Sobota, 24. október, 2020 | Meniny má KvetoslavaKrížovkyKrížovky

Vedci objavili nový typ častice

Objav umožní fyzikom ďalší výskum teórie popisujúcej silu, ktorá drží pohromade častice v rámci atómov.

Umelecká koncepcia novej subatómovej častice, ktorú poskytol CERN.Umelecká koncepcia novej subatómovej častice, ktorú poskytol CERN. (Zdroj: TASR/AP)

ŽENEVA. Vedci dokázali existenciu nového typu subatómovej častice, ktorá by mohla osvetliť jednu z kľúčových síl formujúcich náš svet.

Oznámil to vo štvrtok výskumný inštitút CERN so sídlom v Ženeve.

Prečítajte si tiež: Objavili stopu novej fyziky, urýchľovač naznačuje záhadnú časticu Čítajte

Bola známa v teórii, ale nie v praxi

Častica s označením Xicc++ bola síce známa v teórii, avšak v praxi sa jej existenciu až dosiaľ nepodarilo dokázať, uviedla agentúra DPA.

Detekovaná bola v rámci experimentu na Veľkom hadrónovom urýchľovači (LHC).

"Častica existovala iba 0,0000000000005 sekundy a za tento čas sa pohla o približne jednu päťdesiatinu až jednu stomilióntinu metra," povedal vedúci výskumu CERN-u Giovanni Passaleva. Tento objav umožní fyzikom ďalší výskum teórie popisujúcej silu, ktorá drží pohromade častice v rámci atómov.

Silná interakcia hmotných objektov je jedna zo štyroch základných síl pôsobiacich vo vesmíre - popri slabej interakcii hmotných objektov, elektromagnetizme a gravitácii.

Neskladá sa len z jedného kvarku

Xicc++ je baryón, trieda častíc, do ktorej tiež patria známejšie protóny a neutróny. To, vďaka čomu je Xicc++ osobitná, je skutočnosť, že sa neskladá len z jedného kvarku, ale z dvoch.

V roku 2012 priniesol priniesol urýchľovač LHC dôkaz o existencii Higgsovho bozónu, častice, ktorá vysvetľuje, ako fyzická látka získava hmotnosť.

Dvom vedcom, ktorí predpovedali jej existenciu - Francoisovi Englertovi a Petrovi Higgsovi - o rok nato udelili Nobelovu cenu za fyziku.

Téma: CERN