Sobota, 31. júl, 2021 | Meniny má IgnácKrížovkyKrížovky

Misia Voyager nám otvorila vzdialený vesmír. Pozrite si 40 rokov jej objavov

Pozrite si fotogalériu záberov, ktoré sa dvojici sond Voyager 1 a 2 podarili.

V lete 1989 sa sonda Voyager 2 ako prvá pozrela na poslednú joviálnu planétu Neptún. K severnému pólu planéty sa priblížila na vzdialenosť takmer 5000 kilometrov.V lete 1989 sa sonda Voyager 2 ako prvá pozrela na poslednú joviálnu planétu Neptún. K severnému pólu planéty sa priblížila na vzdialenosť takmer 5000 kilometrov. (Zdroj: NASA/JPL-Caltech)

BRATISLAVA. V tom roku mal premiéru prvý film zo série Hviezdnych vojen či Horúčka sobotňajšej noci.

Vznikla britská kapela Joy Division, narodili sa francúzsky prezident Emmanuel Macron či futbalista Thierry Henry.

Svet v tom istom roku opustili hviezdy ako Elvis Presley či Charlie Chaplin.

Na konci leta roku 1977 sa však z pohľadu vedy začala výnimočná misia. Americký Národný úrad pre letectvo a vesmír (NASA) vypustil dvojicu sond Voyager, ktoré mali preskúmať vzdialené časti slnečnej sústavy.

Na svojej ceste odhalili Jupiterove mesiace, pozreli sa na prstence Saturna a ukázali Zem ako maličkú bodku uprostred obrovského vesmíru.

Misia využila jedinečné zoskupenie vonkajších planét, ktoré sa udeje raz za 175 rokov. Sondy zužitkovali gravitáciu každej planéty, aby sa dostali k svojmu ďalšiemu cieľu. Zároveň poslúžili ako základ pre misie Galileo k Jupiteru či Cassini k Saturnu.

25. augusta 2012 vedci oznámili, že sonda Voyager 1 ako prvý ľudský výtvor opustil slnečnú sústavu a dostal sa do medzihviezdneho priestoru. V súčasnosti letí rýchlosťou približne 61-tisíc kilometrov za hodinu.

Sonda stále komunikuje so Zemou, posiela rádiové vlny, ktoré putujú vyše 19 hodín, kým sa k nám dostanú.

Očakáva sa, že misia Voyager 1 bude pokračovať až do roku 2025, keď sonda nebude mať dosť elektrickej energie, ktorá by poháňala jej vedecké prístroje.

Michal Serbin.

Dozoroval kauzy Ivana Lexu.

Počet pacientov v nemocniciach sa nezmenil, zostáva na čísle 81.

a 1 ďalší 16m
Zuzana Rehák Štefečeková a Erik Varga na OH v Tokiu 2020.

Erik Varga a Zuzana Rehák Štefečeková obsadili štvrté miesto.

Boris Vanya 3 h

Rúrky, ktoré Turnerová objavila na skalách (vľavo) mohli vzniknúť, keď sa pri skale rozložila hubka pred 890-miliónmi rokov. Štruktúry sa ponášajú na moderné hubky (vpravo).

Hubky sú veľmi jednoduché živočíchy.