Nedeľa, 29. november, 2020 | Meniny má VratkoKrížovkyKrížovky
PODCAST ZOOM

Zoom: Dve skvelé správy, ktoré pomôžu proti baktériám

Nový objav pomôže v boji s baktériami.

Vypočujte si podcast

Podcast prepísaný do textu

Len nedávno sme si v Zoome rozprávali, že máme vážny problém. Že si baktérie zvykajú na naše lieky, že si budujú odolnosť a antibiotiká prestávajú zaberať.

Jednou z nových stratégií boli vírusy. Bakteriofágy si môžeme vstreknúť do tela a oni sa už vysporiadajú so zlými baktériami, pričom tie prospešné zostanú zdravé. Teraz máme ďalšiu dobrú správu.

Vedci zrejme narazili na ďalšiu rodinu látok, ktoré nám môžu pomôcť proti bakteriálnym ochoreniam. Tentokrát sa pozreli na látky, ktoré mikróby produkujú samé a ktorými sa chránia pred svojou konkurenciou.

A nie sú to len také obyčajné chemikálie, je to celá nová skupina, ktorú len začíname poriadne skúmať.

Jednou z dôležitých súčastí liekov sú takzvané karboxylové kyseliny. To sú chemické látky, organické zlúčeniny, ktoré obsahujú takzvanú funkčnú karboxylovú skupinu. Na škole sme sa to učievali ako COOH.

Dôležitejšie ale je, že ich vedci opisujú ako bojové hlavice proti baktériám. Ako akýsi navádzací systém na biologické ciele, takže sú dôležitou súčasťou mnohých našich liekov.

Výskumníci už dlhší čas vedeli, že existujú aj thiokarboxylové kyseliny. Podobajú sa na tie prvé, no v prírode sa nám zdali veľmi vzácne.

Teraz si výskumníci podľa štúdie v Nature Communications pri skúmaní iných antibiotík u baktérií v pôde všimli, že tieto drobné tvory si v skutočnosti vytvárali práve takéto thiokarboxylové kyseliny. A nielen to, vedci objavili aj gény, ktoré za to môžu.

To sú hneď dve skvelé správy. Nielenže biológovia narazili na látky potenciálne užitočné v boji proti mikróbom – prvé testy ukázali, že ešte lepšie, ako látky, ktoré vedci zo Scrippsovho inštitútu chceli skúmať pôvodne.

Tiež pochopili spôsob, ako celá takáto nová skupina v prírode vzniká a vedia tak, po čom treba pátrať. Aj prvé rýchle analýzy totiž naznačujú, že dôležité gény má množstvo ďalších baktérií.

Znamená to, že naše budúce lieky by mohli fungovať aj vďaka novým chemikáliám, čo nám dá zase na chvíli náskok pred rezistentnými ochoreniami.

Samozrejme, víťazstvo vo vojne to nie je. Iba menšia výhra v sérii súbojov, ktorá nám môže kúpiť trochu času.

Ďalšie správy z vedy:

Vedci z Hongkongu tvrdia, že dokážu funkčne liečiť HIV pozitívnych. Protilátka údajne dokáže vírus kontrolovať a odstraňovať napadnuté bunky.

Výskumníci prvýkrát videli, ako baktéria drobným výbežkom ukradne DNA. Baktérie do seba vedia túto cudziu DNA začleniť.

Dajte deťom priestor: nech robia aj chyby a nech sa z nich môžu učiť. Nový výskum ukazuje, že takzvané helikoptérové rodičovstvo a prehnaná starostlivosť v skutočnosti škodia. A najviac sa to prejaví na emočnom zdraví detí.

Téma: Antibiotiká

Baktérie, Zoom | Týždenný vedecký podcast, Mikroorganizmy

Autorská strana Michaely Terenzani

Premiér mohol spomenúť radšej USA ako Mongolsko, hovorí Billy Altansukh

Sedemsto mŕtvych na Slovensku by v Mongolsku považovali za katastrofu.

Autorka Lucia Alchusová Chrenko vydala dosiaľ dve knihy netradičnú kuchárku Tak ma mama naučila a Bohémky so zaujímavosťami z Francúzska, kde strávila polovicu života.

Kremeľ bojuje o Arktídu. Postaví mestá, letiská aj ropovody

Megaprojekt môže ohroziť klimatické ciele.

Šéf koncernu Rosnefť Igor Sečin ukazuje Vladimirovi Putinovi plány na ropné projekty za miliardy eur.
Božidara Turzonovová.