Štvrtok, 5. august, 2021 | Meniny má HortenziaKrížovkyKrížovky

Šanca vyhnúť sa nezvratným zmenám klímy je podľa vedcov len päť percent

Súčasné trendy v ekonomike, raste populácie či v produkcii emisií dávajú dohode z Paríža malú šancu úspech.

Ozdravenie planéty bez zniženia emisií nepôjde.Ozdravenie planéty bez zniženia emisií nepôjde. (Zdroj: SITA/AP)

BRATISLAVA. Šanca, že ľudstvu sa podarí vyhnúť nezvratným klimatickým zmenám na planéte do konca tohto storočia, je len päť percent. Ukazuje to nová štúdia vedcov z Washingtonskej univerzity, ktorá sledovala vývoj počas posledných 50 rokov v ekonomike, raste populácie či množstve vypustených emisií.

Adrian Raftery

Vedci naznačujú, že existuje až 90 percentná šanca, že globálna teplota sa do roku 2100 zvýši v rozmedzí od dvoch do 4,9 stupňa Celzia. Stredná hodnota, o ktorú sa Zem oteplí, sa pritom odhaduje na 3,2 stupňa Celzia.

Fakt, že zmenu klímy bude mimoriadne ťažké zastaviť potvrdzuje aj štúdia vedcov z Meteorologického inštitútu Maxa Plancka. Tí sa na zmeny pozreli z pohľadu emisií, ktoré ľudstvo vyprodukovalo, no ešte sa neprejavili.

V štúdii uvádzajú, že aj keby ľudstvo okamžite prestalo produkovať emisie, planéta by sa ohriala o viac ako jeden stupeň.

Obe štúdie publikovali v magazíne Nature Climate Change.

Prečítajte si tiež: Teplota rýchlo rastie, klíma zlomila rekord tri roky za sebou Čítajte

Málo priestoru na optimizmus

Zdá sa, že ak sa čoskoro nezmení súčasný vývoj, ľudstvu sa nepodarí naplniť cieľ a udržať nárast globálnej teploty pod hranicou dvoch stupňov, na ktorej sa svetoví lídri dohodli v roku 2015 v Paríži.

Práve prekročenie hranice oteplenia o dva stupne by podľa vedcov znamenalo nezvratné zmeny pre klímu našej planéty.

Slovenský klimatológ Milan Lapin v januári pre denník SME povedal, že oteplenie o dva stupne by spôsobilo vyhynutie biologických druhov, vznikli by veľké problémy s prispôsobením sa teplejšej klíme.

Prečítajte si tiež: Vyschnuté Aralské jazero a stratené ľadovce. Pozrite sa, ako sa mení planéta Zem Čítajte

Štúdia z Washingtonskej univerzity však nedáva veľkú šancu na úspech ani nezáväznému cieľu Parížskej dohody, ktorý stanovil za cieľ nárastu teploty hodnotu 1,5 stupňa oproti hodnotám pred priemyselnou revolúciou. Tomuto scenáru dávajú iba jednopercentnú šancu na úspech.

"Ku krajnej hranici sme bližšie, než si myslíme. Ak sa chceme vyhnúť otepleniu o dva stupne, máme veľmi málo času. Verejnosť by sa mala byť znepokojená," povedal pre Guardian výskumník Adrian Raftery, ktorý viedol štúdiu.

Výskumníci vybudovali štatistický model, ktorý pokrýval niekoľko emisných scenárov. Zistili, že rozhodujúcim faktorom pre budúce otepľovanie planéty bude práve množstvo vypusteného oxidu uhličitého na každý dolár ekonomickej činnosti.

Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C4ZK2 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M4ZK2 na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.

Branislav Benčat

Hľadáme úspešné inovatívne malé a stredné firmy.

Peniaze Únie dáva štát na to, čo neziskové organizácie už robia za tretinu sumy.

Kde vznikajú gravitačné vlny?