Pondelok, 25. január, 2021 | Meniny má GejzaKrížovkyKrížovky

Začala sa modernizácia Veľkého hadrónového urýchľovača

Práce na významnom rozšírení sa začali v piatok na švajčiarsko-francúzskom pohraničí.

Ilustračné fotoIlustračné foto (Zdroj: TASR/AP)

ŽENEVA. Práce na významnom rozšírení Veľkého hadrónového urýchľovača (LHC) sa začali v piatok na švajčiarsko-francúzskom pohraničí.

Zámerom tohto kroku je poskytnúť vedcom nástroj na nové objavy vo fyzike a objasnenie ďalších tajomstiev vesmíru, uvádza agentúra DPA.

Prevádzka zmodernizovaného LHC by sa mala spustiť v roku 2026, pričom náklady na jeho rozšírenie dosiahnu takmer jednu miliardu švajčiarskych frankov (v prepočte 864 miliónov eur), tvrdí Európska organizácia pre jadrový výskum (CERN) so sídlom v Ženeve, ktorá toto zariadenie prevádzkuje.

Urýchľovač je umiestnený v podzemnom tuneli v tvare kruhu s obvodom 26,5 kilometra a nachádza sa v hĺbke 50-175 metrov pod zemou.

Prečítajte si tiež: Objavili stopu novej fyziky, urýchľovač naznačuje záhadnú časticu Čítajte

Pri pokusoch sa v ňom pohybujú protóny s rýchlosťou vyše 11.000 obehov tunela za sekundu, následne sa zrážajú, čo simuluje Veľký tresk, od ktorého sa datuje vznik vesmíru.

Tieto kolízie umožňujú vedcom objavovať nové druhy subatómových častíc. V roku 2012 sa vedcom z CERN-u podarilo detekovať Higgsov bozón - časticu, ktorá vysvetľuje, prečo fyzické objekty majú hmotu. CERN tvrdí, že modernizácia urýchľovača povedie k objasneniu, či vo vesmíre existujú viac než tri dimenzie.

Rozšírený LHC tiež pomôže výskumníkom lepšie pochopiť tmavú hmotu, ktorá je neviditeľná, ale predpokladá sa, že z nej pozostáva väčšina vesmíru.

Projekt, ktorý si vyžiada nové vybavenia a tunely, zvýši počet kolidujúcich protónov z jednej miliardy na päť miliárd za sekundu, čo umožní detailnejšie skúmanie hmoty.

"Umožní nám to robiť omnoho hlbšie sondy do histórie vesmíru, pozrieť sa na veľmi ojedinelé procesy a študovať fyziku častíc oveľa detailnejšie než doteraz," uviedol podľa stanice BBC teoretický fyzik John Ellis.

Téma: Veľký hadrónový urýchľovač

CERN, Žlté vesty

Predseda vlády SR Igor Matovič, vľavo minister obrany SR Jaroslav Naď a minister zdravotníctva SR Marek Krajčí (všetci OĽaNO).

Vôbec ste si nevšimli, ako sa to zmenilo.

Odberné miesto na covid.

Pozrite si prehľad dnešného dňa.

Vakcínou proti covidu by sa malo na Slovensku očkovať od 27. decembra.

Protilátky nezneutralizovali vírus dostatočne.