budúcich letoch do ďalekého kozmu. Funguje aj pri stave so zníženou gravitáciou, takže by sa dala použiť v budúcich vesmírnych lodiach.

Neďaleká mimozemská planéta zrejme má podmienky vhodné na život. Exoplanéta Ross 128b leží len jedenásť svetelných rokov od Zeme, je pravdepodobne skalnatá a obieha vo vnútri takzvanej obývateľnej zóny svojej hviezdy.

Americká vláda neverí, že súkromné spoločnosti Boeing a SpaceX dokážu na budúci rok dostať astronautov na Medzinárodnú vesmírnu stanicu. Tvrdí to interný audit, ktorý skúmal americké vesmírne možnosti.

Téma: Fyzika

Zoom | Týždenný vedecký podcast, Neutrína, Blazar, Častice

Predseda SaS Richard Sulík pred rokovaním krízového štábu.
Premiér Matovič a minister zdravotníctva Marek Krajčí

Sulík zasa berie Matovičovi hračku

Premiér sa vyhráža zatváraním a otvára maturitné ročníky.

OĽaNO pripúšťa pri voľbe generálneho prokurátora aj odchod z koalície

Remišová by chcela, aby sa koalícia dohodla na jednom mene.

Ľadovce na Mount Evereste sa zmenšujú, v snehu našli mikroplasty

Himaláje sú z klimatického a ekologického hľadiska málo preskúmanou oblasťou.

Čakanie v rade na vrchol Mt. Everestu 22. mája tohto roku.

V Pompejach našli zachované pozostatky dvoch ľudí (fotogaléria)

Vedci sa domnievajú, že išlo o otroka a bohatšieho muža.

V Pompejách našli zachovalé pozostatky dvoch ľudí.

Klik: Nové čipy od Applu sú veľká vec