Sobota, 31. október, 2020 | Meniny má AurelaKrížovkyKrížovky
PODCAST ZOOM

Zoom: Rok 2020, na Mars pôjdeme hľadať život

O pár rokov pošleme do kozmu misie schopné nájsť mimozemský život.

Vypočujte si podcast

Podcast prepísaný do textu

Ak chcete vo vesmíre objaviť život, pátrajte po tečúcej vode. Tak znie základná poučka astrobiológie. Jednoducho, ak chcete mimozemšťanov, potrebujete podmienky, v ktorých by mohol fungovať život. Alebo si aspoň myslíme, že by fungovať mohol.

Pri Marse máme túto časť vyriešenú. Vieme, že tam voda kedysi tiekla. A tiež vieme, že podmienky vhodné na život tam prinajmenšom pred miliardami rokov byť mohli.

Teraz znie tá otázka inak: je na Marse život stále? Alebo aspoň bol kedysi v minulosti a my ho dokážeme objaviť? A ak by sme ho objaviť chceli, po čom by sme mali pátrať?

Vesmírne vozidlo Curiosity nedávno potvrdilo, že na červenej planéte sú organické molekuly. A okrem nich aj metán, ktorý sa vyskytuje v cykloch.

Metán môže byť aj anorganického pôvodu. Ale 95 percent na Zemi jednoducho pochádza od mikróbov a nie je dobrý dôvod predpokladať, že prírodné zákony by inde vo vesmíre fungovali odlišne.

Rover Curiosity však nie je postavený na hľadanie mimozemského života. Budúce kozmické misie na Mars však už budú nachystané lepšie.

V lete v roku 2020 by mali odštartovať hneď dve misie: jedna americkej NASA a druhá je spoločným projektom Európskej vesmírnej agentúry a Ruska. Obe by mohli pátrať po chemických stopách života, európska misia dokáže nazrieť až dva metre pod povrch planéty, kde nepanujú také extrémne podmienky a kde by sa mohli ľahšie ukrývať stopy po živote.

Tiež by mohli rozlúštiť záhadu metánu na Marse. Kľúčom je uhlík, presnejšie, množstvo neutrónov v uhlíku v metánových molekulách. Pretože ten produkovaný biologickými procesmi sa aspoň na našej vlastnej planéte od toho abiotického mierne líši.

Dnes samozrejme nevieme, či je, alebo v minulosti aspoň bol na Marse život. Ale dobrou správou je, že by sme sa to relatívne skoro mohli dozvedieť.

A to už by nebol iba objav týždňa. Potvrdenie existencie mimozemského života by bolo jedným z najväčších objavov v dejinách ľudstva.

Ďalšie správy z vedy:

Plast nie je len v balenej vode, mikročastice výskumníci objavili v soli aj v pive. Malé plastové čiastočky sa k ľuďom vracajú prostredníctvom potravinového reťazca.

Cukor v krvi si dokážete znížiť vhodnou prílohou. V jedle stačí nahradiť čo i len polovicu ryže alebo zemiakov.

Nechuť k vakcínam a očkovaniu pomáha šíriť aj vyhľadávač Google. Antivax stránky totiž radí vo svojich výsledkoch vysoko a problém má aj slovenská verzia.

Mars, Život vo vesmíre, Zoom | Týždenný vedecký podcast

Premiér Matovič hovorí o prvých výsledkoch testovania.

Zoroslav Kollár aj dvaja sudcovia idú do väzby

Policajná akcia Víchrica sa týkala celkovo desiatich ľudí.

Eskorta priváža obžalovanú bývalú podpredsedníčku Najvyššieho súdu SR Jarmilu Urbancovú.
Sean Connery v bondovke Žiješ len dvakrát.
Členky Zohry - prvého ženského orchestra v Afganistane.

Klik: Apple pravdepodobne pracuje na vlastnom vyhľadávači