Sobota, 24. júl, 2021 | Meniny má VladimírKrížovkyKrížovky

Nespavosť nie je len vo vašej hlave, ovplyvňuje ju genetika

Gény nespavosti môžu spúšťať depresie aj úzkosti.

(Zdroj: FOTOLIA)

AMSTERDAM, BRATISLAVA. Neschopnosť zaspať je jednou z najčastejších porúch, ktorá trápi dospelých ľudí. Aj po jej vyliečení zostáva zlý spánok pre pacientov veľkým trápením.

„Nad nespavosťou ľudia často mávnu rukou a povedia‚ všetko je to len v tvojej hlave.‘ Náš výskum prináša novú perspektívu. Nespavosť je tiež v génoch,“ píše v tlačovej správe Vrije univerzity v Amsterdame Eus Van Someren.

Someren je jedným z hlavných autorov štúdie vo vedeckom časopise Nature Genetics. Vedci v nej prvýkrát ukázali, že nespavosť nespôsobujú iba psychologické problémy či chronická bolesť. Môžu ju spôsobovať aj biologické mechanizmy.

Prečítajte si tiež: Pri nedostatku spánku začne mozog požierať sám seba Čítajte

Gén spánkových porúch

Napriek rozšírenosti spánkových porúch sa ich príčinám doteraz venovalo len málo štúdií. V novom výskume vedci analyzovali zdravotné záznamy a genetické informácie od 113-tisíc ľudí.

Objavili sedem génov nespavosti.

Tieto gény sa zvyčajne zapájajú do dvoch dôležitých procesov. Regulujú transkripciu - proces čítania DNA a vytvorenia jeho kópie - a exocytózu - uvoľňovanie molekúl bunkami, aby mohli komunikovať s prostredím.

Jeden z génov nespavosti (MEIS1) už v minulosti výskumníci spojili s inými ochoreniami spánku - s poruchou pravidelného pohybu končatín (PLMS) a syndrómom nepokojných nôh (RLS).

Rôzne variácie génu MEIS1 môžu spôsobiť všetky tri poruchy spánku. Zaujímavé je, že v prípade porúch PLMS a RLS sa pohybuje nepokojne telo. Nespavosť je zas charakterizovaná nepokojným prúdom vedomia.

Prečítajte si tiež: Impulzívnosť a paranoja. Aký by bol život bez spánku? Čítajte

Slabšia psychika?

Ľudia, ktorí trpia nespavosťou, majú často aj psychické poruchy. Trápia ich úzkostné poruchy, depresie, neurózy či nízka osobná pohoda. Aj tu vedci objavili silný genetický základ.

"Je to zaujímavé zistenie, pretože tieto poruchy idú často ruka v ruke s nespavosťou. Teraz vieme, že je to čiastočne spôsobené zdieľaným genetickým základom," vysvetľuje ďalšia autorka výskumu Anke Hammerschlagová.

Štúdia je zatiaľ prvým krokom k opisu presných genetických a biologických mechanizmov, ktoré môžu u ľudí spúšťať poruchy spánku. Výsledky ukázali aj to, že u žien a mužov môžu nespavosť spúšťať rôzne genetické procesy.

DOI: 10.1038/ng.3888

Minister financií Igor Matovič a minister zdravotníctva Vladimír Lengvarský

Matovič stále nezverejnil, či sa očkovacia lotéria oplatí.

OH Tokio 2020 / 2021 - deň 1: V akcii je aj Juraj Tužinský.

Sledujte prvý deň letnej olympiády minútu po minúte.

Víkendový výber SME

Pravidelná dávka víkendového čítania.

Predseda NR SR Boris Kollár a minister zdravotníctva SR Vladimír Lengvarský.

Čo je to falošná menšinovosť a prečo ju politici ľúbia.

Falcon Heavy.

Kontrakt medzi NASA a SpaceX má hodnotu 178 miliónov dolárov.

TASR 40m
Dvaja samci šimpanza kontrolujú svoje teritórium v parku Loango, kde vedci pozorovali smrteľné stretnutie tohto druhu s gorilami.

Potýčku prezradilo škriekanie a dunenie.

Nové vedecké objavy ako podcast.

Marsotrasenia prezrádzajú štruktúru vnútra červenej planéty. Odrazené vlny (červené) z otrasov odhalili kôru (najtenšia horná vrstva), plášť (sivá až oranžová farba vnútri) aj jadro (bledá farba v strede) planéty. Červená bodka naznačuje miesto otrasu, biela ukazuje sondu InSight.

Insight je na Marse od novembra 2018.