Sobota, 25. jún, 2022 | Meniny má Tadeáš

Skúmala Enceladus: Má gejzíry a je kandidátom na nájdenie mimozemského života

Marie Běhounková z Karlovej univerzity v Prahe spolupracovala na najnovšej štúdii o ľadovom mesiaci.

Vizualizácia gejzírov, ktoré unikajú z južného pólu mesiaca Enceladus.Vizualizácia gejzírov, ktoré unikajú z južného pólu mesiaca Enceladus. (Zdroj: NASA/JPL-Caltech)

Vedcom sa podarilo v štúdii v časopise Nature Astronomy odhaliť, kde získava energiu jedno z najaktívnejších telies v našej sústave - Saturnov mesiac Enceladus.

Pre SME to opisuje geofyzička Marie Běhounková z Matematicko-fyzikálnej fakulty Univerzity Karlovej v Prahe, ktorá na štúdii spolupracovala.

Prečo je Enceladus taký zaujímavý?

„Aj napriek jeho malej veľkosti, jeho polomer je iba 250 kilometrov, je Enceladus jedným z najaktívnejších telies v našej slnečnej sústave. Pozorovali na ňom dokonca pravidelné gejzíry.

Vďaka prítomnosti vody v tekutom stave patrí Enceladus spolu s mesiacom Europa k najpravdepodobnejším kandidátom na vznik života mimo Zeme.

Znamenajú vaše zistenia, že na mesiaci Enceladus mohol vzniknúť život?

„Otázka vzniku života je veľmi zložitá a v článku sme sa ňou nezaoberali. Študovali sme podmienky, ktoré život podporujú –, teda či na Encelade môže byť dostatočne veľkým zdrojom energie po dostatočne dlhý čas.“

Vedci skúmali rakovinu prsníka.

Kapitán Zdeno Chára prvýkrát v drese Bostonu hral hokej bez rukavíc. Obeťou sa stal Čech David Kočí v zápase Boston – Chicago 3:1.

Aj bitky otvárajú cestu do NHL.

Kľúčová výhoda je ľahká škálovateľnosť.